תגובות נזעמות בכנסת על יוזמתו של יו"ר ועדת הכנסת חה"כ יואב קיש (ליכוד), לאסור על חברי כנסת לעתור לבג"ץ לגבי החלטות שהתקבלו בכנסת. "ח"כ קיש כורת את הידיים והרגליים של הדמוקרטיה", מאשימים באופוזיציה ובקואליציה. זאת לאחר שהיום (חמישי) הודיע קיש כי הוא יוזם הצעת חוק שמטרתה "לקדם הפרדת רשויות בין הרשות המחוקקת לשופטת".



קיש הסביר כי הצעת החוק נולדה על רקע התגברות התופעה בה חברי כנסת שלא צלחו את ההליך הדמוקרטי בכנסת ישראל, פונים לבג"ץ בתקווה לקבל הכרעה שונה מזו שנקבעה על פי המנדט שניתן לחברי הכנסת מקהל הבוחרים. "לרוב הפנייה מגיעה ממילא כחלק מרשימת עותרים ארוכה ומשמשת רק לצורך כיסוי תקשורתי לטובתו של אותו ח"כ", אמר קיש.



לדבריו, הוא מתכוון להביא את ההצעה לדיון בוועדת הכנסת כבר בשבוע הבא ולהגיש אותה כהצעת חוק של הועדה כולה כדי לדלג את הצורך להציג אותה קודם לכן בפני ועדת השרים לחקיקה.



ח"כ קיש הסביר היום כי "המצב שבו חברי כנסת ומפלגות אשר הפסידו בהצבעות בכנסת פונים לבג"ץ כמסלול "עוקף כנסת", מפגין זלזול מוחלט בהחלטות דמוקרטיות ולגיטימיות ובעצמאותה של הכנסת, אפעל להפסיקו". כמו כן אמר חה"כ יואב קיש: "מטרתי לפעול לחיזוק מעמדה של כנסת ישראל".



חבר הכנסת יואב קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
חבר הכנסת יואב קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90




"קיש קרא את ספר האזרחות של בנט"



ההצעה מעוררת זעם בכנסת וגוררת תגובות גם מצד חברי הקואליציה. יו"ר סיעת כולנו, חבר הכנסת רועי פולקמן יצא נגד היוזמה ואמר כי "יו"ר ועדת הכנסת צריך להפנים שהכנסת אינה מרכז הליכוד. חלק ממהלכים לפגוע בעת האחרונה בבסיס הדמוקרטי של מדינת ישראל דרך החלשת בתי המשפט והחלשת הכנסת לא יצליח". על רקע זה יש לציין כי ללא תמיכת סיעת "כולנו" אין סיכוי להצעת החוק לעבור בכנסת. זאת לאחר שיו"ר הסיעה, שר האוצר משה כחלון הבהיר בעבר כי ימנע העברת חוקים שיפגעו לדבריו בדמוקרטיה ובבג"ץ.



באופוזיציה, חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ), חברה בוועדת חוקה, חוק ומשפט אמרה: ''לא עבר חודש ממינויו של ח''כ קיש וכבר הוא פועל לכריתת הידיים והרגליים של הדמוקרטיה דרך הגבלת ייצוג הציבור. זה ניסיון פופוליסטי ומופרך מיסודו".



רוזין הבהירה כי מדובר בפגיעה משמעותית בחופש הביטוי ובייצוג הפרט והוסיפה כי "נבחרי ציבור נבחרו כדי לייצג את הפרט, להשמיע את קול הציבור מול כל מוסד שלטוני ושיפוטי כאחד. עתירה לבג''ץ היא זכות יסוד שניתנה לכל איש ואישה, לרבות לחברי וחברות כנסת שתפקידם הוא שמירה על הציבור והדמוקרטיה".



חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (מחנה ציוני) יצאה אף היא בחריפות נגד היוזמה וקראה לכחלון, להשתמש לאלתר בזכות הוטו שלו על פגיעה בבית המשפט העליון ולמנוע את "החוק הפרוע הבלתי שוויוני והבלתי חוקתי החדש מבית מדרשו של הליכוד".



יחימוביץ' הדגישה את הסכנה הטמונה בהצעת החוק ואמרה כי "ההצעה סוללת את הדרך לממשלה חסרת עכבות לחוקק ברוב, ולו קלוש, כל חוק הזוי שיתחשק לה, בלי קשר לחוקתיותו".



כחלון נדרש להשתמש בזכות הוטו שלו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
כחלון נדרש להשתמש בזכות הוטו שלו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



במתקפה על ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמרה יחימוביץ': "הפגיעה היא בחברי הכנסת אך יותר מכך זהו עוד ניסיון לערער את מעמדו של בג"ץ. אין ספק שהחוק הוא בהשראתו של נתניהו אך על מציעו, ח"כ יואב קיש, לזכור כי הוא עומד בראשות ועדת הכנסת שתפקידה לדאוג להעצמת הכנסת וחבריה ולא לקעקע את זכויותיה".



יו"ר המחנה הציוני, חבר הכנסת יצחק הרצוג, יצא גם הוא נגד נתניהו ואמר כי " זכות העמידה בפני בג"ץ קיימת לח"כים כבר עשרות שנים. הניסיון לפגוע בה הוא אקדח שנתניהו מצמיד לרקה של מערכות האכיפה והמשפט ומקרב את ישראל לקיצון של האיזון הדמוקרטי העדין הקיים בחברה הישראלית".



יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת איתן כבל הבהיר כי מדובר בהצעה פסולה שאין לה מקום בספר החוקים. "זהו אחד הכלים החשובים ובמידה רבה האחרונים שיש לאופוזיציה במאבק מול הממשלה וגם את המעט הזה מבקשים ליטול. אין לי ספק שאילו זה היה תלוי בראש הממשלה ובשליחו, במקרה הזה יואב קיש, הם היו מבטלים כלל את מוסד החקיקה שהוא בכלל נטל עבורם והופכים את ישראל למונרכיה בראשות ביבי".



יו"ר סיעת המחנה הציוני, חברת הכנסת מרב מיכאלי הדגישה כי סיעתה תאבק ביוזמה: "כנראה שח"כ קיש קרא את ספר האזרחות של בנט ולכן הוא מתבלבל במושג דמוקרטיה. הניסיון להגביל את חירויות חברות וחברי הכנסת היא עוד ביטוי לרוח המפקד לפיה כל ניסיון לשמור על הדמוקרטיה מתפרש כניסיון להפיכה. היום מגבילים את הח"כים מלעתור לבג"ץ, מחר זה יהיה נגד כל שאר הציבור. אנחנו נאבק ביוזמה החמורה הזאת בכל הכוח".