אחרי ההרוג ה-21 מ"ציר הדמים" ברחוב ז'בוטינסקי בפ"ת, החליט הבוקר (א') ראש עיריית פתח תקווה, יצחק ברוורמן, להורות על סגירת נתיב התחבורה הציבורית לכל אורכו, עד להודעה חדשה.

"תושבי פתח תקווה והסביבה סיימו לשלם בחייהם על המחדל הבלתי נתפס הזה", הסביר ברוורמן את החלטתו. ראש העירייה קיבל החלטה בסוף השבוע והנחה את גורמי המקצוע בעיריית פתח תקווה, אגף התנועה ומנהל ההנדסה, כי נתיבי התחבורה הציבוריים ייסגרו לאלתר כאשר נתיב התחבורה יוסט לצידיו הימניים של המדרכות בכביש, משני הכיוונים.

עיריית פתח תקווה נאבקה רבות במטרה לסגור את הכביש בעבר, כשמשרד התחבורה היה זה שהתעקש להשאירו פתוח. הציר הזה לאורך כל אורכו כגבה מחיר כבד במהלך שלוש השנים האחרונות. בשבוע שעבר, לאחר ההרוג ה-21, החליט ראש העירייה לעשות מעשה.

'ציר הדמים' בפתח תקווה. צילום: רונן כץ

"עד שמשרד התחבורה לא יספק מענה אמיתי שיבטיח את בטיחותם של הולכי הרגל במקום לא אאפשר את פתיחת הציר לנסיעת אוטובוסים", אמר ראש עיירית פ"ת, שהתייחס לעובדה שהולך רגל שאמור לחצות את כביש ז'בוטינסקי, בעצם נדרש חצייה של שמונה נתיבים מצד אחד לצד השני של הכביש וזאת כשהוא חוצה שלושה נתיבי נסיעה של רכבים פרטיים, שני רכיבים של תחבורה ציבורית, ועוד שלושה של רכבים פרטיים, כאשר תשומת ליבו של הולך הרגל לא בהכרח מתמקדת לתחלופת הרמזורים במקום.

מלכה חכם, אימם של יואב ויותם, האחים שנהרגו לפני כשנתיים בציר הדמים בפ"ת, מאושרת מההחלטה שהתקבלה היום על סגירת ציר הדמים לכל אורכו, אולם היא סבורה כי החלטה זו קשורה לאו דווקא בגלל החלטתו של ראש עיריית פתח תקווה, אלא בשל מאבקה הבלתי מתפשר, מאז קיפחו שני בניה את חייהם.

"אני זאת שניהלתי ואמשיך לנהל את המאבק על הציר הדמים רווי המחדלים הזה, ביום רביעי הקרוב נקבע דיון בכנסת בעניין זה, ולעניות דעתי רק בשל כך הכביש הזה נסגר עתה. אני מאושרת מעצם ההחלטה לסגור את הכביש אולם אני מבחינתי לא מסיימת את המאבק, אפעל בכל הכח כדי שהפרקליטות תפנה אצבע מאשימה כנגד משרד התחבורה ומקבלי ההחלטות שבו, על המחדלים השוטפים בכביש מרגע הקמתו, פתיחתו, דרך התקופה שבה פעל ועד היום.

"משרד התחבורה היה מודע שמדובר בציר דמים אולם גילה התעקשות בלתי מובנת להמשך השארתו פתוח לטובת התחבורה הציבורית. צריך לזכור שכבר אחרי התאונה שבה נהרגו שניי בניי חלק מהכביש הזה היה סגור".

עיירית פתח תקוה מציינת כי מסלול התחבורה הציבורית בציר ז'בוטינסקי הוקם בעלות של מיליוני שקלים. אולם, מנתונים של עמותת אור ירוק עולה כי מאז השקתו גבה הכביש 21 קורבנות, 51 פצועים וכל זאת ב-38 תאונות שארעו לכל אורכו, רובן תאונות בין אוטובוסים והולכי רגל. בעקבות הוראתו שך ראש העירייה, התקיימה ישיבה הבוקר בין גורמים במשרד התחבורה, המשטרה והעירייה, אשר אימצו את החלטתו של ראש העיירייה והתירו לסגור את נתיב התחבורה הציבורית.