בני בן ה-22 סובל מטיקים המתבטאים בהרגשה מאוד חזקה של צורך למתוח שרירים מסוימים בגוף, לרוב בעיניים. כשזה קורה הוא בעצם פוזל ממש חזק באלכסון או מסתכל למעלה כדי למתוח את השריר של העין, ולפעמים הוא גם חייב למצמץ אחר כך.

אף על פי שהוא מודע לטיקים, הוא לא מצליח לעצור אותם, וחייב לספק את הצורך הזה. התופעה החלה כשהוא היה בן 6, אבל בזמן האחרון היא התגברה ומתרחשת לרוב כשהוא מדבר עם אנשים מקרוב. קבענו תור לנוירולוג מומחה, אך בני מיואש. האם יש טיפול לבעיה?

"לפי התיאור שלך לא מדובר בטיק. בנך מתאר מעין תחושה שהוא מרגיש, מין דחף או צורך למתוח את השרירים, והוא יודע שאם הוא יעשה זאת ויביט הצדה הדבר ירגיע אותו. התנהגות מהסוג הזה קשורה לכפייתיות.


צילום: אינג אימג'. 

טיק לעומת זאת הוא תגובה לא רצונית של שריר, ואנשים בדרך כלל לא מודעים אליו. הסיבה שהתופעה התגברה לאחרונה היא כנראה משום שבנך מתוח. התנהגות כפייתית אפשר לשנות ואף לעצור באמצעות מספר דרכים: טיפול פסיכולוגי, טיפול בהיפנוזה, טיפולים התנהגותיים שמעבירים את המתח השרירי ממקום אחד בגוף למקום אחר, ונוירופידבק שיכול ללמד להרפות בצורה אחרת.

הדרך הכי פשוטה לטפל בכפייתיות היא באמצעות תרופות נגד התנהגויות מסוג זה. תרופות כאלו מעלות את הסרוטונין, הן לא בעייתיות, ושווה לנסות לתת לו אותן.

עד שתחליטו על דרכי טיפול בנך יכול לנסות בעצמו לכוון את המתח לאיברים אחרים. כאשר הוא ירגיש את המתח בעיניים תציעי לו לאגרף את כף ידו בכל הכוח עד כדי כאב, כך הוא יעביר את המתח מאזור אחד בגוף לאזור אחר, וזה ישחרר לו את המתח בעיניים.תרגיעי את בנך, זה לא טיק, ואפשר לשנות את זה".

 אני בת 62, סובלת מסוכרת לחץ דם, תת פעילות של בלוטת התריס, היפרליפידמיה וחשד ל-TIA, ומאוזנת עם כדורים. מדי שנה אני מקבלת חיסון נגד שפעת. האם יש צורך שאקבל השנה חיסון נגד דלקת ריאות? מתי נהוג לקבל את החיסון הזה, ואחת לכמה שנים?

"אני מציע לכולם לגשת ולהתחסן נגד שפעת, ניתן להתחסן מגיל חצי שנה. אנחנו צופים שתהיה שפעת קשה השנה, ולכן כדאי לקבל את החיסון. תופעות הלוואי של החיסון הן נדירות ובכל מקרה עדיפות על שפעת, בעיקר לאנשים מבוגרים ובעיקר לאלו שסובלים ממחלות כרוניות.

לגבי חיסון נגד דלקת ריאות - בעבור אנשים אחרי גיל 60 (ושוב, במיוחד לאלו שסובלים ממחלות כרוניות) דלקת ריאות יכולה להיות מחלה קשה, לכן אני מציע לכל אדם שעבר את גיל 60 לגשת לקופת החולים ולהתחסן. בדרך כלל לא ניתן לדעת כמה זמן חיסון מסוג זה מחזיק. ההנחה היא שכדאי להתחסן פעם בחמש שנים, אבל זה לא יכול להזיק אם מקבלים אותו שנה לפני". 

לפני כחודשיים גילו לבתי בת ה-18.5 ציסטה בשחלות, הרופאים החליטו לחכות עם ניתוח ואמרו לה ליטול גלולות "דיאנה". מאז בתי התגייסה לצבא, לפני כשבוע שוב היו לה כאבים מאוד חזקים, ורופא הבסיס שלח אותה לבית חולים באזור הצפון(קרוב לבסיס).

בבית החולים ראו שוב את אותה ציסטה, וקבעו שגודלה הוא כשבעה ס"מ ושהיא יושבת על השחלה. הרופא אמר שיש שם כנראה גוש שפיר והמליץ לנתח את בתי. בנוסף, בתי הפסיקה ליטול את כדורי ה"דיאנה" על דעת עצמה כי הם גרמו לה לדיכאון ולמצבי רוח. אני מתלבטת: האם לשלוח את בתי לעבור ניתוח או להמשיך לחכות ולהורות לה לחזור וליטול את כדורי ה"דיאנה"?

 "לפי התיאור הנ"ל אני ממליץ שתחכו קצת עם ניתוח, ובעוד זמן מה תחזרו על האולטרסאונד של הבטן התחתונה ואזור השחלה. תנסו לראות במה מדובר, אם מדובר בציסטה או אם הקביעה עדיין לא ברורה אז כדאי לעשות ניתוח.

בכל מקרה, ברגע שבתך שוב תסבול מכאבים גשו לרופא או לחדר מיון ושם יבדקו אותה שוב. אולטרסאונד נוסף יעזור לבחון אם ההורמונים השפיעו על גודלה של הציסטה, יכול להיות שהציסטה התבקעה ולא יראו אותה יותר ויכול להיות שיש התפתחויות אחרות.

אל דאגה, בדיקת אולטרסאונד היא הכי טובה לאזור הזה, במיוחד לשחלות ולציסטות בשחלות. בנוגע להורמונים, כנראה גלולות מסוג 'דיאנה' לא התאימו לבתך, הורמונים לפעמים עושים בלגן בגוף אך תופעות הלוואי חולפות כשמפסיקים ליטול אותן.

אני ממליץ לך בכל זאת להתייעץ עם גינקולוג מומחה, לפני קבלת החלטה שהיא, אני אינני גינקולוג, והמלצתי כמובן אינה עצת מומחה. חשוב שבתך תספר לגינקולוג שלה שהיא נטלה את אותן גלולות ושהן עשו לה בעיות, כך בפעם הבאה שירצו לתת לה הורמונים, היא תקבל כדורים אחרים".

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב-13:00 ב"רדיו ללא הפסקה".
הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי