הסערה שפרצה בשבוע שעבר סביב הפנים החדשות של רנה זלווגר מוכיחה שוב עד כמה הרדיפה אחר המראה הצעיר הפכה נחלת נשים רבות (וגם גברים), גם - ואולי במיוחד - אם הן יפות ומצליחות.

על רקע זה פורחת תעשיית הניתוחים הפלסטיים, שהפכה ממש למוצר צריכה שווה לכל נפש כמעט. אם נדמה לכם שבכל מקום אתם נתקלים במודעות המציעות מתיחות בטן והזרקות בוטוקס - אתם לא טועים.

כמה ניתוחים וטיפולים פלסטיים מתבצעים בישראל מדי שנה? אין מספרים מדויקים, גם לא לאיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית, אבל חלק מהעוסקים בתחום סבורים כי מדובר בכ- 14 אלף ניתוחים בשנה, שכמבן אינם כוללים טיפולים כגון בוטוקס, מילוי פנים, טיפולי לייזר ועוד.


הפכו למוצר צריכה קל להשגה. ניתוח פלסטי. צילום: רויטרס. 

על פי ההערכות, בישראל נרשמה עלייה של כ-5% בניתוחים הפלסטיים בשנה שחלפה. על פי מחקר שהתפרסם החודש באתר של איגוד הרופאים הפלסטיקאים האמריקאי, מספר הניתוחים הפלסטיים המתבצעים בארה"ב הוכפל ב-12 השנים האחרונות.

מבחן התוצאה

לדברי ד"ר נמרוד פרידמן, פלסטיקאי מומחה ובעל קליניקה פרטית בתל אביב, העלייה המשמעותית אינה במספר הניתוחים הפלסטיים אלא בטיפולים כגון הזרקות בוטוקס וחומרי מילוי. "על פי החוק בישראל, כל רופא כירורג יכול לבצע ניתוחים פלסטיים ורופא אף-אוזן-גרון יכול לבצע ניתוח אף", הוא אומר.

"מנקודת ההשקפה שלי כפלסטיקאי זה בעייתי. ההזרקה היא לא עניין טכני בלבד - היא מחייבת הבנה של האנטומיה שיש לפלסטיקאים, כדי להימנע מסיבוכים. נדרשת גם הבנה בתהליכים הביולוגיים והפיזיולוגיים של ההזדקונות וגם הבנה אסתטית. הפלסטיקאי מבין מה נכון ומה לא נכון לעשות. כולנו מכירים מקרים של אנשים שעברו תהליכים פלסטיים, ונראו אחר כך מגוחכים - עצמות לחיים מוגזמות, שפתיים מוגזמות ועוד".

יש מקרים שבהם אתה לא מסכים לנתח?
"כל הזמן יש מקרים. 10%-15%מהאנשים מגיעים מהסיבות הלא נכונות או שהם מצפים לתוצאות שאינן נכונות בשבילם. כאשר מישהי מגיעה למשל עם שפתיים דקות מאוד ומובקשת שפתיים ענקיות - התוצאה לא תתאים לפנים שלה. החוכמה היא להבין מה אתה יכול לעשות ומה לא, אנחנו לא רוצים להפוך את האדם למישהו אחר.

השיקולים צריכים להיות מקצועיים ולא כלכליים. אלו המקרים שבהם אני משקיע הכי הרבה זמן, כי הכי קשה להסביר ללקוח מדוע הוא לא צריך את הניתוח, כדי שלא יצא ממני וילך לרופא הבא". 

מה לגבי הגיל?
"אני לא מנתח מתחת לגיל 18 , אלא במקרים בודדים של חוסר סימטריה, וגם אז, רק אחרי התייעצות מקיפה. בגיל כזה אנשים אינם בהכרח בשלים נפשית. אני לא חושב שזה נכון, לא מדובר בתספורת. הגבול שקבע משרד הבריאות הוא גיל 17. מצד אחר, יש לי מנותחות מעל גיל 70 . אני לא שיפוטי ואני לא חושב שזה עניינו של אף אחד. אם יש מקום לעשות את הניתוח ואין מגבלה רפואית הקשורה לגיל - נעשה אותו". 

גם שיטות השיווק של הניתוחים הפלסטיים השתנו, ונדמה שהן הופכות אגרסיביות יותר ויותר, כפי שמספרת יועצת באחד ממכוני הטיפולים הפלסטיים. "מהירות ההחלטה היא החשובה ביותר", היא אומרת.

"אם מישהי יוצאת מהקליניקה, היא אולי כבר לא תחזור, אני צריכה לשכנע אותה שם. אנחנו מציעים תשלומים נוחים בכל צורה אפשרית, כרטיס אשראי או צ'קים, העיקר שהיא תצא עם טיפול ביד. זו שיטה, אני יודעת שאני צריכה לשכנע ולהציע טיפולים נוספים. אם את מגיעה נגיד לייעוץ לגבי משהו מסוים, אני אדבר גם על משהו אחר, למשל אשאל אותך לגבי הכתמים בפנים, משהו שבכלל לא חשבת עליו. ככל שתחשבי שיש לך יותר בעיות, תוציאי יותר כסף. מאוד קשה להתנגד ליועצת יופי בפגישה מסודרת שבוחנת אותך מכל כיוון".


עוררה סערה סבעב המראה החדש. רנה זלווגר. צילום: רויטרס. 

באחת הקליניקות מתוארת מתיחת בטן, ניתוח שעל פי איגוד הפלסטיקאים האמריקאי דורש החלמה, ניקוז וחבישה, כך: "ניתוח קל, ללא תופעות לוואי, והחלמה מהירה". תור, אגב, אפשר לקבוע כבר לשבוע הבא. גם כשמדובר בטיפולים פשוטים יותר, למשל הזרקת בוטוקס, לא טורחות היועצות להתעכב על תופעות הלוואי האפשריות, ובהן עיוותים בהבעות הפנים.

לא רק מראה פנים צעיר או בטן שטוחה נמכרים כמוצר צריכה קל להשגה. לאחרונה התרחבו הטיפולים לאזורים חדשים ומפתיעים. כפי שמפרסמת זאת אחת הקליניקות: "הפנים נמתחו? השדיים הורמו? עכשיו הזמן לרדת מתחת לחגורה! הבשורה לנשים - הצערת הפות והנרתיק". כן, בדיוק, כיום קליניקות ומנתחים רבים בישראל מציעים ניתוחים להצערה, רענון, מתיחה של איבר המין הנשי ואף שינוי הצבע שלו. ויש מי שקופצות על הרעיון.

עדי ודנה, נערות בנות  16 ו-19, חוסכות בימים אלה כסף לניתוח פלסטי לעיצוב מחדש של הפות. "אין לנו שום בעיה, עד כמה שאנחנו יודעות", הן מנסות להסביר, "אבל אנחנו רוצות שזה יהיה יותר יפה, הכי יפה שאפשר, אנחנו לא עושות את זה בשביל אף אחד, רק בשביל עצמנו"."זה כאב נורא בעיקר אחרי", מספרת ענת, צעירה דקיקה במיוחד בשנות ה-30 לחייה, שעברה ניתוח כואב במיוחד להסרת צלעות על מנת ליצור מותניים צרים יותר.

"במשך חודשים לא יכולתי לשבת או לשכב כמו שרציתי, אם השתעלתי או צחקתי, כאב לי נורא, אבל אני מרוצה מהתוצאה. גם החברות שלי, שאמרו לי שאני משוגעת, מסתכלות עלי היום אחרת. אני ממליצה לא לפחד. אם יש טיפול או ניתוח שיעשו אתכם מאושרים מבחינת המראה שלכם - למה לא? אז כאב לי, אני לא מסתירה את הכאב ולא את המחיר, השקעתי בעצמי".

"כמעט הפרעה"

אם ניתוחים פלסטיים היו פעם מבצע כמעט חשאי שלא מדברים עליו, היום הוא הפך נחלת הכלל ואף משהו שהמנותחות מתגאות בו. "אני לא היחידה שעשתה, ואין לנו בעיה לדבר על זה, גם עם ההורים, זה לא סוד, זה מראה שיש לך, שאת יכולה לאפשר לעצמך להיראות הכי טוב שאפשר", אומרת מיכל, שקיבלה במתנה מהוריה ליום הולדת 17 ניתוח להגדלת חזה,

"בעיני זה לא שונה בהרבה מבגדים". וזה לא הטיפול היחיד שהיא עברה בגילה הצעיר - עוד לא 18 : הלבנת שיניים בלייזר, הסרת שיער בלייזר וטיפולי עיצוב באזור הירכיים.

ד"ר דיאנה לוצאטו, מרצה בבית הספר לממשל וחברה במכללה האקדמית תל אביב יפו, לא מופתעת, לא מהגילים ולא מהשיח. אף שאינה מתנגדת לניתוחים פלסטיים, היא מודאגת מהמגמה. "נשים אכן מתכוונות לזה כשהן אומרות שהן עושות את הניתוחים והטיפולים האלו בשביל עצמן", היא אומרת, "המסר שהן מקבלות מהסביבה הוא של חיצוניות, 'אני איראה טוב והכל ילך לי'. אם פעם עשו ניתוח פלסטי לתיקון האף, היום הרדיפה היא לא אחרי תיקון אלא אחרי שלמות. התחרות היא בין הנשים לבין עצמן.

מדובר כמעט בהפרעה. מכל מקום הן רואות תמונות של עור מושלם, פנים מושלמות, ואף שהן יודעות שזה לא אמיתי, הן רודפות אחרי השלמות. אין לי ספק שיש מנתחים פלסטיים שמנצלים את המצב. התרשמתי שהמנתחים משדרים שכל דבר קטן הוא קטסטרופה אסתטית, שהיום ניתן לשנות את הכל, לתמיד.

והתקשורת מהדהדת את זה. כיום יש למכוני יופי הסכמים עם קופות החולים, וזה נותן את הרושם שהכל לגיטימי, רפואי ממש. המרדף אחר היופי הפך לדת, לגאולה. התיוג של מי שלא משתדלת הוא שלילי תמיד 'למה היא לא עושה משהו', 'תראו איך היא מזניחה את עצמה'. אי אפשר להאשים רק את הצרכנים".