שר האוצר יאיר לפיד החליט לבטל את השתתפותו בכנס קיסריה (המכונה כיום כנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה) שיתקיים הפעם בחיפה. זו תהיה הפעםהראשונה מאז התקיים הכנס הראשון, לפני 21 שנה, ששר האוצר אינו משתתף בו. שרי האוצר השתתפו בכל הכנסים שהתקיימו בשנים האחרונות ואףשימשו כיושבי ראש המושבים בהם.

יתרה מכך: בכנס, הנחשב לאחד היוקרתיים ביותר, משתתפים גם אישי משק בולטים אחרים ובראשם נגידי בנק ישראל ואנשי אקדמיה בכירים. ביטול השתתפותו של לפיד הוא מכה קשה למארגנים, שכן בדרך כלל שר האוצר נחשב לדמות המרכזית בכנס. האירוע יתקיים בשבוע הבא.

מלכתחילה התלבט לפיד אם להשתתף בכנס, מחשש שיכלול ביקורת חריפה על מדיניותו ועל התקפותיו על פקידי האוצר. אתמול התברר סופית מדוע לא ישתתף שר האוצר: יו"ר הכנס ירום אריאב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, תקף אותו בחריפות יוצאת דופן.


לפיד, לא יגיע לכנס. צילום: מרק ישראל סלם

בראיון ל"דה מרקר" אמר אריאב: "מושיבים אדם בלי רישיון אפילו על טוסטוס, על ההגה של כלכלת ישראל, והוא מתעקש לא לציית לתמרורים. ברור שההתנהגות הזאת מובילה להתרסקות. בביצועי לפיד יש שילוב של חוסר ניסיון, חוסר מקצועיות וחוסר אחריות".

התקפה מסוג זה מפי פקיד בכיר שניהל את האוצר בעבר נחשבת יוצאת דופן. נראה כי אריאב החליט לפרוק את תסכולו בעקבות התשובה השלילית שקיבל משר האוצר. אריאב שימש כמנכ"ל האוצר בתקופה שבה כיהן אברהם הירשזון כשר האוצר. אין זו הפעם הראשונה ששר האוצר לא משתף פעולה עם כנסים. לפיד מחרים את כינוסי לשכת רואי החשבון לאחר שספג ביקורת לא הוגנת מצד נשיא הלשכה דוד גולדברג.

בתגובה לפניית "מעריב־השבוע" אישר אריאב כי שר האוצר לא ישתתף הפעם בכנס ואמר שהוא מצר על ההחלטה. לדבריו, איכות הכנס לא תיפגע בשל היעדרות לפיד. גורמים באוצר מסרו כי החלטת שר האוצר לא להגיע לכנס התקבלה לפני ימים אחדים, ללא קשר לדברי מנכ"ל משרד האוצר לשעבר.


אריאב, התקפה יוצאת דופן. צילום: ששון תירם