היא זמרת בינלאומית, שרה מוזיקת עולם בשלל שפות, ריחות וטעמים, מתרועעת עם שועי עולם, ועם כל זה, היא מצהירה: "אני ישראלית". לאורך כל הריאיון עמה, היא מדגישה, שוב ושוב, שהיא ישראלית. לאחרונה היא פרצה שוב לתודעה הישראלית בריאליטי "שש אימהות" בערוץ 2 (רשת).
  
אישתאר, הממותגת גם כ"אישתאר אלבינה", נולדה בקריית אתא לפני 46 שנה כאסתר (אסתי) זך ביטון, לאימא מצרייה ואב מרוקאי. היא גדלה על המוזיקה הערבית ושפות נוספות, חלמה להיות זמרת, ובתחילת דרכה הופיעה באנגלית.

עם גיוסה לצה"ל ויתרה על חלום ילדותה לטובת אהבה אחרת, ולימים נישאה למדריך הקורס הצבאי שלה למכונאות מטוסים בחיל האוויר. נישואי הבוסר לא החזיקו מעמד, ואישתאר טסה לאוסטרליה בעקבות אהבה נוספת. שנה אחרי, רצה הגורל, ובדרכה בחזרה הביתה, עשתה חניית ביניים בצרפת.

אהבתה למוזיקה חזרה לפעם בה, והיא החלה להופיע בפריז במועדונים קטנים. בין לבין הגיעה לאודישנים. באחד מהם התבקשה לשיר בערבית את השיר "אלבינה" תמורת 600 פרנק, להם הייתה זקוקה כאוויר לנשמה.


"לא ישראלית לגמרי" אישתאר. צילום: אודי בן תורה

הביצוע שלה הדהים את המפיק והוא חיבר אותה ללהקת "לוס נינוס דה שרה". מהר מאד הפך "אלבינה" ללהיט בינלאומי פורץ גבולות. הפריצה בערבית הוביל לעבודה על אלבום שלם וחיבור לז'אנר האתני ולספרדית. מאז פרצה לתודעה העולמית כזמרת של מוזיקת עולם. היא מופיעה ברחבי העולם, כולל מקומות כמו דובאי.

בצרפת פגשה את מישל אביסרא, מתופף יהודי-צרפתי, שהפך בן זוגה לחיים ואב לתאומיה. אביסרא, נצר למשפחת בבא סאלי המיוחסת, הצטרף ללהקה אלבינה, ולאחר שנים של עשייה, הלהקה התפרקה. כיום מישל הוא האמרגן והמפיק של המותג "אישתאר אלבינה".

אני לא ישראלית לגמרי

בקיץ האחרון, בשיא מבצע "צוק איתן", הגיעה אישתאר עם משפחתה לחופשת קיץ בדירה אילתית בבעלותה. תחושת ההזדהות ושותפות הגורל עם הצד הישראלי, העצימה את הבלבול וחיבוטי הנפש בנוגע לזהותה הרב-לאומית. ואז, בצירוף מקרים שאישתאר מתארת כ"יד הגורל המכוונת", הגיעה פנייה מרשת להשתתף ב"שש אימהות". מבחינתה זה היה הדבר הנכון בזמן הנכון, והיא נכנסה לתכנית "בלי לשאול שאלות - על עיוור".

"אימא" של אישתאר הפך גם לשיר הנושא של "שש אימהות". את השיר כתב יוסי בכר והלחין ניסים סרוסי. לראשונה הקליטה אותו ישתאר ב-2008, במסגרת פרויקט "עבודה עברית". בתום התכנית חזרה לפריז - שם היא מתגוררת 22 שנה - לא רחוק משער הניצחון.

ספרי על חוויה אישית מהתוכנית.
"וואוו. זאת באמת הייתה חוויה. זה היה מסע אישי לתוך נבכי הנפש הכי עמוקים שלי, שסגר לי כמה פינות. דרך הסדרה הגעתי לתובנות על הישראליות שלי, המקום שלי במשפחה שלי, המקום של הקריירה שלי, המקום של האמן במשפחה שלי. בכלל - האימהות שלי. הודיתי לתכנית על המסע הזה".

לאיזה תובנות הגעת?
"הגעתי לתובנה שקודם כל, אני ישראלית במהותי, ובינלאומית בעשייתי ובאמנותי. האמת היא שאני לא ישראלית לגמרי. יש סתירות והתחבטויות בין הישראלית, לבין האמנית שחיה מעבר לים, בין שתי תרבויות מאוד שונות - בעשייה, באימהות, באמנות ובאזרחות".


"המטרה שלי היום היא לכבוש את פסגת האמהות", שש אמהות. צילום: יח"צ

רצית להעביר מסר?
"המסר האישי שלי היה: עשיתי קריירה, והבאתי ילדים בגיל מאוחר, בגלל הקריירה. בתור פרפקציוניסטית, כבשתי פסגות אישיות שחלמתי עליהן כילדה, ומיציתי את הסיפוק שלי. הפסגה שלי היום זה להצליח בעשיית חיי, ביצירת חיי ובבריאת חיי, שזה הילדים שלי. המטרה שלי היום היא לכבוש את פסגת האימהות".

כמי ששרה בערבית, את מאמינה שאם עוד זמרים ישראלים היו שרים בערבית, זה היה תורם לדיאלוג תרבותי וקירוב לבבות?
"לא שרים בשביל הפוליטיקה. זה לא שאני אומרת עכשיו: בוא נשיר בערבית, כי אז נוכל לקרב את הפלסטינים והישראלים. אם אמן מרגיש שזה לא נכון לו לשיר בערבית, שלא ישיר בערבית. אני יודעת שלא תכננתי לשיר בערבית. זה היה לגמרי במקרה. מה שכן, דרך שילוב תרבויות, אפשר להגיע לשלום. כי מוזיקה, אהבה ושמחה, זה משהו אוניברסלי. גם אם אתה יהודי, נוצרי או מוסלמי. כולם יכולים להתחבר דרך המוזיקה. בואי נדבר פוליטיקה דרך מוזיקה".

כמה רחוק יכול אמן להשפיע?
"אני מאמינה בשלום. ההגדרה שלי לשלום היא לא חתימה על חוזה בין פוליטיקאים. ההגדרה שלי לשלום זה האנשים, טוב הלב, הכבוד, לחלוק דברים, לתת אחד לשני. זה השלום בשבילי. כשמזמינים אותי להופיע בלבנון, ומשדרים את הקליפים שלי, ויודעים שאני ישראלית. יש לי קהל אירני. אני מופיעה במקומות שאף ישראלי לא הופיע שם. הם יודעים שאני ישראלית, שהייתי מכונאית מטוסים בצבא, ובכל זאת מזמינים אותי לשיר".

איך היה במסיבת יום ההולדת ה-70 של חיים סבן בבוורלי הילס?
"אשתו התקשרה אליי, אמרה שאני הזמרת האהובה עליו מכולן, והוא מבקש שאבוא להופיע ביום הולדתו. ובאמת, הייתי הזמרת היחידה שהופיעה שם. זכיתי להכיר את אהבת הילדות שלי, ברברה סטרייסנד, שרקדה בשיר 'אלבינה' וב'אל סבח'. הכרתי גם את טוני בלייר. סבן עצמו עלה לבמה עם הזוג קלינטון תוך כדי ההופעה שלי, ושלושתם רקדו".