שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון מתח ביקורת הבוקר (רביעי) על המערכת הפוליטית ועל ראש הממשלה בנימין נתניהו. "לא ראוי שמערבים את הצבא בפוליטיקה. תוקפים גורמים שמסייעים שמסייעים למשול, למשל התקפה על התקשורת, צה"ל וערכיו ואת מערכת המשפט. לכן החלטתי להתמודד על ההנהגה הלאומית". על חקירות ראש הממשלה נתניהו, אמר יעלון כי "ישנה תחושת בושה וכלימה ממה שקורה למעלה. חקירות שנפתחות ונסגרות, חקירות נגד ראש הממשלה ושר שהינו אסיר לשעבר". בביקורת הוסיף יעלון: "אם אין אמון בהנהגה אין מנהיגות".



לדברי יעלון, שנאם באוניברסיטת בר אילן, ישנה התנהלות בעייתית בקרב המנהיגות בישראל. "אני לא רוצה לחטוא כלפי כל הפוליטיקאים. ישנם הגונים, אך ישנם גם יותר מדי תפוחים רקובים. לצערי מנהיגות שעוסקת בסכסכנות, פעם נגד מתנחלים, פעם נגד להט"בים ופעם נגד אשכנזים, אינה מנהיגות".



בהתייחסות לעזיבתו את משרד הביטחון אמר יעלון: "מנהיגות שבטוחה בעצמה לא חוששת מביקורת. צריך להתמודד. תמיד תהיה ביקורת. מנהיגות שבטוחה בעצמה לא חוששת מהשמעת דעות אחרות, לא חוששת מהצלחת שרים ותפקידים שמא יתפסו גובה, מנהיגות לא חוששת מטוקבקים". השר לשעבר עקץ את נתניהו והוסיף כי "אם יש לך חזון אתה לא נבהל מטוקבקים, הישרדות פוליטית אינה מאפשרת הקמת חזון לטווח רחוק לילד".



שר הביטחון לשעבר המשיך ותקף את התנהלות הממשלה: "כשלא מקבלים החלטות, מחירי הדיור ימשיכו לעלות. האם לא מקבלים החלטות כדי לא לאפשר הצלחה לשר כזה או אחר, כדי שלא ימריא פוליטית?".על עצמו העיד יעלון: "כן, אני נץ ביטחוני. אני מפוכח, מסתכל על הדברים כפי שהם ומנתח אותם. אני לא אומר שלא נעשה דבר, אבל שנסתכל מפוכחים".



בנימין נתניהו בכנסת, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
בנימין נתניהו בכנסת, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90





"כל רצון להיפרד מהפלסטינים - אשליה"
 



"כל רצון להיפרד מהפלסטינים הוא אשליה, הם תלויים בנו בכלכלה ובביטחון. בלי צה"ל השלטון של ברמאללה לא ישרוד. אנו התנתקנו מעזה ועדיין מספקים להם חשמל ומים. הם ימותו אם נצא מאיו"ש, מיד יפלו כאן טילים וגם ממלכת ירדן תיפול. את זה מבינים גם במדינות ערב שדחקו את הנושא לסוף התור", אמר יעלון והוסיף: "אני רוצה שתהיה רש"פ משגשגת, שתשתף פעולה עם ישראל ושתהנה מיתרונותיה. הם תלויים בנו בכלכלה, בתשתיות, הם תלויים בנו בביטחון".



לדבריו, ביטחון המבוסס על הרתעה לא מבוסס על דברי רהב, "כמו 'לחסל', 'למוטט', 'חומת מגן 2' וסיכול ממוקד ביו"ש". על אותן אמירות נחרצות אמר יעלון: "שמעתי גם כאלו תוך כדי גל הטרור שדעך, שצריך 'לחנוק אותם כי מגיע להם', ו'שלא יעבוד אף ערבי בישראל'. אלו דברי רהב חסרי אחריות, חסרי ראייה רציונלית מפוכחת".



עוד התייחס יעלון לפרשת החייל היורה אלאור אזריה, ואמר כי על פי התחקיר הלוחם אינו גיבור. "צריך להבדיל בין תחקיר מבצעי להליך פלילי. תמיד העדפתי למצות את הבדיקה במישור הפיקודי-מבצעי, עד כדי הדחות, אלא אם כן מתגלה שהמעשה הוא פלילי. המקרה הזה הוא המקרה, וכשהתייחסתי אליו, זה היה אחרי תחקיר מבצעי שהושלם. תחקיר שאמר שהאירוע לא נורמטיבי, שהוא לא חייל גיבור כמו שמנסים להציג. משם זה עבר להליך הפלילי". על התנהלותו בפרשה הוסיף יעלון: "לא דיברתי עד היום עם הפצ"ר בנושא, ולא עליתי לבית המשפט בראש כנופיות כדי להפעיל לחצים".



יעלון הבהיר כי מתן גיבוי לחייל היורה תוך התקפה של הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, אינו מקובל: "כשמצאתי עצמי בכנסת מול התקפה פרועה נגד הרמטכ"ל, עליתי ואמרתי מה שאמרתי. כי לא אפקיר את הרמטכ"ל. מי שנותן גיבוי למעשה כזה, לא נותן גיבוי למפקדים, מהמ"מ ועד לרמטכ"ל. היה קמפיין שלם שמומן כדי לערער את הערכים שלנו, החוק שלנו. ההחלטות החשובות היו של מפקדים בעניין הזה, שלא התבלבלו ולא נכנעו לטוקבקטים או לניסיונות פוליטיים ואחרים".



בליכוד הגיבו בגיחוך על דבריו יעלון ומסרו כי "מדובר באותו בוגי שאמר בהפרש של חודשים ספורים ש'איראן היא דאגה קיומית לישראל', וכשהועבר ממנו תיק הביטחון שינה את גרסתו וטען שאין דאגה קיומית לישראל. בוגי יהיה מוכן לומר היום כל דבר כדי שמישהו יזכור שהוא קיים. לא נתפלא אם בשבוע הבא בוגי יספר שנתניהו קיבל את תכנית אוגנדה ורק בזכותו נשארנו בישראל, רק בשביל לגרד עוד כותרת".



 אלאור אזריה והוריו. צילום: אבשלום ששוני
אלאור אזריה והוריו. צילום: אבשלום ששוני