טרנד שהיה עד כה נחלתם של שווקים גדולים דוגמת ניו יורק ולונדון  מגיע בימים אלה לישראל: עובדים בחברות היי טק פרטיות כבר אינם צריכים להמתין עד להנפקה או למכירה לחברה אחרת בכדי לממש את ניירות הערך שלהם ולהפוך אותם לכסף ממשי. מדובר בעובדים שבמסגרת חלק מתנאי העסקתם קיבלו מניות בחברות. מדובר בעיקר אך לא רק, בחברות סטארט-אפ שפיתו עובדים לעבור אליהם במתן מניות החברה כחלק מי השכר.

מניות אלו היה ניתן למימוש רק בזמן הנפקת החברה או במידה והיא נמכרה לגורם חיצוני. בבורסות הגדולות בעולם הוקמו מסגרות לאפשר לעובדים אלו יכולים לסחור במניות אלו למרות שהם לא נסחרים בבורסות באופן מסודר. עכשיו זה הגיע גם לישראל. מסתבר כי קיימת זירת אינטרנט בשם PrivatEquity.bizשמאפשרת לעובדים עם מניות של החברה שבה הם עובדים או עבדו למכור אותם.

ניר נצר, מנהל הפיתוח העסקי של PrivatEquity.biz, סיפר ל'מעריב השבוע': "בשנים האחרונות הפך תחום ההשקעות במניות עובדים של חברות היי טק פרטיות באמצעות זירות מסחר שניוני בארה"ב דוגמת Sharespost או Secondmarket לתחום בשל, רחב ומשגשג במיוחד.


טרנד שמגיע גם לישראל. עובדי הייטק. צילום: פלאש 90

עוד לפני הנפקתן לציבור, עובדי חברות כמו פייסבוק, טוויטר, לינקד-אין, Yelp, Survey Monkey ואחרות הציעו באופן פרטי מניות של עובדים באמצעות זירת שוק שניונית אמריקאית. גם העובדים שמכרו את המניות וגם המשקיעים שרכשו אותן הרוויחו כסף רב מעסקאות אלה".

נצר מוסיף כי "הזירה שהקמנו הופכת את האקזיט בחברות היי טק פרטיות בישראל מאירוע לתהליך. מדובר במהלך המועיל לכל הצדדים. החברה מתגמלת ומשמרת עובדים, מפגינה את האטרקטיביות שלה כמקום עבודה וכבעלת שווי אטרקטיבי, ללא צורך בהנפקה או במיזוג.

אנחנו מפגישים בזירה את העובדים עם משקיעים מהארץ ומהעולם שסוננו בקפידה. העובדים מקבלים כסף אמיתי בהווה תמורת ניירות ערך שקבלו מהחברה ושנמצאים בבעלותם, ואילו המשקיעים נחשפים לניירות הערך הטובים ביותר של חברות פרטיות בשלות שעברו בחינה יסודית על ידי צוות המומחים שלנו".