אני תוהה לגבי תזונתו של בני בן ה-4: האם אפשר לתת לילד בגילו לאכול לחם או מוצרים מקמח מלא? האם כדאי להימנע ממתן סוכר לילד? והאם כדאי לתת לו כפית דבש בתה במקום סוכר?

"אין בעיה שילד בגיל 4 יאכל לחם, ולמעשה כבר מגיל שנה ילדים יכולים לאכול לחם. אם את מקפידה שבנך יאכל ירקות ופירות (המכילים הרבה סיבים), אין לזה שום משמעות. ילד בן 4 הוא כבר בן אדם והוא יכול לאכול כל דבר. דבש לעומת זאת יכול לגרום לזיהום אצל ילדים בגלל הרעלן הקטלני בוטולינום. לכן עדיף להימנע ממתן דבש כי אף על פי שיש לו סגולות מרפא הוא בעייתי, ומה גם שכאוכל כמות הוויטמינים שהוא מכיל היא מעטה.
כשאת רוצה להמתיק את כוס התה של בנך כדאי שתמתיקי אותה כמה שפחות, ועדיף שתשתמשי בכפית סוכר ולא בכפית דבש. אם ילד שותה כוס תה ושמים לו כפית שטוחה של סוכר זה סביר, צריכת הסוכר הופכת בעייתית כאשר מגזימים בכמויות הסוכר ומאפשרים לילד לשתות כל הזמן משקאות ממותקים, ולאכול עוגות, עוגיות, סופגניות ושאר דברי מתיקה ללא הגבלה.

אם ילד מתרגל לשתות כוס תה עם כפית שטוחה של סוכר אין בזה נזק, אבל אם ילד מתרגל למשל לשים בכל כוס תה שלוש כפיות סוכר אז זו בעיה. הכל עניין של מידה, את לא צריכה לפחד להשתמש בסוכר כממתיק, אבל עם זאת הקפידי לא לתת לבנך כמויות גדולות של סוכר".
יש לי נטייה לדלקות פרקים. האם יש סוגי מזונות שעלי לאכול או להימנע מהם?
"יש הרבה מיתוסים על דלקות פרקים. יש הטוענים שלאלו הסובלים מהתופעה אסור לאכול עגבניות וחצילים, אבל זה לא הוכח וככל הנראה גם לא נכון. כשיש נטייה לדלקות פרקים מאוד חשוב לצרוך שמנים שהם אנטי-דלקתיים כמו שמן דגים (שמן זה נמצא בין היתר בכמוסות) או לאכול לעתים יותר קרובות דגים המכילים אומגה שלוש, כמו למשל סלמון נורווגי. בנוסף, הקפידי לאכול הרבה ירקות כתומים, אדומים וירוקים, והשתדלי לא לאכול מתוקים".
אני בן 42 , גובהי הוא 1.87 מטר, ואני שוקל 98 קילו בדרך כלל. לפני זמן מה החלטתי שאני רוצה להפחית 11 קילו ממשקלי ופצחתי בדיאטה: התחלתי  לשתות מים, הורדתי לגמרי פחמימות מהתפריט, בצהריים אני אוכל סלט וחזה עוף, במהלך היום אני אוכל שלושה תפוחים ובערב אני אוכל פריכיות אורז. הצלחתי לרדת חמישה קילוגרמים ממשקלי אבל נתקעתי. איך אני יכול לעבור את המכשול הזה ולהמשיך לרדת במשקל?
"בגיל 42 ירידה של 11 קילוגרמים במשקל היא אולי מאוד נחמדה אבל לא תמיד היא חיונית. אם החלטת לעשות דיאטה, חשוב שתקפיד על הרגלי אכילה נכונים ובריאים. הדיאטה שאתה עורך היא לא בריאה.
לא סביר שאלו המאכלים היחידים שאתה אוכל במהלך היום. אתה בחור גדול, 1.87מטר, ואתה בעצם לא מספק לגוף שלך את כמות האוכל, הקלוריות והחומרים שהוא זקוק לה, אתה פשוט מייבש את הגוף מאוכל ומזיק לו.
כשאתה לא מספק לגוף שלך את התזונה הנדרשת לו, המוח שולח הוראה לבלוטת התריס ולאיברים אחרים להפסיק לבזבז ולהתחיל לשמור על המאגרים וזה מה שעוצר את הירידה  במשקל. כרגע אתה פועל באופן שגוי לחלוטין, אתה גם עושה לעצמך נזק וגם מונע מעצמך לרדת במשקל, רוב המשקל שכן הצלחת להוריד היה מהשרירים שלך.
אני מציעה שתפנה לדיאטנית והיא תבנה לך דיאטה שתתאים לך, בשלב הזה צריך להביא את הגוף שלך למצב של איזון, ולספק לו את הוויטמינים והמינרלים שהוא צריך. כך הגוף יחזור לפעילות תקינה ותוכל להמשיך לרדת במשקל".
 יש לי כליה אחת בלבד, ורמת הקריאטינין שלי היא גבוהה. מהי התזונה הנכונה בשבילי?
"קריאטינין הוא חומר שנוצר אצלנו בגוף מפירוק מסת השריר במסגרת חילוף החומרים, והוא אמור להיות מופרש דרך הכליות, אם הכליות לא עובדות בצורה תקינה, רמת הקריאטינין עולה וזה יכול להעיד על אי ספיקת כליות.
במצבים של הימצאות כליה אחת המתפקדת באופן נורמלי המקרה הואשונה ורמת קריאטינין מוגברת לאו דווקא תעיד על מצב בעייתי. אנשים רבים שיש להם כליה אחת ממשיכים לתפקד ולחיות חיים מלאים, תקינים ונורמטיביים. כליה אחת יכולה לבצע את העבודה שבדרך כלל מבצעות שתי כליות, עליך רק להקפיד להיות במעקב רפואי.
בנוגע לשאלתך - באופן כללי עליך להפחית בצריכה של מלח, להקפיד לשתות שמונה־תשע כוסות מים ביום ולהפחית את כמות החלבון. מעבר לכך אני ממליצה לך לפנות לאיש מקצוע שיבנה דיאטה שתתאים לך". 
מתוך תוכניתה של אולגה רז, כליום שישי ב-12:00 ב״רדיו ללא הפסקה״
הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי