סכסוכי העבודה במשק צפויים לעלות מדרגה אחרי סוכות, וכבר לקראת סוף החודש צפויה סדרת עיצומים במקומות עבודה שונים. אתמול (א') פנו להסתדרות בבקשה להכריז על סכסוך נציגי עשרת עובדי החברות הממשלתיות, שהוחלט בממשלה על הפרטתן בבורסה, ובדרך לסכסוך נמצאים גם עובדי רשות שדות התעופה.

בחלק מהמקומות כבר הוכרז סכסוך עבודה, שהוא תנאי מוקדם לפתיחתם של עיצומים ואולי מאוחר יותר גם שביתה. הוועדים מבינים כי פגיעה בציבור בחגים (הנוסעים לחו"ל, לדוגמה) לא תיראה בעין יפה, ולכן הוחלט שהצעדים הארגוניים יידחו לאחריהם. אז כיצד נראית תמונת יחסי העבודה בישראל ערב חג הסוכותומה הולך להתרחש לקראת סוף אוקטובר?

1. הדואר: סכסוך העבודה בדואר, שפרץ על רקע תוכנית ההבראה, הולך ומחריף. עובדי הדואר לא יספקו היום שירותי חבילות, לא יטפלו בדואר ממשלתי ודיפלומטי, ולא יאפשרו גם היום העברת בעלות רכב. לעובדי הדואר יצטרפו היום עובדים בשירות המדינה: עובדי שירות התעסוקה, שלא יקבלו קהל, ועובדי לשכות ההוצאה לפועל. כמו כן יושבתו יחידות המכס בנמלי הים. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן פנה אתמול לשר התקשורת גלעד ארדן בבקשה לעשות מאמץ נוסף לפתור את המחלוקת הגורמת לסכסוך העבודה קשים אלה.


מחאת עובדי הדואר, היום מצטרפים גם עובדי שירות התעסוקה. צילום: ההסתדרות

2. החברות הממשלתיות: אתמול החליטה הממשלה במסגרת תקציב 2015 להפריט בבורסה לני"ע (באמצעות מכירה חלקית של מניות) עשר חברות ממשלתיות.מדובר בחברות כמו רפאל, תע"ש, חברת החשמל, התעשייה האווירית, נתיבי גז, רכבת ישראל ועוד. היקף גיוס ההון שייעשה במכירה זו נאמד בשנים 2015-2017 ב-15 מיליארד שקל, וההחלטה תובא מחר לאישור הממשלה.

אלא שהנהלות החברות או רשות החברות הממשלתיות לא נועדו מראש עם נציגות העובדים כדי לקבל את הסכמתם או לתאם את המהלך ואת תנאיו. לפיכך פנו אתמול נציגי העובדים להסתדרות כדי להכריז על סכסוך עבודה.

גם עובדי רשות שדות התעופה מאיימים בנקיטת עיצומים אחרי החגים לאחר שבתקציב 2015 נדרשה הרשות להעביר למדינה 500 מיליון שקל ו-200 מיליון שקל נוספים מקרן הניקיון. יו"ר הוועד, פנחס עידן, כבר הודיע שההחלטה לא תעבור והבהיר כי מבחינתו עדיף שהכספים הללו ישמשו להורדת אגרות.


שביתה בנתב"ג מיד אחרי החגים? צילום: אבשלום ששוני

3. שירות המדינה: ההסתדרות הכריזה ב-2 בספטמבר על סכסוך עבודה בשירות המדינה. הרקע לכך הם החלטות הנוגעות למתכונת ההעסקה, לרפורמות מבניות בהעסקת עובדי קבלן ועוד - שהתקבלו ללא תיאום עם הוועדים בשירות המדינה. ההחלטה מתכתבת עם החלטה אחרת שהתקבלה בתקציב 2015, הנוגעת להתייעלות כוללת בסקטור הציבורי במטרה לחסוך 1.7 מיליארד שקל. היא כוללת הקפאת עובדים חדשים (לא כולל עובדי הוראה, בתי חולים ומשרד הביטחון), מה שיוביל לחיסכון של 330 מיליון שקל.

4. חברת החשמל/הנמלים: נציגות הנמלים התכנסה בשבוע שעבר לישיבה בהסתדרות כדי לבדוק את האפשרות להכרזת סכסוך עבודה בעקבות סדרת מהלכים שהתקבלו חד-צדדית ללא תיאום עם העובדים. ההסתדרות סירבה בשלב זה. מאידך, בחברת החשמל העניינים מתחממים. בית הדין לעבודה התיר עקרוניתלעובדי חברת החשמל לשבות על רקע העיכובים ברפורמה. ההסתדרות תפנה היום לבית הדין ותדרוש שכל מהלך העיצומים יעשה באמצעותה, שכן היא הארגון היציג, ולא במישרין על ידי הוועד.

5. הסקטור הפיננסי: סכסוך עבודה אחר העומד על הפרק נוגע לבית ההשקעות אקסלנס. ההסתדרות טוענת כי הנהלת בית ההשקעות מתנכלת לפעילות הוועד ומתעלמת מהחלטות שכבר התקבלו. אם לא תהיה התקדמות במגעים לא מן הנמנע שיוכרזו עיצומים. בנוסף, בבנק דיסקונט אומנם עדיין לא הוכרז על סכסוך עבודה, אבל הרוחות בהחלט סוערות.

 אתמול התנהלה ישיבת ועד סוערת, שנמשכה יותר מארבע שעות ועסקה בהחלטת הנהלת הבנק להעסיק את עופר עיני, מזכ"ל ההסתדרות לשעבר, כיועץ בשכר מטעמה. הוועד כעס על ההחלטה, טען שהוא לא נתן את ברכתו למהלך וכי מדובר בצעד תמוה שעיני נקט. חלק מחברי הוועד הציעו לנקוט צעדים קיצוניים יותר. בסופו של דבר הוחלט לשגר היום מכתב להנהלה ולהביע בו את מורת רוחם, שלדעתם לא תתרום לשקט התעשייתי.