חבר הכנסת נחמן שי מ"המחנה הציוני" הגיב היום (שלישי) בתכניתו של ניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" לדברי הביקורת של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בנוגע לשגריר ארה"ב בישראל דן שפירו, שטען שישראל מנהלת בשטחים שתי מערכות דין, אחת ליהודים ואחת לפלסטינים. "שגריר ארצות הברית בישראל לא אומר מילה מבלי לבדוק את זה קודם בבית במחלקת המדינה, במועצה לביטחון לאומי ועד הנשיא הוא מגיע", אמר ח"כ שי לרינה מצליח וחגי גולן. 


"גם כשהוא הולך למחות בפני שרת המשפטים על חקיקה ישראלית, וגם כשהוא אומר דברים כאלה, שהם באמת מרחיקי לכת מבחינת השליטה שלנו בשטחים - זה משקף במדויק את עמדתה של ארצות הברית, שיש, גם מבחינתה אגב, דין שונה לישראל ודין שונה לשטחים. האם זו גם דעתי? ללא ספק. מה, אנחנו צריכים להיות גאונים? אנחנו לא רואים שמתנהלות שם שתי קהילות שונות, שתי מדינות. לא קוראים לזה מדינות עדיין, אבל אלה שתי מדינות שונות".

על עיתוי הדברים של השגריר שפירו אמר שי: "הוא אמר את מה שהוא צריך לומר. בתחילת דבריו הוא הביע צער וכאב. הוא אמר ששלושה מבין הנרצחים באינתיפאדה השלישית היו אזרחים אמריקאים. זה אומר משהו מבחינתה של ארצות הברית ואז הוא עבר לדברים החשובים והמרכזיים שרצה להגיד".
 
על כך שמדינות אירופה הודיעו כי ההסכמים שלהן עם ישראל אינם חלים על השטחים אמר ח"כ שי: "זו המדיניות שכבר נקבעה מזמן והם רק הולכים ומחדדים אותה מפעם לפעם. ככל שישראל גם מתעלמת וגם מגיבה בצורה פומבית, היא פוגעת בהם יותר ויותר. בפעם האחרונה ראש הממשלה העניש אותם ואמר 'נפסיק את המגעים המדיניים שהאיחוד האירופי מעורב בהן'. לא שהיו מגעים מדיניים להפסיק אותם. אם אנחנו הולכים למלחמות פומביות, יום אחד נגד ארצות הברית ויום אחד נגד אירופה, עם מי נישאר בסוף?"
 
חגי גולן ציין שיו"ר "המחנה הציוני" יצחק בוז'י הרצוג, דיבר גם הוא נגד האיחוד האירופי, ונחמן שי הגיב: "זה בסדר, הוא יכול לומר את הדברים האלה נגד, אבל אנחנו לא יכולים להסתפק באמירות האלה. לגופו של עניין, אירופה מעבירה לנו מסר מאוד חד וברור - הם לא מסכימים שאנחנו נמשיך להחזיק בשטחים, הם מצפים לפתרון מדיני שיפריד בין השטחים לבין מדינת ישראל.

"האם זה חרם על ישראל ו-BDS? לא בהכרח. זו אמירה מדינית בסופו של דבר. המינימום שאנחנו צריכים לעשות הוא לנסות ולחפש מגעים או קשר עם הרשות הפלסטינית, ולדבר עם הגורמים שעדיין מוכנים לדבר איתנו. אם אפילו לזה אנחנו לא מוכנים, נמצא את עצמנו במצב של בידוד בינלאומי, ואנחנו הולכים לקראת היום הזה".