עימות חריף בין יו"ר הועדה לביקורת המדינה ח"כ קארין אלהרר לבין השר לביטחון פנים גלעד ארדן על רקע היעדרותו של המפכ"ל רוני אלשיך מדיון שקיימה הבוקר (רביעי) הוועדה בנושא תופעת השוהים הבלתי חוקיים (שב"חים).



לדיון היום בוועדה הוזמנו המפכ"ל אלשיך וסגן הרמטכ"ל יאיר גולן, אלא ששניהם הודיעו ברגע האחרון על ביטול השתתפותם וח"כ אלהרר החליטה לבטל את הדיון מיד עם תחילתו.



"אתמול בלילה הודיע לי מפכ"ל המשטרה שהוא לא מתכוון להגיע לדיון. דיון שני של הוועדה לביקורת המדינה שמפכ"ל המשטרה מבריז ממנו לילה לפני הדיון. הבוקר אני מגלה להפתעתי כי גם סגן הרמטכ"ל החליט לא להגיע לדיון. את הדיון החשוב הזה הבוקר על שוהים בלתי חוקיים הייתי אמורה לקיים מיד אחרי הפיגוע בשרונה - לאור העובדה כי המחבלים היו שב"חים. הדיון נדחה לטובת תיאום מועד משותף לסגן הרמטכ"ל ולמפכ"ל המשטרה", סיפרה ח"כ אלהרר.



לדבריה, "ההחלטה לזלזל בצורה כל כך בוטה בדרישת הכנסת והוועדה לביקורת המדינה לא מתקבלת על הדעת. מלחמת הכוחות הזו בין הארגונים פוגעת בכנסת ואנחנו לא נאפשר את זה. אני לא אתן שביטחון המדינה וביטחונם של אזרחי ישראל יופקר וששני הגופים האמונים על טיפול בבעיית השב"חים לא יתנו תשובות".



מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך
מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך



לדברי גורמים בוועדה, מלשכת המפכ"ל הודיעו תחילה, כי אם נציג הצבא בדיון הוא סגן הרמטכ"ל המפכ"ל לא יגיע אלא ישלח את סגנו. לטענתם אמש בחצות נתן המפכ"ל הסבר אחר: הוא עסוק בפעילות מבצעית ועל כן לא ישתתף בדיון. לעומת זאת, סגן הרמטכ"ל הודיע הבוקר במפתיע על ביטול השתתפותו. "הוא שלח לנו סגן אלוף עם דף מסרים ולא עם תשובות", זעמו בוועדה.



"קבענו לקיים את הדיון מיד אחרי הפיגוע שהיה בשרונה, ומשרצינו באמת לקבל תשובות מהגורמים הבכירים ביותר, הוועדה ניסתה לתאם את הדיון עם הרמטכ"ל והמפכ"ל. מסתבר שבמדינת ישראל יש מלחמת אגו בין כוחות הביטחון. אם הרמטכ"ל לא מגיע המפכ"ל לא מגיע, אם המפכ"ל לא מגיע אז סגן הרמטכ"ל לא מגיע. זה לא מקובל, זה ביזיון, זה זלזול בוטה בוועדה ובכנסת בכלל. אני לא מוכנה לקיים דיון ככה", אמרה אלהרר בפתח הדיון.



סגן הרמטכ"ל יאיר גולן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
סגן הרמטכ"ל יאיר גולן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



"אני סבורה שזה נושא חשוב מדי. מבלי לזלזל בכבודו של הסמפכ"ל, לא ניתן לומר לי שהדיון מתואם לפי יומני הבכירים במערכת הביטחון ואז לומר לי שיש פעולות שטח. פעולות כאלה מתואמות הרבה זמן מראש. אני סוגרת את הדיון ובפעם הבאה יגיעו הגורמים הבכירים", אמרה יו"ר הוועדה.



בתגובה צייץ השר לביטחון פנים גלעד ארדן בטוויטר את הדברים הבאים: ״ביטול דיוני ועדות בכנסת בתואנה כזו או אחרת אינו ראוי ומעורר תהיות. לדיון היום בוועדה לביקורת המדינה הגיע סמפכ״ל המשטרה להציג את פעילות המשטרה כנגד השב״חים ואת החקיקה שקודמה ומקודמת. יו״ר הוועדה ידעה מראש שהמפכ״ל לא יגיע לדיון אלא הסמפכ״ל. הביטול לא מכובד, פוגע בנושא הדיון ובאלה שהגיעו. ‏לאור זאת אשקול אם יש טעם לשלוח קציני משטרה בכירים לדיוני הכנסת. זו לא הפעם הראשונה שהועדה לביקורת המדינה נוהגת באופן שאינו ראוי כלפי קצינים".



אין זאת הפעם הראשונה שהמפכ"ל לא מופיע בדיון בוועדה של הכנסת אליו הוזמן. לפני כשבועיים בוטל דיון בוועדת הפנים בנושא "מסמך הח"כים" לאחר שאלשיך לא הופיע.