אשלי וקסמן-בקשי ואני חברות כבר שנתיים. העובדה שאנחנו לא מכירות, או לפחות לא הכרנו עד הראיון הזה, ממש לא חשובה. כי וקסמן-בקשי מתנהלת מול 45 אלף הרשומות לערוצי היוטיוב שלה כאל החברות הכי טובות: היא מראה להן איך לעשות אייליינר מושלם במו ידיהן, מתעדת את עצמה מבלה בימי שישי בצהריים בתל אביב, ובאופן כללי, שופכת את לבה.

באמצעים הדי פשוטים הללו ובזכות יוטיוב, הצליחה וקסמן-בקשי לשבור את חומת הקרח הטכנולוגית, והסרטונים שהיא מעלה באופן קבוע בשנתיים וחצי האחרונות זכו במצטבר כבר לחמישה מיליון (!) צפיות ביוטיוב, וזוהי רק ההתחלה.

אודם בגיל 3

טרנד היוטיוברס, שהן "ביוטי גורוס" ביוטיוב המעלות סרטונים שכוללים הדרכות, סקירות ובעיקר הרבה חפירות על איפור, התחיל לפני כמה שנים ומאז הוא רק צובר תאוצה. יש נשים שבנו אימפריה של ממש מהעיסוק הזה. מישל פאן, אמריקאית ממוצא וייטנאמי, היא אחת החלוצות בתחום. היא החלה להעלות ליוטיוב סרטונים של הדרכות איפור (כך תיראי כמו ליידי גאגא, למשל) והפכה לאימפריה ששווה מיליונים. כל סרטון שהיא מעלה היום לא היה מבייש הפקה הוליוודית, ובבעלותה ליין איפור של לוריאל. וקסמן-בקשי עדיין לא שם, אבל במונחים ישראליים היא לגמרי "ביוטי גורו" עבור צעירות רבות.

היא בת להורים ישראלים, אך נולדה בקנדה, ולפני שמונה שנים עלתה לישראל מטעמים ציוניים. "הגעתי במלחמת לבנון השנייה בשביל להתגייס לצבא", מספרת וקסמן-בקשי בת ה-28 , "תמיד דיברנו עברית בבית, ובעצם ידעתי שאני רוצה להגיע לישראל, גם בעקבות אנטישמיות שחוויתי כי הייתי נשיאה של ארגון הסברה בטורונטו".

וקסמן-בקשי. "אני הראשונה בתחום בארץ, אין לי על מי להסתכל כדי לדעת לאן אפשר להגיע עם זה". צילום: רענן כהן

זה התגלגל לשירות צבאי של חמש שנים, שאותו סיימה כקצינה. בהמשך פגשה את בעלה, שהעוקבות בערוץ היוטיוב שלה מכירות היטב, ואז כבר היה ברור לה שהיא נשארת פה. ואיך הפכה לגורו של איפור וטיפוח? וקסמן-בקשי מספרת שמאז ומתמיד נמשכה לנושא. "בגיל שלוש הלכתי לאיבוד בקניון ומצאו אותי בדלפק, שמה אודם", היא מספרת, "בגיל עשר התחילו לצאת לי פצעי בגרות והייתה לי אקנה קשה וככה גיליתי את האיפור. לא היה מצב שאני אצא מהבית בלי מייק-אפ. לאט לאט התחלתי לאהוב את זה".

"לא היה לי ממי ללמוד, כי אז לא היה יוטיוב. הייתי הולכת לחנויות איפור ומבקשת שיאפרו אותי לאירועים בתמורה לזה שאקנה את המוצרים, וככה למדתי. בתיכון, בנות תמיד ביקשו ממני שאאפר אותן, ובגיל 17 עשיתי גם קורס, בשביל הכיף. אחרי הצבא התגעגעתי לאיפור וחיפשתי דרך לשפר את העברית שלי בכתב. חברה שלי הציעה לי לכתוב בלוג על איפור כדי לשפר את העברית, כי גם ככה אף אחד לא יקרא את זה. ואף אחד באמת לא קרא את זה".

בהמשך עשתה וקסמן-בקשי קורס מאפרים אצל ירין שחף, וליוטיוב היא הגיעה כמעט במקרה. "יום אחד חיפשתי בגוגל רעיונות על חומרים לניקוי מברשות, ופתאום גיליתי שיש סרטונים ביוטיוב על איפור", היא מספרת, "כשראיתי את הערוץ הראשון שכולו עוסק בנושא - פשוט נדהמתי. כמה מידע טוב, ובחינם! חשבתי שאם היה לי את זה כשאני הייתי ילדה, הייתי חוסכת מעצמי הרבה טעויות".

הסרטון הראשון שהעלתה היה לגמרי לא במקרה, בנושא של ניקוי מברשות. "נורא התפדחתי ולא חשבתי שמישהו יראה את זה", היא מספרת, "אחרי חודש היו לי 100 צפיות ואמרתי: ‘וואו, 100 איש ראו את הסרטון הזה? בלי שפרסמתי ובלי שסיפרתי למישהו?' הערוץ התחיל לגדול, וראיתי שיש לזה פוטנציאל, ומאוד אהבתי את זה".

היא החלה להעלות סרטוני הדרכה, סקירות וביקורות על מוצרי איפור, ובהמשך הרחיבה את התחומים גם לנושאים קרובים, ובהם טיפוח הציפורניים, שיער ואופנה. היא מתחזקת שלושה ערוצי יוטיוב, אחד מהם באנגלית, ששייך ל-Style Haul, רשת סרטוני ביוטי בינלאומית, עמוד פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם. היום הסרטונים שהיא מעלה לרשת מגיעים למספרי צפיות אסטרונומיים במונחים ישראליים.

מדי פעם היא מקיימת מפגשי מעריצות ברחבי הארץ ומאות מגיעות, צורחות כשהן רואות אותה, מביאות מתנות ומכתבים. "החלטתי לעזוב את העבודה היציבה שהייתה לי ולעסוק רק בזה", היא מספרת על הצעד הבא שעשתה. "משום שלמדתי בעבר מנהל עסקים, הבנתי כמה השפעה יש ליוטיוב. ראיתי כמה זה משפיע עלי - אם ראיתי מישהי מחו"ל משתמשת במוצר איפור כלשהו וממליצה עליו, מיד הלכתי והזמנתי את זה באינטרנט".

מתי התחלת להבין כמה כוח יש לך?
"עבדתי אז בחנות של מאק כי רציתי להכיר את הטעם של הקהל הישראלי, ופגשתי את הצופות שלי פנים מול פנים. הן היו מצטלמות איתי ושואלות אותי מה הייתי ממליצה להן לקנות, וקונות לפי המלצתי. חברות האיפור בארץ מתחילות להבין את הפוטנציאל ברשתות החברתיות, ורוצות להיות שם". ואכן, לדבריה היא מחוזרת על ידי חברות איפור, שרואות בה הזדמנות עסקית. "אני בחיים לא אמליץ על משהו שאני לא מאמינה בו", היא מבהירה.

אפשר באמת להתפרנס מיוטיוב?
"באופן עקרוני, כן. מובן שבארץ אני מוגבלת. אם זה היה באנגלית, והיו צופים בי בכל העולם, יכולתי להרוויח טוב ואפילו טוב מאוד. תמיד אהיה מוגבלת בגלל השפה, אבל הרגשתי שפה יש לי משהו שונה להביא לשולחן, ולכן החלטתי להשקיע יותר בערוץ בעברית. מפני שבגדול אני הראשונה בתחום הזה בארץ, אין לי על מי להסתכל כדי לדעת לאן אפשר להגיע עם זה".

לא צריך להתאפר

הראיון איתה מתקיים בבית קפה תל אביבי, ובמהלכו מבחינה פתאום וקסמן-בקשי בשתי נערות נרגשות. "אני חושבת שהן זיהו אותי", היא אומרת ומיד מסמנת להן בתנועת יד לגשת אליה. הן מתקרבות ומצחקקות. "יו, אני לא מאמינה", אומרת אחת מהן, בת 17, רועדת כאילו פגשה את ביונסה בצפון תל אביב. "כל פעם שהיא עוברת פה ברחוב היא מתפללת שאולי, במקרה, היא תראה אותך", מתוודה השנייה.

ואולי כאן הסוד. עבר העידן שבו הסלבס שאנחנו אוהבים לאהוב מרוחקים ומושלמים. היום הכוכבים הכי גדולים מנסים לשדר שהם בדיוק כמונו, ולשם כך הם יצטלמו באינסטגרם בפנים חשופות מפוטושופ, ברגעים מהיומיום. 

מעבר לסרטוני הדרכה בנושאי איפור, מעניקה וקסמן-בקשי לעוקביה הצצה לחייה הפרטיים ולחיי משפחתה. "לפני בערך שנה יוטיוברים בכל העולם העלו את סרטוני ‘לצייר את החיים שלי' (ציורים המשולבים בקריינות שמסכמים את החיים עד כה, בכמה דקות - א"ל) ורציתי לשתף את הצופות ולהכין גם סרטון כזה", היא מספרת, "הפידבק שקיבלתי הראה לי כמה שאנשים אוהבים אותי ומעניין אותם לדעת עלי, מעבר לאיפור". בהמשך וקסמן-בקשי פתחה ערוץ נוסף המתעד את חיי משפחתה - הבעל עידן, התינוקת ליה והכלב ג'נגו. הערוץ הזה לא נופל מערוץ האיפור המצליח ולעתים מושך הרבה יותר עניין ותשומת לב. 

"אם היה לי יוטיוב כשהייתי ילדה, הייתי חוסכת מעצמי הרבה טעויות". צילום: רענן כהן

לא מפחידה אותך החשיפה?
"זו תמיד דילמה אצלי - איפה הגבול. אבל אני שולטת בזה. בסרטון של הלידה שלי צילמתי הרבה יותר ממה שפורסם בסופו של דבר. עידן בעלי צילם אותי גם כשאני צורחת מכאבים של צירים ואמרתי לו: ‘צלם, צלם, צלם!' בסוף אני החלטתי מה ייכנס ומה לא".

המעריצות שואלות אותך לא פעם איך את מספיקה לעשות הכל - להיות מאפרת מקצועית, יוטיוברית מצליחה, אמא לתינוקת ובין לבין גם לצאת לחופשות?
"כשאת מסתכלת על משהו בתור עבודה או על משהו מבאס, פסיכולוגית את לא תמצאי זמן לזה. אני קמה בבוקר, חושבת מה הסרטון שאני רוצה לצלם, וזה פשוט קורה עם עוד דברים. אני יכולה להחזיק את הילדה שלי ביד אחת וביד השנייה לכתוב רעיונות לבלוג, ועושה הכל במקביל. הטיפ שלי - לא לחכות למחר. יש לך רעיון? תעשה עכשיו, הכל עכשיו".

יש לך גם הרבה צופות צעירות מאוד, בנות 9-12, שמתעניינות באיפור. זה לא גיל צעיר להתחיל להתאפר?
"אני חושבת שאף אחת לא צריכה להתאפר. אבל כל עוד זה נעשה בטעם טוב ובאופן שמתאים לגיל, זה בסדר. אם את היחידה שמתאפרת בשכבת הגיל שלך, נראה שזה מוקדם מדי. אבל כל עוד זה נעשה בצורה שלא פוגעת בעור הפנים - אין בעיני בעיה".

יש לך תוכניות לעתיד, למשל לעבור לטלוויזיה?
"מה שאני עושה זה כמו טלוויזיה - הטלוויזיה החדשה. בזמן שלי, לפי החלטה שלי, ואני מגיעה למי שבאמת רוצה לראות את זה. אני חושבת שבטלוויזיה הפקות הן יקרות מאוד, ולכן הרבה פעמים זה יוצא יותר שיווקי ופרסומי. אני חושבת שעוד כמה שנים אנשים יראו יוטיוב כמו שהם רואים טלוויזיה".