בחתמ"ר אפריים מתמודדים שנים עם גזרה חמה ומלאה באירועים של הפרות סדר ופיגועים עממיים.

אולם בחודשיים האחרונים נרשמו אפס אירועים בגזרה אותה תופס גדוד קדם של פיקוד העורף. הגדוד הצליח בתקופה בה תפס קו בגזרה להוריד באופן דרסטי, 80 אחוז, את אירועי הפרות הסדר ולנקות את השטח בחודשיים האחרונים עד כדי נתון חסר תקדים של אפס אירועים.

בו בזמן מבצע גדוד קדם את משימתו הייעודית מענה בשעת חירום לחילוץ שכלל בין היתר את שני האסונות בעקבות פיצוצי בלוני גז בנתניה ובעכו. אחת הנקודות הרגישות על גדר ההפרדה הוא הכפר הפלסטיני נעלין.


גדוד קדם בעת הפרת סדר. ירידה דרמטית באירועים. צילום: דובר צה"ל

"היו פה ימי שישי קשים מאוד" מספר סרן אסף דילר, מפקד פלוגת דוד בגדוד קדם. "איך שהגענו לפה הבנו שאנחנו הולכים להתמודד עם משימה שהיא בכלל לא פשוטה ומיד הבנו שצריך פה חשיבה אחרת" הוא מסביר. הגדוד שמאומן היטב לעבוד בשטחים בנויים מוכה אסון החליט ללמוד את הכפר הפלסטיני מבפנים.

המג"ד, סא"ל איתי לוי, הדריך את מפקדי הכיתות ללמוד את הדרכים בכפר ברמה קפדנית "להכיר את ריח הסיחים" כפי שהוא מסביר וזאת על מנת ששום דבר מהלוחמים לא יופתע בזמן פעילות מול התושבים הפורעים. הדבר הוביל לבקיאות כל כך גדולה עד כדי רמת הבנת ההתנהגות של התושבים.

סרן קילר סיפר: "נכנסו להם לתוך החיים מתוך הבנה שמה שמוגדר הגבול שלהם זה לא הגבול שלנו. אנחנו למדנו אותם, נכנסנו אליהם לבתים והבנו איך הם חושבים, איך הם פועלים. פשוט למדנו אותם להתנהג. אני די בטוח שזה גם משתלם להם.

"אני נמצא שם בכל מקום ובכל זמן ויוצר אצלם טשטוש של קו ההפרדה" מסביר מפקד הגדוד סא"ל איתי לוי. "הם היו יוצאים לפעולות נגדנו, לזריקות אבנים, בקבוקי תבערה, הבערות צמיגים אפילו ירי לציר 443.

"אנחנו למדנו אותם כל כך טוב עד כדי כך שחיכינו להם מחוץ לבית. הם יצאו מהבתים ישר תפסנו אותם. זה יצר אצלם הלם והרתעה ולאט לאט ראינו איך הנתונים יורדים תוך נחישות לא להרפות עד כדי אפס אירועים" הוא מסביר.