ועדת הכספים אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הקובעת כי עריקים או משתמטים משירות צבאי לא יוכלו לקבל סיוע ממוסדות להשכלה גבוהה. על פי ההצעה, סטודנטים שלא יסבירו את עובדת אי שירותם בצבא לא יוכלו לקבל מלגות מהמדינה.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי, שהצטרף ליוזמת החקיקה, אמר כי "יש לעודד כמה שיותר את ציבור המשרתים ובאותה מידה, מי שבחר שלא לשרת, ללא סיבה מוצדקת, אינו צריך לקבל סבסוד של המדינה".

יוזם הצעת החוק, ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) אמר בוועדה: "צה"ל הוא צבא העם והשירות בו הוא חובה אזרחית ומוסרית. באמצעות המועצה להשכלה גבוהה, ניתנת האפשרות לקבל מלגות ציבוריות שמדינת ישראל מעניקה. זה לא נכון, לא מוסרית ולא ערכית, להעניק מלגות ציבוריות למי שמשתמט. מי שהוא עבריין, לא ייתכן שיקבל מענקים מהמדינה.

 לדבריו החוק, שנהנה מתמיכת הצבא והמועצה להשכלה גבוהה, חל על אוכלוסיית המשתמטים והעריקים מצה"ל, כאלו שלא קיבלו פטור משירות כדין.  

ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) אמר כי "זהו חוק מאוד חשוב ויש בו משום הבעת נאמנות למדינת ישראל. הייתי מציע שגם לגבי המגזר הערבי תהיה חובה של לפחות שנה שירות לאומי. לא ייתכן שהם גם יימנעו מכל שירות ותרומה לחברה וגם ייהנו מסבסוד של המדינה. צריך לדרוש מכל מי שמבקש את מלגה להוכיח ששירת בצה"ל או במסגרת שירות לאומי". 

גם ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) תמך: "זהו חוק טוב והייתי רוצה להרחיב אותו להטבות אחרות בשכר הלימוד ובכלל בהטבות למי שכן משרת".

לחוק התנגדו שני חברי אופוזיציה. ח"כ מיכל בירן (העבודה) אמרה: "אני מתנגדת לחוק ולמען הסר ספק, אני ממש נגד השתמטות. שירתתי בצבא אבל החוק הזה הוא ציד מכשפות וזה לא יאה לחברה דמוקרטית. באותה מידה, ניתן לפרק את האוניברסליות של כל מיני קצבאות כקצבת ילדים וכד'. הדרך לטפל בהשתמטות צריכה להיות בחינוך. כסוציאל דמוקרטית, אני חושבת שמדינה צריכה לתת השכלה גבוהה בדיוק כמו צרכים אחרים שהם חובה. אפשר לצ'פר את מי שכן מתגייס".

ובתוך כך, התרחשה דרמה בוועדה: יו"ר הוועדה, ח"כ סלומינסקי, הוציא מהחדר את יו"ר הוועדה לשעבר, ח"כ משה גפני (יהדות התורה). סלומינסקי הסביר את החלטתו בכך שגפני מנע ממנו מלהמשיך את הדיון בהעברות התקציביות, לאחר שהוועדה דחתה בקשות לדיון מחדש (רביזיות) שהגישו חברי האופוזיציה אמש, על העברה תקציבית של 214.5 מיליון שקלים למשרד ראש הממשלה, שכללה העברות לפרויקטים "מסע" ו"תגלית" ולמטרות נוספות.

חברי הכנסת החרדים הטיחו בסלומינסקי האשמות קשות כגון "מושחתים נמאסתם". ח"כ משה גפני האשים את סלומינסקי בכך שהוא עצמו והממשלה הנוכחית פוגעת קשה בציבור החרדי וכי "כל מה שמעסיק את סלומינסקי הוא ריצוי ציבור העסקנים במחנהו, שבפניהם הוא אף מתגאה על כך שהח"כים החרדים צועקים ומותחים עליו ביקורת, כראייה לפועלו למענם".