ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום (שני) לוועדה לענייני ביקורת המדינה, על מנת לענות לשאלות של חברי הוועדה, בתפקידו כשר החוץ. מתחילת הדיון, אותו ניהלה היו"ר, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), ניסו מספר חברי כנסת להעיר לראש הממשלה, אך הוזהרו כי יורחקו. נתניהו סיפר על מאמצי ההסברה, ואף שלף מפה בה תיאר את המצב של ישראל בעולם, ולאחר מכן הפתיע את הוועידה כשאמר כי בקרוב הוא יעביר כמה מתיקי הממשלה בהם הוא מחזיק לאחרים.


בתחילת הדברים אמרה אלהרר: "משרד החוץ אמור להיות האחראי הבלעדי על מדיניות ההסברה והוצאתה לפועל בדרך הטובה ביותר, אבל בינתיים קמו להם משרדים נוספים שלא ברור כלל מה הצורך בקיומם. נושא הפיחות בכוחו של משרד החוץ נדון בדוחות מבקר קודמים ולמרבה הצער לא טופל, למרבה הצער, אדוני ראש הממשלה, מאז הקמת הממשלה הנוכחית אין שר חוץ במשרה מלאה ומי שמכהן בתפקיד החשוב הזה הוא אתה אדוני ונזכיר כי זאת בנוסף לתפקידך כשר לשיתוף פעולה אזורי, שר הכלכלה ושר התקשורת וכמובן כראש ממשלה. אין דרך טובה יותר לומר את הדברים והם מצערים אותי אבל הפסדנו בקרב על סימון המוצרים. וזו רק דוגמה אחת. תפקודו של משרד החוץ בתנאים הנוכחיים ויכולתו ליצר הסברה עדכנית וטובה שמשרתת את האינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל היא קריטית".

בנימין נתניהו וקארין אלהרר בוועידה, היום. צילום: מרק ישראל סלם


נתניהו הפתיע: "בקרוב אשחרר כמה תיקים"

נתניהו השיב לדבריה של אלהרר: "במשך כל הימים של עמוד ענן וצוק איתן לא היתה שום יכולת לכפות עלינו החלטה במועצת הביטחון. המבחן העליון של ההסברה הוא האם יקשרו לנו את הידיים כשנצטרך להגן על עצמנו. האם נקבל החלטות מועצת ביטחון שינסו לכפות עלינו. אתם עוסקים בתהליכים - אני לא מתעסק בתהליכים. מדיניות החוץ של ישראל היא הצלחה גדולה. מי קבע שצריך להיות מרוכז? אני קובע אחרת. במהלך הדברים, כשנשאל האם הוא יוכל להמשיך ולתפקד כך גם כאשר יהיה צריך להיות עסוק במבצע צבאי בעתיד, הצהיר נתניהו כי "בקרוב אני מתכנן לשחרר מעליי כמה תיקים", והפתיע את חברי הוועדה. 

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אמר לעבר נתניהו: "אתה מדבר על מדיניות החוץ, אבל אנחנו באנו לשמוע על הסברה. אתה חמקן, פשוט מתחמק מהדיון". נתניהו עצמו השיב כי "המבחן של ההסברה זה האם יקשרו לנו את הידיים בזמן שאנחנו צריכים להגן על עצמנו. צריך לזכור שבמשך עמוד ענן וצוק איתן לא היה ניסיון באו״ם לכבול אותנו".

 
נתניהו בוועדה, היום. צילום: מרק ישראל סלם

לבני תקפה: "פיגוע הסברתי"


בהמשך התייחס ראש הממשלה ליוזמת השלום המצרית: "אנחנו בקשר הדוק ורציף עם מצרים מאינטרס כפול - הראשון, בטחון ויציבות בשל האיומים של דאעש, והשני - קידום תהליך השלום בינינו לבין הפלסטינים". לדבריו, "המחשבה שלי ושל א-סיסי היא כיצד נוכל לרתום מדינות באזור לסייע ולהניע את התהליך ולתת לו גיבוי".

לאחר מכן התייחסה לדבריו ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני), שאמרה: "המצב הוא לא כמו שאתה מציג. ניסית למנוע הסכם עם איראן וזה נכשל. דיברת על ממשלות שמתערבות כאן, אבל גם בפרסום צריך שתהיה אמת". נתניהו התייחס להסכם עם איראן ואמר שאלמלא המאבק והפעילות המדינית לאיראן מזמן היה נשק גרעיני. לבני המשיכה ותקפה: "אתה יודע שהבנייה בהתנחלויות היא פיגוע הסברתי שסותרת את טענתך כי אתה מחויב למדינה פלסטינית. את המחיר של הפער הזה אנחנו משלמים". בתשובה לדבריה של לבני אמר ראש הממשלה: "הרעיון שצריך לעקור ולטהר אתנית את היהודים שחיים ביהודה ושומרון - אני לא מקבל אותו. לא חושב שזה מה שמונע הסכם".

יו"ר מרצ זהבה גלאון התייחסה לדברים שנאמרו עד כה, ופנתה לראש הממשלה: "אני מקשיבה לך וחושבת שאני ביקום מקביל. בוא נדבר על דוח הקוורטט ועל הביקורת על מדינת ישראל. האם ישראל מקריבה את ערכיה הדמוקרטים שלא קיימים ב-50 שנות כיבוש"?. לאחר מכן תקפה גלאון ואמרה: "לא שמעתי ממך פעם אחת ביקורת על אבו מאזן. יש לך שמיעה סלקטיבית, כי אני לא חושבת שהוא טלית שכולה תכלת". בתגובה אמר ראש הממשלה: "אני יכול להגיד לך מי עושה דה לגיטימציה, אבל אני חס על כבודך". 

בהמשך התייחסה גלאון לאמירת נתניהו כי הוא מתכוון להעביר כמה מתיקי הממשלה שברשותו ואמרה: "אתה בא ואומר שאתה מתכוון שתשחרר כמה תיקים. אנא פרט", אך נתניהו לא השיב בנושא.


ח"כ ציפי לבני, היום בוועדה. צילום: מרק ישראל סלם




איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) ביקשה להתייחס בדבריה למערכת היחסים עם יוון: "זה מרגש לראות מה קורה עם מדינות הים תיכון ואני חושבת שהפונטציאל הוא גדול וזה תלוי גם בנו. ביוון מודאגים כיוון שראשי המדינות רוצים מאוד קשר עם ישראל, אך לעומת זאת יש נתוני אנטישמיות גדולים וחלק מזה קשור להגירה מאירופה". בתגובה אמר נתניהו כי "השינויים ביוון וקפריסין לא פועלים לבד, זאת מדיניות שאני יוזם", והוסיף: "לא אמרתי שאין אנטישמיות ביוון". 
 
לקראת סיום הדיון, הוקרן בוועדה סרטון המציג את פעילות ראש הממשלה כשר החוץ, על רקע המצולם נשמע נתניהו: "רציתם לראות מה אני עושה - הנה". כמו כן נשמע אחד מחברי הכנסת כשהוא מפטיר: "אפשר לנגן ברקע את השיר 'בדד'".