חידוש המגעים המדיניים בין ישראל לטורקיה: נציג ישראל ממשלת ישראל יוסי צ'חנובר ייפגש מחר (שלישי) עם נציג הממשל הטורקי באירופה. לאחר שהושגו לא מכבר הבנות אודות הפיצויים בנושא משט המרמרה, הסוגיה שעדיין נשארה על הפרק ומוגדרת כמכשול הוא הסגר על עזה.



מוקדם יותר, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגישתו של מקורבו, יו"ר ועידת הנשיאים מלקולם הונליין עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וראש ממשלת טורקיה אחמט דאבוטולו, כחלק ממאמצי הפיוס: "מלקולם נפגש עם מנהיגים רבים ואני אשמח לשמוע מה יש להם להגיד לו. אנחנו שואפים לנורמליזציה עם כל שכנינו, אבל זה תמיד תהליך דו סטרי". את הדברים אמר נתניהו בעת סיור שערך ליד מתווה הגדה המזרחית.



לפי פרסומים בטורקיה, במפגש בין ההנהגה הטורקית למנהיגות הקהילות היהודיות משתתפים מנהיגים אמריקנים משורת ארגונים יהודיים בארצות הברית, בהם ועידת הנשיאים, הליגה נגד השמצה ואייפק. הפגישה התקיימה בארמון צ'אנקיה באנקרה, מעונו של ראש ממשלת טורקיה דאבוטאולו. הונליין הגיע למפגש ישירות מירושלים.



נתניהו בסיור בתוואי הגדר המזרחית, היום. צילום: תא הכתבים המדיניים



כמו כן, ראש הממשלה התייחס במהלך השבוע, בעת התצהיר שהגיש לבג"ץ בנוגע למתווה הגז, למאמצים מול טורקיה ואמר כי "מדינת ישראל מקיימת כל העת שיח מדיני מול ממשלת טורקיה ומצרים במטרה לייצא גז אליהן, ודרכן למדינות אחרות".

"נקבל בברכה כל שינוי במדיניות" 


כזכור, בסוף חודש ינואר אירח נתניהו את מקבילו היווני אלכסיס ציפראס, ודן עמו בהמשך הידוק היחסים בין המדינות. בתום הפגישה בין השניים התייחס נתניהו גם למאמצי הפיוס עם טורקיה ואמר: "אנו מנסים לנרמל את יחסינו עם טורקיה, איני יודע אם נצליח אך אני חושב שנמשיך במאמצים ועלינו להבטיח שהאינטרסים של ישראל נשמרים". עוד הוסיף נתניהו כי "לטורקיה ולישראל היו יחסים מצוינים בשנים קודמות. לא רצינו לראות אותם מדרדרים ולא אנו גרמנו להידרדרות הזאת ביחסים. אם יהיה שינוי במדיניות, נקבל אותו בברכה".



גורמים בסביבתו של ראש הממשלה אמרו אז כי הפיוס עם טורקיה חיוני לישראל וכי הוא מהווה נכס אסטרטגי. הם אף מתריעים כי חלון ההזדמנויות לפיוס הולך ונסגר ככל שהמגעים בין הצדדים משתהים. גם בטורקיה האשימו אז את ישראל בגרירת רגליים בנושא.