ראש הממשלה שוחח היום (שני) עם כתבים צבאיים והתייחס למדיניות מול עזה. לדבריו, קיימת "הבנה שאין יכולת למנוע התעצמות מוחלטת. ההתעצמות העיקרית שלהם היא בבניית מנהרות ולהיערך לעימות הבא", אומר ראש הממשלה. "אם זה יקרה המחירים יהיו מאוד מאוד קשים לחמאס. אנחנו מאוד מושכלים בעניין הזה ויש החלטה קשה מאוד מתי להיכנס לעימות ואיך להיכנס לעימות אבל ההחלטה היותר קשה היא מתי לצאת מעימות". נתניהו אמר כי במידה ותרחיש כזה יתממש, "אני לא הולך לקבור את עצמי שם, אבל נערך לאפשרות לעימות שם וחמאס יחטוף קשה מאוד".



על התנעת התהליך המדיני והיוזמות הערביות אומר ראש הממשלה "אבו מאזן דורש את מה שאנחנו לא ניתן. הוא לא רוצה תהליך אמיתי כי כל מנהיג פלסטיני יצטרך לשים קץ לדרישות זכות השיבה. הם מהללים כל רוצח וכל דורסת, הם משלמים לרוצחים משכורות עם תרבות שאני לא מבין אותה. הם מעודדים טרור בגנים בבתי הספר ומפתחים את השנאה הבלתי נגמרת הזו", אמר. ומה יקרה ביום שאחרי אבו מאזן? "אנחנו לא רוצים להתערב בפוליטיקה שלהם, בניגוד אליהם, שמנסים להתערב בפוליטיקה שלנו. אנחנו דנים רבות על היום שאחרי אבו מאזן גם כאן בחדר הזה ונערכים לכך".



נתניהו דחה את השיח סביב ההתנחלויות בהקשר להקפאה במשא ומתן: "שורש הסכסוך היה ונשאר. לפני הקמת המדינה ועד היום זה הסירוב השיטתי להכיר במדינה יהודית, והם לא מוכנים לוותר על זכות השיבה, ועל יפו ועכו ונצרת", אומר נתניהו. "היו לפני שהיו מוכנים לוותר על ההתנחלויות, אהוד ברק אהוד אולמרט, שמעון פרס - הם היו שם והוא לא מוכן. הסיבה היא לא ההתנחלויות. הם אומרים 'יהיו גושים'. מה הם רוצים, טיהור אתני? והעולם חוזר ואומר 'ההתנחלויות זה מכשול'. אני רוצה להבין למה? איזו מן תפיסה זו? חוסר הרצון להכיר במדינה יהודית, זו הסיבה לחוסר ההסכם". 



עם זאת, נתניהו הוסיף שבקרוב יתקיים דיון בנושא נמל ימי לעזה: "אין לנו בעיה עם נמל - יש לנו בעיה עם הפיקוח", הסביר. "במעברים הקרקעיים אנחנו מפקחים ומונעים הברחות. בנמל יש בעיית פיקוח. בקרוב נדון על זה ויכול להיות שנחליט. אולם אני מבהיר: אם אין פיקוח ישראלי זה לא יקרה". 



אבו מאזן. "דורש את מה שלא ניתן". צילום: מרק ישראל סלם



"הגרעין האיראני לא נעלם"

נתניהו התייחס ליחסי הכוחות במצב התיכון, ביניהם הסכם הגרעין עם איראן. "הגרעין האיראני לא נעלם", אמר נתניהו. "כל המדינות במרחב מבינות שהאיראנים יוכלו להעשיר אורניום בכל כמות שירצו כולל שכלול הדור להרבה מאוד ליבות ולכן הוויכוח שלי עם הנשיא אובמה היה לא על הסרת הסנקציות אלא על דרישה לשינוי בהתנהגות האיראנית. אם הם ממשיכים באגרסיבות יש לזה השלכה על האזור", אמר נתניהו. 



לדבריו, "הבעיה שלנו היא מה יקרה כשהם יקיימו את ההסכם ויכנסו לתחום העשרה הבלתי מוגבל. זה בסיס הוויכוח. אני חשבתי שזה מספיק חשוב ללכת לארצות הברית על זה. זה כן עבר אבל לא נעלם". על התעצמות איראן, שמתאוששת מהפסקת הסקציות הכלכליות, אמר כך: "אגיד את זה באופן ברור: ישראל תמנע מאיראן מלהתחמש גרעינית. כל הפעולות שעשינו מנעו את הגרעין. אם יש סיבה שאיראן לא השיגו יכולת גרעינית זה במידה רבה בזכות הפעילות שלנו. בגמר 12 השנים הם יהיו חופשיים ללכת להעשרה, וזו עדיין בעיה, כל עוד איראן לא משנה את המדיניות שלה".



לאור פיגועעי הטרור האחרונים בעולם, התייחס ראש הממשלה לאיום ביטחוני שהתחיל כבעיה מקומית אך הלך והתעצם, וכיום מאיים על העולם - המדינה האיסלאמית. "אין מדינה אחת שלא סובלת היום מהטרור", אמר נתניהו. "כולם יודעים שלישראל יש את היכולות המודיעיניות לסכל את הטרור ואנחנו עושים את זה בזכות מודיעין ישראלי. יש לנו קשר עם הרבה מדינות למרות הפרסומים הלא נכונים על בידוד וחרמות".



בסיום השיחה שלח נתניהו עקיצה לפרשנים הפוליטיים ואמר כי "יום אחד אפרסם את זכרונותיי וזה יפתיע רבים. בניגוד לפרשנויות, זה לא יקרה עוד הרבה זמן", אמר נתניהו והתכוון שאין לו תכניות להיות עוד הרבה שנים בבלפור.