מייל אדום  הפוך לדף הבית  צור קשר
א' בחשון ה'תשע"ה   |   25 באוקטובר 2014   |   שבת
גירסת האונליין של מעריב השבוע
לצפיה בעיתון מתאריך 25.10 »
צפו במהדורה היומית של מעריב השבוע
גירסת האונליין של מעריב סופהשבוע
לצפייה במוסף »
מגזין סופהשבוע
לצפייה בעיתון »
עיתון סופהשבוע
רוצים לקבל את מעריב סופהשבוע הביתה?
ועכשיו: חודש ראשון במתנה למצטרפים חדשים
לכל המבזקים »
המיוחדים
  הדור הבא  
פיתוח ישראלי חדש צפוי להביא למהפכה בתחום תרומות הזרע
  הטור של אלון בן דוד  
כך איבדה ישראל את ריבונותה בשכונות הערביות בירושלים
הכי נצפות
חדש: אתר להשוואה בין קופות החולים
22/10/2014 | עמית תומר
המטעמים שבמינימום מאמץ והשקעה - יהפכו למנות נפלאות
22/10/2014 | פסקל פרץ-רובין
ירקות או לא להיות: הגזר והקישוא במרכז המנה
23/10/2014 | פסקל פרץ-רובין
הכי מטוקבקות
בני סובל מטיקים בעיניים ומיואש: מה עושים?
22/10/2014 | רפי קרסו
"ראפא'ס": האוכל טעים והמיקום אטרקטיבי. אז למה אין לקוחות?
23/10/2014 | אלון צרפתי
חדש: אתר להשוואה בין קופות החולים
22/10/2014 | עמית תומר
באדיבות www.IsraelWeather.co.il
   ראשי   לייף סטייל   אוכל

כל מה שלא ידעתם על צריכת שומן

כמה קלוריות יש בכפית שמן ולמה אסור להימנע ממזון עם כולסטרול? נאוה רוזנפלד מפרקת לגורמים את הערך התזונתי המושמץ
11/06/13  |  07:36  |  נאוה רוזנפלד  |  

כולסטרול, חומצות שומן טראנס, שומן רווי, שומן לא רווי, מרגרינה, אחוזי שומן, דל שומן. קיבלתי לא מעט תגובות לאחר פרסום המאמר בשבוע הקודם שעסק בטבלת הסימון התזונתי. עיקר העניין היה בשורת ה"שומן" שבטבלה. בעקבות כך אתמקד הפעם במושגים וברכיבים הקשורים לשומן ולשמן, ואנסה לעשות קצת סדר בבלגן.

התדמית של השומנים והשמנים למיניהם (פרט לשמן זית ואולי גם לשמן קנולה) אינה טובה. הם נתפסים בין הגורמים העיקריים להשמנה, לא בריאים ואפילו מזיקים. חלק מה"חשדות" נכונים. יחד עם זאת, יש לזכור כי השומנים חיוניים לתפקוד תקין של הגוף. הם משמשים כמאגר אנרגיה, מרפדים איברים פנימיים ומגינים עליהם, מבודדים את הגוף מקור, משתתפים בתהליכים שונים בגוף ומהווים חלק מרכיבים שונים כמו הורמונים. 

בנוסף, לא מעט ויטמינים (A, E, D, K) נספגים רק בסביבה שומנית, כך שאין אפשרות לתפקוד תקין ומאוזן ללא צריכה של שומן. את השמנים מקובל לחלק בצורה גסה לשמנים המגיעים מן החי ושמנים המגיעים מן הצומח. מעולם החי מגיע השומן מחלב ומוצריו (כמו חמאה, שמנת, גבינה, יוגורט), בקר, עוף ודגים. מקורותיהם של שומנים מעולם הצומח הם אבוקדו, שומשום (טחינה), שקדים, אגוזים, גרעינים, זיתים ושמנים (זית, קנולה, תירס, סויה, חריע).


חייבים שמן לתפקוד תקין. צילום: ingimage.com/ASAP

ההבדל בין שתי הקבוצות נובע מההתפלגות בסוגי חומצות השומן. שומן מן החי מתאפיין באחוז גבוה של חומצות שומן רוויות, ואילו שומן מן הצומח באחוז גבוה של חומצות שומן בלתי רוויות. מחקרים מצביעים על קשר בין צריכה גבוהה של שומן רווי לתחלואה. חומצות השומן הרוויות נוטות להיצמד לדפנות כלי הדם ויוצרות רובד שומני. 

תופעה זו אינה מורגשת ואין לה סימפטומים גופניים, אך עם הזמן קיים חשש כי הרובד השומני יגדל ויגרום לסתימה של כלי דם. ולכן צריכה גבוהה של שומן רווי מקושרת לעלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם. לחומצות שומן בלתי רוויות לעומת זאת, במינונים מתונים, לא רק שאין השפעה שלילית אלא אף ישנה השפעה חיובית. במיוחד לחומצות השומן המצויות באגוזים, שקדים, בוטנים, אבוקדו, שומשום וכמובן - שמן הזית.

שמן מן הצומח, כמו שמן זית או שמן קנולה, מכיל חומצות שומן חד לא רוויות, התורמות להורדת הסיכוי למחלות לב ושבץ. לעומת זאת, יש שמנים אחרים שמוטב להימנע מצריכתם כמו שמן דקלים ושמן קוקוס, שהם יוצאי דופן בכך שאף שהם מן הצומח הם עשירים בחומצות שומן רוויות ולכן אינם מומלצים.

הקשר בין שומן לכולסטרול

הכולסטרול הוא חומר שומני הנחוץ אף הוא לקיום תהליכים בגוף ושייך לקבוצת השמנים. הבעיה נוצרת כאשר רמתו בדם עולה מעבר לרמה התקינה. כולסטרול בכמויות גבוהות נמצא באיברים פנימיים כמו המוח, הריאות והכבד. מזונות מעולם הצומח אינם מכילים כולסטרול, ומכאן שבקבוקי שמן - קנולה, סויה, תירס ואחרים - שעליהם מצוין "ללא כולסטרול", דומים לשקיות מלח שולחני שעליהן יופיע הכיתוב "ללא סוכר". 

במקרה כזה אין סיכוי שהדבר יבלבל אותנו, אך הוא יכול להכעיס (כאשר מזלזלים באינטליגנציה הבסיסית שלנו). במקרה הראשון יהיו שיעדיפו לקנות שמן קנולה "ללא כולסטרול" ולשלם יותר על פני שמן קנולה שבו אין התייחסות להעדר הכולסטרול. חשוב לזכור, כי 70% מהכולסטרול בגוף הוא מייצור עצמי של הכבד, ורק היתר מקורו במזון.


חמאה, שומן מן החי מכיל אחוז גבוה של חומצות שומן רוויות. צילום: ingimage.com/ASAP

גם מי שיש אצלו רמות כולסטרול גבוהות ועליו להפחית בצריכה של כולסטרול מהמזון לא יכול להימנע לחלוטין מצריכתו, שכן הדבר יביא לייצור מוגבר של כולסטרול בכבד. כאשר רמת הכולסטרול בדם גבוהה (וגם כאשר הרמה תקינה), יש להעדיף חלקים רזים של בקר ועוף, להסיר שומן נראה לעין ואת העור מהעוף. כדאי לצרוך מוצרי חלב שמכילים עד חמישה אחוזי שומן.

שימו לב לכך שמזונות המוצגים כ"דלים בשומן" או "מופחתים בשומן" עלולים להכיל כמויות לא מבוטלות של שומן, שכן הם מעידים על כך שיש בהם שליש פחות שומן מהמוצר המקורי. שני שלישים מכמות השומן במוצר המקורי עדיין יכולים להיות יותר מחמישה אחוז. כדי לבחון את התפריט במקרה של שומנים בדם יש לקבל הדרכה וייעוץ אישי מבעלי מקצוע כמו דיאטנים ורופאים.

מהו שומן טרנס? 

שומן טרנס הוא בעיקר תוצר של התעשייה (נמצא במינונים זניחים גם בשומן מן החי כמו בקר). כאשר לוקחים שמן צמחי ומקשים אותו חלקית (מרגרינה) נוצרים תוצרי לוואי - חומצות שומן טרנס, צורה של שומן מזיק, שהגוף לא יכול לפרק. המודעות הגוברת לנושא הובילה להפחתת השימוש בו, וכיום מרבית יצרניות המזון משתמשות בטכנולוגיות שבזכותן כמות שומן הטרנס שבמרגרינה היא נמוכה.


כבר פחות משתמשים בשומן טרנס. צילום: ingimage.com/ASAP

כמה זה עולה לי?

כל גרם שומן, בין אם הוא טוב או מזיק, תורם תשע קלוריות. כך שבכפית שמן יש 45 קלוריות. לשם השוואה, כפית סוכר מכילה כמחצית הקלוריות, 20 קלוריות בלבד. אומנם כפית סוכר היא 100% "קלוריות ריקות", כלומר רק קלוריות וללא ערך תזונתי (כמו ויטמינים או סיבים תזונתיים) וכפית שמן זית היא 100% בריאות, אבל בעודף משקל יש לשים לב לכמות הצריכה של שמן זית ושמנים בכלל.

שימו לב, כי שתיים-שלוש כפות שמן בסלט אישי בבית קפה יתרמו 180-270 קלוריות בלי שנרגיש כמעט. טיגון יכול להכפיל ואף לשלש את כמות הקלוריותשל המזון. צורת בישול זו לא מומלצת כיוון שטיגון ממושך יוצר רכיבים מזיקים, לכן יש להקפיד על טיגון קצר ולא לנצל את השמן לשימוש חוזר. 

* נאוה רוזנפלד היא דיאטנית קלינית וחברה בעמותת "עתיד". nava@avocados.co.il


תגיות: שומן  |  עודף משקל  |  השמנה  |  מדור התזונה
הוספת תגובה 
תגובות 
אודות   |   צור קשר   |   הזמנת מנוי   |   RSS   |   תנאי שימוש   |   פרסום בעיתון סופהשבוע
Website created by   Cyberserve
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות ואינה מחזירה כתבי יד ותמונות  |  כל הזכויות שמורות לעיתון סופהשבוע © 2013