לו הייתם רוצים לפתוח מסעדה והיה מתפנה מקום ברחוב דיזנגוף בתל אביב, הייתם מסתערים על המתווך או זורקים אותו מכל המדרגות? מצד אחד, יש ברחוב תנועה בלתי פוסקת של אנשים מקומיים, פריפריאליים ותיירים - נתון שעשוי להעיד על פוטנציאל גבוה לתפוסה מלאה במסעדה; מהצד האחר, יש גם תנועה בלתי פוסקת של כלי תחבורה, במיוחד של אוטובוסים - נתון המעיד על פוטנציאל גבוה לחלקיקי אבק ועשן על המנות. 

מה שמעניין ב"ראפא'ס", הטאפאס התל אביבי, הוא שבניגוד לציפיות, עשן האוטובוסים לא מגיע לתוככי המסעדה (אף על פי שהיא פתוחה), וכך גם נחילי התיירים. בזמן שהגענו, שעת אחר צהריים של שבת וחג, כשבית הקפה שמעבר לכביש עמוס ומולו משתרך תור ארוך של ממתינים, ב"ראפא'ס" בקושי יש שלושה שולחנות תפוסים. מדוע? זו כנראה שאלה של מיתוג. כי האוכל בסך הכל טעים, האווירה רגועה, המוזיקה צוהלת בווליום הנכון ואפילו השירות ידידותי. אז מה הסיבה שהמקום לא שוקק חיים? 

אפשר להתחיל עם התפריט: זה לא שהוא לא מגרה למקרא, הוא פשוט מבלבל נורא. הוא אינו מחולק למנות ראשונות ועיקריות, אלא ל"ים", "ירקות" ו"בשר", כמנהג הטאפאסיות. שלא כמנהג הטאפאסיות, המנות כאן לא קטנטנות אלא בינוניות בגודלן, מה שכבר מבלבל בעבור חלק מהלקוחות. ומה עם המגוון? גם כאן בלגן. רוצים אחת מה"ים", אחת מה"ירקות" ואחת מה"בשר"? בעייתי. כי בתפריט העסקי, המוגש שבעה ימים בשבוע, עליכם להזמין שלוש (או חמש או שבע) מתוך קטגוריה אחת בלבד. הבנתם? לא הבנתם? זה בסדר, גם אנחנו לא. בשורה התחתונה, צריך לפשט. ככל שיהיה יותר פשוט, יהיה יותר נעים. 


אחת ממנות הדג הטעימות בעיר. פילה דג מוסר. צילום: אפיק גבאי

טעמנו חלק מהמנות, בערבוביה, והן אכן טעימות, ולא פחות חשוב - מוגשות בפרזנטציה יפהפייה. ריזוטו ערמונים ודלעת (47 שקל, המ חירים הנ"ל אינם כוללים עסקיות) היא מנה רכרוכית במידה הנכונה, עשירה בגבינת פרמג'אנו רג'יאנו וכבדה למדי, אולם לא מצאנו בה חלקיקי ערמונים. פיש אנד צ'יפס (49 שקל) היא מנה שהמלצריות כאן ממליצות בחום מהנימוק "שלנו שונה, אתם חייבים לטעום". מתברר שהשוני מתבטא בסוג הדג - קוד לבן - והוא מצופה בשברי פיסטוק, שלו לא היו אומרים לנו זאת מראש, לא היינו מצליחים לנחש. יחד איתו מוגש רוטב טרטר עשיר, שמתאים יותר למריחה על לחם מאשר לטבילת הצ'יפס בו. מנה חביבה, הדג עשוי היטב והצ'יפס בשרני, אבל לא היינו קוראים לו מנת הדגל. 

פילה דג מוסר (83 שקל) היא מנת דגל טובה יותר. לא מפני שהיא ייחודית, אלא מפני שהיא המנה הטעימה יותר שהוגשה לנו. סלקים מעושנים, ויניגרט עגבניות וזיתי קלמטה נותנים לדג טעמים עזים ומרימים אותה מהבינוניות לעבר אחת ממנות הדג הטעימות בעיר. 

יש עוד כמה יתרונות חביבים ב"ראפא'ס" והם רבים וגדולים מהחסרונות, ובכל מקרה המקום ראוי לקצת יותר לקוחות מכעת. צריך רק קצת יותר תעוזה ויותר הכוונה.  

"ראפא'ס", דיזנגוף 276, תל אביב, 03-5591999