שר החקלאות יאיר שמיר (ישראל ביתנו) שב בשבוע שעבר מביקור ראשון בברלין. מדובר בביקור פרטי ולא ממלכתי ולכן הוא גם לא תואם מראש."ראיתי בתחנות הרכבת של ברלין את רשימת הכתובות שאליהן שלחו את היהודים אל מותם " , סיפר שמיר ל"מעריב-השבוע".

"על רקע זה אני מרחם על ישראלים שהספיקו לשכוח את השואה וירדו לגרמניה בגלל מילקי. מי שמעוניין למכור את יהדותו בשביל זה, שיהיה בריא."אבל אני לא יכול לשפוט אותם, כי הם לא מבינים את המשמעות. אירופה הולכת ומתאסלמת. זה קוצר ראייה משווע להתעלם ממה שהיה בגרמניה לפני 60 -70 שנה בלבד. בחיים אין 'הוקוס פוקוס' וכדי לחיות בארץ צריך לשלם בדם".

בתשובה לשאלה אם הביקור שלו בעצמו בגרמניה לא עומד בסתירה לערכים שהנחיל לו אביו המנוח, ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר, ענה הבן: "הייתי עם חברים בביקור פרטי בברלין לאחר שסוף סוף הצליחו לשכנע אותי לכך.

היא עיר מעניינת. זה ביקור ראשון וכנראה אחרון, אבל אני לא רוצה להתחייב. "מבחינתי האמרה על גרמניה - לא לשכוח ולא לסלוח - עדין תופסת. אבל אני לא מחרים. כשחזרתי ארצה נשמתי לרווחה ואמרתי לחברים, איזה כיף להיות בבית. עם זאת, אני מעריך את המאמץ העצום שנעשה בברלין להנצחת השואה".

משרד החקלאות אחראי על מחירי מרבית מוצרי המזון, כולל הפירות, הירקות והבשר. "הטלת פיקוח גורף על המחירים בלי לפתור את הבעיה לאורך כל שרשרת המזון, לא תעבוד", הוסיף שמיר. "המחירים לא יירדו בפקודה. אין פתרון של זבנג וגמרנו. צריך לשתף פעולה עם רשתות המזון והמחלבות ולהפעיל שיטות יצירתיות יותר.

כך למשל, הגיע הזמן לסבסד במישרין את החקלאים ולא לגלגל את העלויות לצרכנים. האוצר תומך בכך אבל המחלוקת היא על גובה הסבסוד". לדבריו, "הפיקוח אינו רעיון טוב והוא לא מעודד תחרות. חלק מהמוצרים המפוקחים נמכרים היום במחירים גבוהים יותר בהשוואה לאירופה. צריך לטפל בכל מוצר ומוצר בנפרד. היצרנים עובדים בשיטה של 'עלות פלוס' ואין להם שום תמריץ להתייעל ולהתחרות. קל להאשים את החקלאים או את הרשתות אבל זה לא פותר את הבעיה".

שמיר תומך בהפחתת המע"מ על תרופות ועל מוצרי מזון בסיסיים. "גם הממשלה חייבת לתרום את חלקה", אמר. "בעבר הצעתי להפחית את המע"מ אבל באוצר דחו את הרעיון. כיום, לאחר ביטול המע"מ על דירות והפטור ממע"מ על פירות וירקות, אין סיבה שלא לפתור ממע"מ גם מוצרים בסיסיים".

בתשובה לשאלה מדוע עד היום לא נעשה דבר וכיצד הוא מתכוון לפעול, השיב: "נכון שבשנתיים האחרונות כמעט לא התקדמו כי היו סוגיות אחרות, כמו מבצע צוק איתן. לדעתי צריך להקים ועדת בינמשרדית לטיפול ביוקר המחיה (בדומה לוועדת טרכטנברג, י"ש) שתגיש את המלצותיה בהקדם האפשרי".

לסיכום אמר שמיר: "נכון שיקר לחיות בישראל. נכון שלחיות בבומביי זול יותר, אבל לא אחליף את ישראל בשום מקום בעולם, זול ככל שיהיה. כל זה לא אומר שלא צריך לטפל ביוקר המחיה".