על רקע אירועי הטרור בירושלים והמתיחות סביב הר הבית, נפגשו הערב (ה') בירדן המלך עבדאללה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי.  הפגישה היא יוזמה של ארה"ב, המוטרדת מהמתיחות בבירת ישראל.

בתום הפגישה הודיע קרי כי שוחח עם יו"ר הרשות אבו מאזן, שהביע את מחויבותו להימנע מאלימות. קרי הוסיף כי "ירדן וישראל הסכימו לשמור על סטטוס קוו בהר הבית. נתניהו מודאג מהמצב אבל מה שחשוב זה המעשים ולא הדיבורים. עכשיו זה המבחן, גם עבור אבו מאזן". במקביל הודיעה המשטרה כי תסיר את ההגבלות על גילי המתפללים המוסלמים בהר הבית החל ממחר. בשבועות האחרונים הותר רק לנשים, ולגברים מעל גיל 35, להתפלל במקום.   

גורם ישראלי רשמי שעודכן בפרטי הפגישה מסר כי הפגישה ארכה כשלוש שעות, ובמהלכה הצטרף אליה בשיחת ועידה גם נשיא מצרים סיסי. בשיחה דיברו הנוכחים גם על גורמי הטרור המאיימים על האיזור.

לדברי הגורם, נתניהו הדגיש במהלך הפגישה כי ישנו צורך בהרגעת הרוחות והשבת השקט. לדבריו של רה"מ, "אם רוצים שהאלימות תפסק צריך להפסיק את ההסתה שמביאה את האלימות". נתניהו אמר כי את ההסתה מובילים גורמים איסלאמים קיצוניים, כמו גם גורמים רשמיים ברשות הפלסטינית. הגורם סיפר גם כי נתניהו הציג דוגמאות להסתה בערוצים שונים של הפתח. רה"מ ציין כי התהליך המדיני חשוב, אך לא יכול לדור בכפיפה אחת עם הסתה חסרת אחריות ועם מעשי אלימות נגד אזרחי ישראל. 


הפגישה המשולשת הערב בירדן. צילום: רויטרס

קודם לפגישה המשולשת נפגש שלשום מלך ירדן עם יו"ר הרשות. במפגש זה המלך עבדאללה ביקר את "הצעדים הפרובוקטיביים" של ישראל בירושלים. הוא הזהיר כי המשך הבנייה בהתנחלויות יחריב כל סיכוי לשיקום מאמצי השלום. אבו מאזן אמר: "לירדן אחריות גדולה לאזור. המלך פועל כדי להגן על ירושלים ועל המקומות הקדושים".

המלך נפגש גם עם קרי, והדגיש כי ירדן ממשיכה בתיאום ובהתייעצויות במסגרת מאמציה להחיות את המו"מ המדיני. הוא הדגיש כי מהלך כזה דורש גמישות ישראלית".