חברי כנסת ערבים יוכלו לעלות למסגד אל אקצה בשבוע האחרון של חודש הרמאדן ואילו שבוע לאחר מכן יוכלו ח"כים יהודים לחדש את עלייתם להר הבית - כך הוחלט היום (שני) על פי סיכום שהציג מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. לפני כשמונה חודשים, בעקבות האירועים הסוערים שהיו בהר הבית, הוחלט במשטרה למנוע עלייה של ח"כים יהודים וערבים להר הבית כדי למנוע הסלמה במצב.



לאחרונה פנו ח"כים של רע"מ מתוך הרשימה המשותפת אל יו"ר הכנסת והודיעו כי בכוונתם לעלות אל מסגד אל אקצה במהלך חודש הרמאדן במסגרת קיום מצוות דת האיסלאם. הם הודיעו כי בכוונתם לעלות אל המסגדים גם אם לא יקבלו אישור לכך.



כדי למנוע מצב של עלייה בלתי חוקית להר הציג מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, לפני יו"ר הכנסת מתווה לפיו כאמור ח"כים ערבים יוכלו לפקוד את הר הבית בשבוע האחרון של הרמאדן ואילו ח"כים יהודים יוכלו לעלות בשבוע שלאחר מכן. כדי לאפשר את חידוש העלייה להר, תכונס מחר ועדת האתיקה של הכנסת בראשות ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) כדי לבטל את האיסור שהטילה על עליית חברי כנסת להר הבית כל עוד המצב שם נפיץ. הלוי יופיע מחר בפני הוועדה. ח"כ וקנין אמר הערב כי מפקד מחוז ירושלים יופיע מחר בפני הוועדה בראשותי אם אכן המשטרה תשנה את עמדתה ותודיע כי היא מאפשרת עליית חברי כנסת להר הבית נשנה את ההחלטה שלנו לאסור את העלייה".


לאחרונה הושבע פעיל הר הבית, יהודה גליק, כחבר כנסת מטעם סיעת הליכוד במקום שר הביטחון הפורש משה (בוגי) יעלון. גליק התחייב להמנע מעלייה להר הבית כל עוד הוא מכהן כחכ. עתה בעקבות המתווה החדש יוכל גליק לחדש את עלייתו להר בתיאום עם משטרת ישראל.

יהודה גליק הגיב הערב בנושא הסרת האיסור, וכתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "אם אכן ועדת האתיקה תאמץ מחר את ההחלטה הרי שיש לברך בראש ובראשונה את יור הכנסת יולי אדלשטיין שפעל ללא לאות! וכן את ראש הממשלה ואת השר לביטחון הפנים על ההחלטה הנכונה והצודקת. קורא לכל העולים להר הבית להימנע מהסתה ומשימוש במקום לקידום אג'נדה פוליטית, לאומית או כל סוג שהיא. קורא לכולם לכבד את המקום לשתף פעולה ולהפוך את ההר ליעדו - מרכז עולמי לשלום, לפיוס, לדו קיום, לבית תפילה לכל העמים, ולקריאה בשם ה' אחד ושמו אחד".




יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי בתגובה להחלטה לאפשר לחברי כנסת לעלות להר הבית: "בכוונתי לשוב ולעלות להר הבית ביום הראשון שיתאפשר לי. התפיסה כי יש למנוע מחברי כנסת לעלות להר, כאשר הגורם המרכזי והבלעדי למתיחות היא ההסתה הפלסטינית, הייתה שגויה. ברור שעליית נבחרי ציבור יהודיים להר תהווה עילה להגביר את ההסתה, אולם אסור להיכנע. זהו המקום המקודש ביותר לעם היהודי".

כאמור, ראש הממשלה נתניהו החליט לאסור באוקטובר האחרון על חברי כנסת מכלל הדתות לעלות להר הבית, לאחר ההסלמה בגל הטרור - שנבעה בחלקה מהתחממות סביב מעמד הר הבית וטענות פלסטיניות כי ישראל מנסה להפר את הסטטוס-קוו בו. מספרי חברת כנסת יהודים ומוסלמים מתחו ביקורת על ההחלטה, וח"כ באסל גטאס מהרשימה המשותפת אף הפר אותה מפורשת ועלה להר, מה שעורר תגובות קשות במערכת הפוליטית.