אסירה טרנסג'נדרית עתרה השבוע לבית המשפט המחוזי מרכז נגד שרות בתי הסוהר, מאחר שלטענתה היא אינה זוכה לתנאי מאסר זהים כמו יתר האסירות וזאת בשל שונותה המגדרית. בעתירה היא מבקשת לשלב אותה באגף רגיל ולבטל את ההגבלות שחלות עליה. "הדבר שאני בסך הכל מבקשת זה להיות שווה בין שוות ולא לתת לאסירות להרגיש בשונות שלי", כתבה בעתירתה. 

העתירה, שהוגשה ביום שלישי באמצעות עורכת הדין אריאלה גואטה מהסנגוריה הציבורית, נוגעת לשירן אוזן, בת 23, אשר החלה את תהליך לשינוי מגדרי לפני שמונה שנים. אין זה מאסרה הראשון של אוזן. בפעם הקודמת, שובצה לבדה בתא באגף רגיל בכלא הנשים נווה תרצה. במאסר הנוכחי, אותו החלה לרצות במרץ האחרון, היא שובצה לבדה באגף ההפרדה, "על רקע הגדרת מגדר ומהטעם הזה בלבד", כפי שנכתב בעתירה.

אגף ההפרדה בכלא נחשב קשה במיוחד ובדרך כלל שוהים בו אסירים מסוכנים או מאוימים, שאינם יכולים לשהות במחיצת אסירים אחרים. כמו כן, על פי העתירה, היא מוגבלת מבחינת האינטראקציה המותרת לה עם אסירות אחרות. בזמן שהאסירות האחרות רשאיות לעבור בין תאי האגף ולשהות בכל מקום באגף, אוזן אינה מורשית לשהות עם אותן אסירות והיא נאלצת לשבת לבדה. בנוסף, שב"ס אוסר עליה לעשות שימוש בשירותי המועדון.


"אני אסירה טרנסג'דנרית ששוהה רוב היום באגף טיפולית ובלילה ישנה בהפרדה, אני עוברת טיפול אינטנסיבי קבוצתי ובגלל שאני טרנסג'נדרית אינני יכולה להיכנס לחדרים ולשבת עם חברות הקבוצה שלי. אני תמיד בחוץ וזה מה שנותן לי הרגשה של שונות נוראית", כתבה בעתירתה.

"יש מעט מאד מקרים כאלה", מציינת ענת יערי, ראש תחום האסיר בסנגוריה הציבורית מחוז מרכז. "יש פסיקה של בית המשפט העליון, שהקל בעונשו של גבר טרנסג'נדר, כדי למנוע ממנו לשבת בהפרדה. אגף ההפרדה הוא האגף הקשה ביותר בכלא. תנאי המאסר בו קשים. מדובר בנושא עקרוני. הגיע הזמן ששב"ס ידע להתמודד עם התחום הזה".

מהשב"ס נמסר כי "בכל מקרה בו מתקבל אסיר אשר זהותו אינה חד משמעית נדרשת החזקה בתנאי הפרדה וזאת מחשש לפגיעה בו או באסירים בסביבתו. במקרה דנן, הפרדה משאר האסירות מתבצעת רק בלילה בהתאם לשיקול שצוין. מענה לעתירה זו יועבר כמקובל לבית המשפט".