בזמן שמסיק הזיתים נמצא בשיאו, בתי הבד ברחבי הגליל והגולן חוגגים את פסטיבל ימי ענף הזית.
מדובר במסורת ארוכת שנים - הפסטיבל נערך השנה בפעם ה-20 - הכוללת אטרקציות ופעילויות לכל המשפחה ונערכת בכ-60 יישובים צפוניים, המציגים לראווה את תעשיית הזית המתפתחת.

הפסטיבל, שהחל לפני כשבוע ויסתיים ב-18.11, הוא פרי שיתוף פעולה של המשרד לפיתוח הנגב
והגליל, משרד ראש הממשלה, הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי, משרד
התיירות, משרד החקלאות, ענף הזית במועצת הצמחים, הרשות לפיתוח הגליל, קק"ל, עמותות
התיירות ומגדלי הזית. מספר השותפים הגדול יכול להעיד על חשיבות הענף, שמהווה סמל לרב
תרבותיות בישראל.

לא במקרה עץ הזית מוזכר הן במסורת היהודית (סיפור נח, שבעת המינים) והן בהיסטוריה האנושית כסמל לשלום. הוא מאריך חיים יותר מרוב העצים, ואת הזית המזין ניתן לשמר לתקופה ארוכה וליצור ממנו שמן לבישול ואפייה, לטיפולים קוסמטיים ולרפואה.

אגב, על פי המסורת הערבית-ישראלית, מטע הזיתים שניצב בכניסה לכפר דיר חנא הוא המקום שבו אספה היונה בסיפור המבול של נח את ענף הזית. אז מה צפוי לנו בפסטיבל? הנה מספר המלצות.


בילוי נהדר לסופ"ש. צילום: תיירות גולן

בית הבד של סבא חביב

בית הבד שבקיבוץ פרוד בגליל העליון יפתח את שעריו לקהל הרחב, שיוכל לראות מקרוב כיצד מפיקים שמן זית. הילדים והצעירים ברוחם יוכלו לזרוק זיתים אל בין אבני הרחיים ולצפות בהם מתרסקים והופכים לשמן. במקביל לסיורים בבית הבד יתקיימו בימי הפסטיבל מספר פעילויות חינמיות לכל המשפחה, בהן מסיק זיתים, ציור על כדי שמן, סדנת כבישת זיתים וסדנאות יצירה. בימי שבת יתקיים יריד דוכני מכירה של אמנים מקומיים.

יום שבת, 15 בנובמבר, בשעות 9:30-17:30. פרטים נוספים בטל': 046991888. הסיורים יתקיימו בכל מזג אוויר.

בית הבד של משפחת ג'השאן

משק משפחת ג'השאן מהכפר הגלילי מג'אר יקיים סדרה של אירועים קולינריים במרכז המבקרים במושב כלנית שבגליל התחתון. בכל השבתות של הפסטיבל יכינו שפים מאיגוד השפים מטעמים אותנטיים. עוד בשבתות, "אילן החלילן" יעביר מופע נגינה ותיאטרון בשילוב סיפורים מוזיקליים וסדנאות לבניית חלילים מצמח קנה. כמו כן המבקרים יוכלו לקחת חלק בייצור שמן זית, ויתקיימו סדנאות להכנת זיתים כבושים וכדורי לבנה. אמן החול נאיף שחאדה יעביר סדנת יצירה מחול צבעוני. 

סוף השבוע הקרוב: 15 בנובמבר. שעות הפעילות: בשישי מ-9:00 ועד כניסת השבת. בשבת: 9:00-18:00. פרטים נוספים בטל': 7881481 - 050. האירועים יתקיימו בכל מזג אוויר.

להכיר את ירכא

הפסטיבל הוא הזדמנות מצוינת לראות את ירכא מזווית קצת אחרת. אנשי הכפר הגלילי מציעים סיורים מודרכים לכל המשפחה, רגליים ורכובים, ללא תשלום, שבמהלכם תראו מקרוב בתי בד ובתים פתוחים. הסיורים יתקיימו בהדרכת מורי דרך מוסמכים מבני הכפר, שיובילו את המטיילים בין הסמטאות ונקודות התצפית החשובות.

בכל השבתות של נובמבר ייצאו סיורים רגליים בשעה 10:00 מרחבת המועצה. סיורים רכובים ייצאו ב-13:00 מהחניון הדרומי של המרכז המסחרי "אמש סטאר".

לפרטים והרשמה: מופיד אבו ריש - 2600094 ־ 054 , סאלח סאלח, 4420301 ־ 054 .


סגולותיו של שמן הזית. צילום: אמה

בית בד ויקב גורן

במרכז המבקרים של בית הבד ויקב גורן (על כביש הצפון 899), שזכה במקום הראשון בתחרות בינלאומית לשמן זית בפעם הרביעית ברציפות, תוכלו להאזין להרצאות ולהסבר על תהליך ייצור שמן הזית, סגולותיו, וכיצד מבדילים בין שמן זית מקורי למזויף.

כל השבוע, כולל שבת. בשעות: 9:00-16:00, הכניסה חופשית.
לפרטים טל': 8854255 ־ 052.

חוות היצרנים

חוות היצרנים שבכפר קיש שוכנת בלב מטע זיתים, והמבקרים יכולים להתרווח על שפת נחל קיש תחת סוכת גפנים מרהיבה. במהלך הפסטיבל תחגוג החווה עם תפריט גורמה על טהרת שמני הזית המקומיים. במרכז המבקרים תוכלו גם לטעום מגוון של שמני הזית, גבינות צאן, קונפיטורות, יין בוטיק, דבש ושקדים ממטעי המושב. בסופי השבוע יתקיים קטיף עצמי במטע הזיתים של משק סת"מ.

סוף השבוע הנוכחי והבא. שעות הפעילות: 9:30-17:30 . לפרטים: www.havat.co.il
הכניסה חופשית, ארוחת הגבינות החל מ-55 שקל לאדם.

ערב של אור

אחת הדרכים הטובות להבין ולהכיר את האדמה היא באמצעות כיתות רגליים, ולשם כך הפסטיבל מציע טיול עששיות לילי בשטחו של פארק הירדן. לאורך המסלול יהיו מספר נקודות אתנחתא לסיפורי לילה, פולקלור ושירים הקשורים בשמן הזית.

הפעילות תתקיים בסופי השבוע של הפסטיבל - בשעת הדמדומים. הטיול יתקיים רק עם מספר מינימלי של חמש משפחות.

בתיאום ובהרשמה מראש בלבד. לפרטים והזמנות: 6517744 ־ 052. מחיר השתתפות: 150 שקל למשפחה.

החווה החקלאית בל עפרי

החווה החקלאית שבקדמת צבי מזמנת שלל פעילויות וסדנאות לכל המשפחה בטעם של פעם: מסיק זיתים, יצירת שמן זית בבית בד עתיק מלפני 2,000 שנה, החמצת זיתים ואפיית לחם זיתים.
פתוח כל השבוע, בתיאום מראש. לפרטים נוספים: 8805026־052 . הפעילות בתשלום.


המרוץ לזית

אם אתם מגיעים לאזור הגולן, תוכלו להשתמש בסמארטפונים שלכם כדי להכיר כרמי זיתים ובתי בד עתיקים וחדשים. באמצעות אפליקציה ייחודית וכרטיס המשלב כתב חידה, תוכלו לצאת למסע גילוי ויצירה בין נקודות שונות הקשורות לייצור שמן זית. בכתב החידה משולב סיפור עלילתי המוביל אתכם לתחנות שונות.

בכל אחת מהתחנות יש לבצע משימה בצילום, כתיבה וציור, ומכל תוצרי המשימות יופק עבורכם קליפ מזכרת.

הפעילות עצמאית ומתקיימת במהלך כל ימות השבוע בתקופת הפסטיבל. מחיר כרטיס: 75
שקל למשפחה. פרטים בטל': 0526517744


ילדים במהלך הכנת שמן זית. צילום: מוזיאון עין דור