שבוע לאחר ששאר שרי הממשלה החדשה ערכו את טקסי כניסתם לתפקידיהם החדשים, האחרון להיכנס רשמית ללשכתו הוא שר הרווחה והשירותים החברתיים, חיים כץ (הליכוד). טקס חילופי השרים שנערך בחצר משרד הרווחה בירושלים היה יוצא דופן מקודמיו בשבוע שעבר בשני מובנים: אישיותו הלוחמנית של השר הנכנס, מינוי מהיחידים בממשלה הנתמך בכל קצוות הקשת הפוליטית, שלא חסך בנאום הכניסה שלו לתפקיד דרישות ויעדים מעובדי משרדו, ועצם העובדה שלטקס הוזמן, שלא על פי הפרוטוקול גם שר הרווחה הקודם, ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) אף שזה לא שימש שר בממשלת המעבר לאחר התפטרות שרי יש עתיד בעקבות פיטורי השר לשעבר יאיר לפיד. בדברי השר והשר לשעבר התבטאה היטב הקואליציה החברתית הרחבה, חוצת המפלגות, שקיימת בכנסת הנוכחית.



נאומי הברכה של המנכ"ל ונציגי העובדים היו מלאי נימוס של קבלת פני שר חדש, למרות סכסוכי העבודה המבעבעים במשרד הרווחה מתחת לפני השטח ובראשם מאבק העובדים הסוציאליים ועובדי המינהלה על העלאת שכרם. מי שהיה פחות מכופתר היה השר לשעבר כהן שהחמיא לשר הנכנס ואמר: "יש ביקורת על מינויים של שרים כאלה ואחרים, אבל יש קונצנזוס על מינויו של חיים כץ למשרד הרווחה. מי שהיה שש שנים יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, והעביר 180 חוקים חברתיים. הוא קשוח, אבל בליבו פועם לב של אנשי רווחה. זה משרד שצריך בו הרבה נחישות עם חמלה. חיים, אין לי שום ספק שתצליח. יכולת לקבל גם תפקידי שר אחרים אבל התעקשת על הרווחה. זה ראוי להערכה".



ח"כ כהן ציין כי בכוונתו להגיש הצעת חוק שתסדיר את נושא התקנים של העובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות שמחלקות הרווחה ברבות מהן סובלות מתת-תקינה, מחדל עליו הצביע גם מבקר המדינה ושדוח ועדת אלאלוף בתקופת הממשלה הקודמת הציע דרכים להסדיר: "הגענו למקומות שעובד סוציאלי אחד טיפל בהם ב-220 תיקים ולא הגיעו לאף אחד. הגיע הזמן שהנושא יטופל וזה לא בשמיים. אין לי ספק שתתמוך בהצעת החוק".



שר הרווחה הנכנס כץ לא ניסה להתחנף בנאומו לנוכחים או לומר שילמד את התפקיד. כמי ששוחה בחומר, מיהר השר כבר באירוע להציב יעדים, ובתקיפות האופיינית לו. "הציעו לי משרדים שאפשר לנסוע לטייל בהם ואני אמרתי לראש הממשלה - או רווחה, או כלום. לא נולדתי שר. אנחנו נעשה כל שביכולתנו לשפר את איכות חייהן של האוכלוסיות המוחלשות. אני לא יודע לכמה זמן אני בא בממשלה של 61 ח"כים, אבל מישהו אמר לי: 'לנושאים שלך תמיד תהיה קואליציה של 80-70 ח"כים'. אבל אין לנו זמן ואנחנו נעבור לתכניות חודשיות. לא שנתיות. כל שבועיים אדרוש דיווח איפה אנחנו עומדים בכל נושא ומי שלא יוכל לעמוד בזה, שלא יהיה פה, אצלי אנחנו נספק את הסחורה. באנו לעשות עבודת קודש".



כמנהיג עובדים בעצמו בראש ועד עובדי התעשייה האווירית משך 22 שנה עד לאחרונה, מבין השר כץ היטב את בעייתיות סכסוכי השכר של עובדי הרווחה המרחפת כעננה מעל תכניות העבודה שלו והוא הדגיש: "נעשה מאמץ עליון לסיים מהר את הסיפור הזה שנמשך יותר מדי זמן, הן מבחינת התקנים והן מבחינת השכר. לעובדים הסוציאלים צריך לאפשר לעבוד. אני אלחם כמיטב יכולתי אבל גם אעלה את הדרישות, כי אנחנו לקחנו ייעוד בחיים".



כץ מנה את הנקודות העיקריות שבכוונתו לטפל בהן והזכיר את הנושא שאנחנו במעריב מסקרים בשבועות האחרונים בהרחבה – עיכוב העלאת קצבאות הסיעוד בצמוד לשכר המינימום למרות הקצאת התקציב לכך על ידי ראש הממשלה עוד בממשלת המעבר: "אמרתי לביבי שאני לא מעביר את חוק שכר המינימום בלי להבטיח שאנשים שמשלמים לעובדים סיעודיים יקבלו את התוספת לקצבה, והוא נתן מאה מיליון שקל. הקמנו ועדה שבחנה איך לחלק את הכסף והיא סיימה את עבודתה ביעד. אבל נכון לעכשיו אף אחד עוד לא קיבל כלום".



השר הצליף במוסד לביטוח הלאומי, כשפנה למנכ"ל המוסד, פרופ' שלמה מור יוסף, והתרה בו: "מר מור-יוסף, עד השבוע הבא אני רוצה נוסח הצעת חוק שתתן לאנשים האלה את התוספת לקצבאות מתוך התקציב עליו סיכמנו עם ראש הממשלה". לשאלת "מעריב" במהלך נאומו, אם התקנות, או הצעת החוק הממשלתית שיגיש, יכללו העלאה רטרואקטיבית של קצבאות הסיעוד, מאז עלה שכר המינימום בראשית אפריל, השיב השר כץ בחיוב: "כן, הכל רטרואקטיבי. אף שבחקיקה יש בעיה עם זה, כי אם הם לא יקבלו את מה שסיכמנו עליו עם ראש הממשלה, אני ארגיש מרומה".



בכוונת השר כץ לקדם רפורמה של ממש בביטוח הלאומי והוא המשיך לציין את יעדיו בנושא: "המו"מ על הפיילוט של ייעול הוועדות הרפואיות חייב להסתיים. והפיילוט צריך להתרחב". הוא פנה שוב למנכ"ל הביטוח הלאומי מור-יוסף ואמר: "חשוב לנו שמנו הטוב. לצערי לביטוח הלאומי אין שם טוב. קמו המון חברות בגלל שהביטוח הלאומי לא מספק את הסחורה והן מביאות תוצאות ועושקות את האנשים. פשוט אסור שזה ייקרה".



השר כץ הזכיר גם את נושאי הנוער והילדים בסיכון ואת ניצולי השואה כשאמר: "כל יום מתים לפחות 35 ניצולי שואה, הגיל שלהם עולה. ואנחנו צריכים ללכת לפעולה מהירה כדי לעזור להם לסיים את חייהם בכבוד. חוסר היכולת שלהם לקנות תרופות ולשלם על חשמל לא יהיה".