כפי שפורסם לראשונה ב"מעריב-השבוע", מבקר המדינה מכין דוח על מדיניות הממשלה בעניין הגז. ההודעה על כך נמסרה היום (שלישי) ממנכ"ל משרד מבקר המדינה, אלי מרזל. 



המנכ"ל אמר את הדברים בישיבה מיוחדת של הוועדה לביקורת המדינה בנושא הפקת הגז הטבעי, וחשף כי הדוח יעסוק במדיניות הממשלה ומשרד האנרגיה ותיאום הפעולות בין המשרדים השונים. 



טיוטת הדוח תועבר למבקרים בשבועות הקרובים. לדברי מרזל, הממצאים המסתמנים הם כי קיים ריק שלטוני בהסדרה של התחום, שיפגעו בתחרותיות ובמחיר. 



עוד נחשף בדיון, כי דיוני צוות קנדל בנושא מתווה הגז נערכו ללא פרוטוקול וגם לא הוקלטו. הדברים נאמרו על ידי סגן הממונה על התקציבים באוצר אודי אדירי, בתשובה לשאלות חוזרות בנושא של ח"כ תמר זנדברג (מרצ). בתגובה לדברים אמר מנכ"ל משרד מבקר המדינה אלי מרזל כי "בצוות כל כך בכיר שעוסק בנושא כל כך משמעותי מן הראוי שיהיה פרוטוקול מפורט על מנת שנוכל לבקר את קבלת ההחלטות".
ח"כ זנדברג אמרה בתגובה לדברים כי "גם היום המשיכו גורמים רשמיים להכחיש את קיומו של הצוות, זאת בזמן שגורמים אחרים קיימו דיון ארוך בעבודתו של הצוות. עכשיו ברור למה היה כל כך חשוב לממשלה לנהל את הדיונים תוך הכחשה מתמדת - על מנת שיהיה אפשר לחמוק מניהול פרוטוקול. מרגע לרגע תהליך קבלת ההחלטות בנושא הגז הולך ונהיה חשוד ומפוקפק. ההחלטה הכלכלית החשובה ביותר בעשורים האחרונים מתקבלת בהליך לא תקין".

נתניהו: "אני לא נכנע לפופוליזם"

יו"ר הועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) ציינה כי "הוויכוח על מתווה הגז, הוא בעצם על יוקר המחיה של כולנו". בתוך כך הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי יגיע לשאת דברים בפני הוועדה בכנסת. 



מוקדם יותר, בפגישתו של נתניהו עם שר החוץ האיטלקי פאולו ג'נטלוני, שהגיע לביקור ראשון בארץ, התייחס ראש הממשלה למתווה הגז ואמר: "המתווה הזה מפרק את מונופול הגז והוא יכניס מאות מיליארדי שקלים לקופת המדינה, לרווחה, לבריאות, לחינוך, לצרכים רבים אחרים של אזרחי ישראל".

נתניהו הוסיף: "הפופוליזם גואה סביבנו. אף אחד לא בדק באופן מעשי את המתווה הזה ועכשיו תהיה אפשרות לעשות זאת. אני אף פעם לא נכנע לפופוליזם. עשיתי הרבה רפורמות שהצילו את כלכלת ישראל מול התנגדות עזה, והיום בפרספקטיבה של עשר שנים, חמש-עשרה שנה, אפשר לשפוט כיצד כלכלת ישראל זינקה מעלה, וכלכלות אחרות שלא עשו את הרפורמות האלה ולא פעלו כפי שאנחנו פעלנו ונכנעו לפופוליזם - כיצד הן התערערו, חלקן על סף קריסה, ואני יכול לומר גם שבחלקן הגז נשאר מתחת לאדמה. אסור שזה יקרה פה. אני סומך על השכל הישר של אזרחי ישראל ואני מצפה לאחריות מנציגי הציבור. אנחנו נעשה הכל כדי שהגז ייצא מהמים".

ההודעה הקשה לממשלה מגיעה לאחר שאתמול החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את ההצבעה על העברת סמכויות שר הכלכלה לממשלה בנושא הגז. ראש הממשלה הנחה לפרסם את מתווה הסדר הגז לציבור בתוך זמן קצר, מיד עם השלמת הניסוח המשפטי שעליו עמלים בשעות אלה, ולאפשר דיון ציבורי מקיף על כל חלקי המתווה.
בהודעה מטעם לשכת ראש הממשלה נאמר כי נתניהו משוכנע שכאשר ייחשף הציבור לכל פרטי ההסדר ולתועלת הרבה הגלומה בו למשק הישראלי ולביטחון הלאומי, תתמוך גם הכנסת בהצעת הממשלה. 
במשך כל היום ניסו בקואליציה למצוא דרכים להשיג רוב להצבעה, כשבשעת ערב עלתה אפשרות לנצל היעדרות של שני חברי כנסת ערבים מהמליאה על מנת לנסות להעביר את ההחלטה. 
ח"כ דב חנין, (חד"ש, הרשימה המשותפת), יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית, אמר: "הפסד ליצחק תשובה ולנתניהו, ניצחון לציבור ולמחאה: אין לממשלה רוב בכנסת כדי להעביר את שוד הגז בהצבעה הלילה ולכן בוטלה ההצבעה! למי שחשב שביבי הוא כל יכול ולמי שחשב שאת הטייקונים אי אפשר לנצח - הנה ההוכחה שגם אנחנו מסוגלים. חשוב להבין שביבי הפסיד הלילה בנושא שהכי חשוב לו, אחרי שהשקיע מאמצים בלתי נלאים כדי לגרום להחלטה לעבור. אז אומנם זה לא סוף הדרך, והמאבק נגד שוד הגז עוד ארוך, אבל אנחנו בהחלט יכולים וצריכים לרשום לעצמנו ניצחון חשוב הלילה".