היום (ג') התקיים מושב חינוך שעסק בתקצוב דיפרנציאלי  לצמצום פערים במערכת החינוך, במסגרת כנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה בחיפה.

שר החינוך, שי פירון הודיע בכנס: "בזמן הקרוב אציג תכנית לצמצום הפערים במישור התקציבי. היא לא תהיה קוסמטית, היא תוסיף שעות רבות למערכת, היא תהווה מפתח והזדמנות לתיקון עוול ארוך שנים".

מדובר בתוכנית לתקצוב דיפרנציאלי במערכת החינוך בישראל עליה הכריז פירון כבר לפני כחצי שנה ב"כנס ירושלים לחינוך", תוכנית שתפקידה להביא לצמצום הפערים בין השכבות החזקות לחלשות. "צמצום פערים אינו רק תכנית כלכלית ואין להסתפק בשינוי שיטות תקצוב. צמצום הפערים חייב להיות יעד תרבותי, ערכי. זוהי משימה לאומית שיש בה כדי לגבש זהות", הודיע השר.

לדבריו, "התכנית תציג את סך שעות הלימוד הראוי לכל ילד בישראל.  אני יודע שיש הרוצים לצמצם פערים בלי קביעת סל אישי לתלמיד. זה לא ילך. בלי קביעה של סף יסוד המשותף לכלל ילדי ישראל, סך שעות המבטא את חובתה של המדינה לכל תלמידיה, זה לא ילך.

השר הוסיף כי "מכאן  יבנה השיפוע המוסרי של התקצוב. בנינו חזון שפה ומעשה, תכנים ותוכניות ותקציב ראוי המהווה תשתית אמתית לשינוי המיוחל. זה יקרה בקרוב כי זו חובה לאומית. כי הגיעה העת". 

עוד אמר הרב פירון בנאומו כי, "העובדה שחלק גדול מהעניים בישראל הם או חרדים או ערבים פגעה במידת האחריות, הכהתה את רגשי הדחיפות, ובמידה מסוימת לבשה פנים מסוכנות שבין הצדקה להכחשה. השר הדגיש כי כחלק  מהתכנית האסטרטגית של משרד החינוך יבוא לידי ביטוי  חיזוק מעמדו ויכולתו של החינוך הציבורי לתת מענה מיטבי לכלל החברה הישראלית".

"העיקרון של חינוך דיפרנציאלי הוא לתת יותר לתלמידים שבאים מרקע כלכלי חברתי חלש הזקוקים יותר לתמיכה את זה יודעים כבר הרבה שנים אבל לא מצליחים לבצע את זה", הסביר פרופסור משה יוסטמן ראש תחום חברה אזרחית במכון ון ליר ופרופסור לכלכלה באוניברסיטת בן גוריון, שהציג מחקר לתקצוב דיפרנציאלי בחינוך לצמצום פערים.

 

 "צריך תוכנית פעולה אפקטיבית שתתייחס לילד לא רק בכיתה אלא גם בסביבה שבה גדל. תזונה או בעיות בבית  יכולים   להפריע לו בבית הספר, צריך לדאוג לשלב בבית הספר בעיקר באזורים מוחלשים עובדת סוציאלית, מורים יותר טובים, ולמשל בחינוך הערבי יש לדאוג לתגבר את הוראת העברית בחינוך הערבי ". לדבריו חשוב שתהיה שקיפות בתוכנית וגם שתהיה בתוכנית תמיכה רב מפלגתית כדי שהתוכנית לא תופסק כששר החינוך מתחלף.

כזכור, כחלק ממסקנות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני שהתקיימה  בשנה שעברה  ,הציעו חברי הוועדה, להגדיל את מידת ההקצאה הדיפרנציאלית, המיועדת לאוכלוסיות החיות בעוני, בלי לשנות או לפגוע בשעות התקן הבסיסיות לתפקודם הראוי של כל בתי הספר. "צעד בכיוון זה נעשה היום במשרד החינוך, הבוחן ומעדכן בימים אלו את מדד הטיפוח", נכתב בדו"ח.