תביעת המיליונים נדחתה - שופט בית המשפט המחוזי מרכז יחזקאל קינר דחה בסוף השבוע את תביעתם של החשב הכללי באוצר לשעבר, פרופ' ירון זליכה, ושל סמנכ"ל אפריקה ישראל לשעבר דני מריאן נגד חברת אפריקה ישראל לתשלום דמי תיווך של 11.6 מיליון שקל.

לטענת התובעים, אפריקה ישראל, שבבעלות לב לבייב, הפרה את התחייבותה לשלם להם דמי תיווך בגין עסקת מכירת אחזקותיה בחברת דרך ארץ (זכיינית כביש 6) לחברת תשתיות ישראל. אפריקה ישראל מימשה את אחזקותיה וכן אחזקות נוספות כדי לשפר את נזילותה בתקופה שבה סבלה ממצוקת נזילות.


התביעה נדחתה. פרופ' זליכה. צילום: פלאש 90

השניים טענו כי אפריקה ישראל סירבה לשלם להם את הכסף והתעלמה מכל פניותיהם בנידון. עו"ד עמית פינס ממשרד וקסלר ברגמן (באי כוחה של אפריקה) דחה את הטענה על הסף. הוא נסמך בין השאר על עדויותיהם של מנכ"ל אפריקה ישראל לשעבר, איזי כהן, ובכיר בקבוצה, קובי שלום, שלפיהן ההסמכה לתשלום עמלת "ייזום וייעוץ" לזליכה ומריאן ניתנה לאחר שהשניים הציגו בפניהם את כוונתם להקים קרן השקעות שבה הם ישמשו כשותפים מנהלים, ואולם בשלב מסוים מעמדם בקרן שונה ממנהלים למתווכים.

השניים, כך טענה החברה, לא טרחו להודיע על השינוי כי הם ידעו שבמקרה זה לא תשולם להם העמלה.

השופט קינר קיבל את טענות ההגנה וקבע כי פרופ' זליכה ומריאן לא חשפו בפני אפריקה ישראל את כל המידע הרלוונטי, וכי בשלב מסוים הם ניתקו את הקשר עמה. העסקה הושלמה ללא קשר לפעילותם של השניים, הוסיף עוד השופט, וחייב את השניים בשכר טרחה של 75 אלף שקל.