אחרי שש שנות נתק, ועל רקע הביקורת של משפחות החיילים הנעדרים אורון שאול והדר גולדין והאזרח הנעדר אברה מנגיסטו, נחתם הבוקר (שלישי) הסכם הפיוס בין ישראל וטורקיה. מנכ"ל משרד החוץ ד"ר דורי גולד הודיע כי "בשעה טובה" הוא חתם על ההסכם, שיובא מחר לאישור הקבינט המדיני ביטחוני בישראל. בהודעה שנמסרה מטעם משרד החוץ הטורקי על החתימה, אמר סגן שר החוץ הטורקי פרידון סינירליאולו כי הוא חתם בשם ממשלת טורקיה. מהלך זה אמור לסמן את סגירת הקרע שנוצר בין שתי המדינות לאחר אירועי משט המרמרה.



השלב הבא הוא כאמור הבאת ההסכם לאישור הקבינט. כפי שפורסם היום בבוקר, השרים נפתלי בנט ואיילת שקד (הבית היהודי) יצביעו מחר נגד אישורו. בהודעת הבית היהודי בנושא נמסר כי אמש עודכן השר בנט על ידי מ"מ ראש המלל יעקב נגל אודות פרטי ההסכם הסופי, כולל המסמך הנלווה בנושא החיילים הנעדרים, "שהתברר שאין בו ממש". לפיכך הוחלט ששרי הבית היהודי יתנגדו להסכם הנוכחי. בנט אמר כי פיוס עם טורקיה הוא חשוב לעת הזו ולאינטרסים של מדינת ישראל. "יחד עם זאת, תשלום פיצויים למחוללי פעולת טרור הוא תקדים מסוכן שמדינת ישראל תתחרט עליו בעתיד. אסור למדינת ישראל לשלם פיצויים לטרוריסטים שניסו לפגוע בצה"ל. שר החינוך הוסיף כי "ככל שקיימת שליטה טורקית בחמאס, מוטב להם לעשות כל שביכולתם כדי לדאוג שאורון שאול והדר גולדין ז״ל ישובו לישראל״. 



משפחת מנגיסטו, שבנם אברה שבוי בידי חמאס ולא נכלל בהסכם





הדר גולדין ואורון שאול, לא כלולים בהסכם




למרות התנגדות בנט ושקד: צפוי רוב בקבינט לנתניהו


אך למרות ההתנגדות של אנשי הבית היהודי, וככל הנראה גם של שר הביטחון אביגדור ליברמן, לראש הממשלה נתניהו יש רוב בקבינט המדיני בעד ההסכם. ליברמן אמר אתמול בישיבת סיעת ישראל ביתנו כי יתנגד כיוון "שלפיצוי יש השלכות רעות". עוד אמר: "לא אעשה מזה קמפיין כפי שלא עשיתי נגד עסקת שליט, אך עמדתי ידועה. יש בהסכם נקודות בעייתיות".



כבר אתמול הכריזו שתי המדינות כי המשבר מאחוריהן. במסיבת עיתונאים חגיגית ברומא הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו על חידוש היחסים: "ההסכם יחזק את ישראל ואת מצבה באזור", אמר, "אנו עושים זאת עם רוסיה, עם יוון ועם קפריסין, וגם עם טורקיה, והכל בתיאום מלא עם בת בריתנו ארצות הברית". במקביל קיים ראש ממשלת טורקיה בינלאי יילדרים מסיבת עיתונאים משלו באנקרה, ובה בישר על הסכם הפיוס עם ישראל. הוא הצהיר כי ישראל מסירה חלק ניכר מהסגר על עזה, בניגוד להצהרתו של נתניהו כי המצור על עזה יישמר גם לאחר הפיוס. הפסימיסטיים יכולים לראות בהבדל הזה את תחילתו של הקרע הבא.




"ישראל נענתה לכל דרישותינו"


אמש, שעות לאחר מסיבות העיתונאים הללו, נשמע גם קולו של האיש החשוב באמת, נשיא טורקיה ארדואן, שאמר: "ישראל נענתה לכל דרישותינו - התנצלות רשמית, פיצויים למשפחות הרוגי המרמרה והקלות בסגר על עזה". הוא גם הבהיר כי ארצו תפעל בתקיפות כלפי כל מה שהגדיר כ"תוקפנות של ישראל באל אקצה". כמו כן ציין כי ספינה שעליה 14 אלף טונות של מזון, ביגוד, תרופות וחומרי בניין תצא מטורקיה לעזה כבר ביום שישי.



במסיבת העיתונאים שלו הפליג נתניהו בשבחי ההסכם וציין כי הוא יספק "הגנה ללוחמי צה"ל מפני תביעות נוכחיות ועתידיות". הוא אמר כי "הצטברו הרבה תביעות כאלה, בסדר גודל של מיליוני דולרים", אמר. "ההסכם מטפל בכך שיועבר חוק שיבטל את התהליכים האלה בטורקיה. תהיה שמירה על הסגר הביטחוני הימי מול רצועת עזה - אינטרס ביטחוני עליון למניעת התעצמות חמאס. נאפשר לספינות להגיע לנמל אשדוד ולפרוק מטענים הומניטריים בכפוף לשיקולינו. יש התחייבות למניעת פעילות טרוריסטית מאדמת טורקיה, כולל איסוף כספים. זו התחייבות מרכזית שלא היתה לנו עד היום".



בנימין נתניהו ורג'יפ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס




מעל לכל, במהלך הימים שלפני החתימה, ריחפה שאלת הנעדרים שאול וגולדין ושני האזרחים הישראלים המוחזקים בידי חמאס. "אני מבין את סבלן של המשפחות, מדבר איתן ומבטיח שלא נפסיק ולא נעצור עד שנחזיר את הבנים הביתה", אמר נתניהו, "טורקיה לא שולטת בחמאס ולא מחזיקה בגופות, ולכן לא אפשרי לקבל מטורקיה התחייבות להחזרת הבנים. לא נרפה עד שנביא אותם". נתניהו התייחס לתוקפים את ההסכם ואמר כי "אני לא מנהל את המדינה לפי ציוצים וכותרות רגעיות. אני מאמין שמה שאני עושה טוב למדינת ישראל. אני יכול לעמוד בביקורת הזאת".  עוד הוסיף נתניהו כי ההסכם יזרים הון עתק לקופת המדינה בעקבות יישום הסכם הגז עם טורקיה, שדרכה יסופק גז לאירופה.



"פיוס, לא שביתת נשק"

כאמור, מן העבר השני, באנקרה, קיים ראש ממשלת טורקיה יילדרים מסיבת עיתונאים משלו, שבה סיפר על הסכם הפיוס וציין כי ישראל תשלם למשפחות נפגעי המרמרה פיצויים בסך 20 מיליון דולר. הוא הציג את ההסכם כהישג לטורקיה וציין כי "השגנו את שתי המטרות שאיתן נכנסנו למשא ומתן - קיבלנו פיצוי וגם הסרנו את המצור על עזה. זהו הסוף לבידוד של הפלסטינים. נעביר גם כ־200 מיטות לבית החולים שיופעל על ידינו ברצועה. נרכז פרויקטים חדשים בעזה ונפיח תקווה באנשים".



ראש ממשלת טורקיה בינאל יילדרים. צילום:רויטרס



יילדרים הביע תקווה שזאת תהיה תחילת הדרך לפתיחת הנתיב עבור הפלסטינים. "זהו הסכם חדש, שהוא פיוס ולא שביתת נשק. הכסף הזה יועבר לאחר החלטת הפרלמנט ויביא לנורמליזציה בכל תחום. יהיה שיתוף פעולה אזורי, החלפת שגרירים, והיחסים יחזרו להיות חמים יותר". הוא הוסיף: "אני מבין את החששות של הישראלים מההסכם, אבל זהו אינטרס מובהק של שני העמים. גם הצד הפלסטיני ייהנה מההסכם הזה". על פעילות חמאס בטורקיה אמר: "נצטרך לעשות בנושא זה מהלך מדיני, שיכלול גם את הפלסטינים". על השאלה אם בהסכם טורקיה בעצם מסכימה לסגר שקיים כעת על עזה, ענה: "אני לא מסכים לקביעה הזאת. היה מצב מסוים, והיום הוא במקום אחר. אנחנו עושים כאן מעשה הומניטרי. נרמל את היחסים ונעזור לאחים שלנו בעזה".