התקפותיו הפומביות התכופות של ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק נגד ראש הממשלה נוכחי בנימין נתניהו מעלות את השאלה אם מדובר בסימנים לחזרתו לפוליטיקה, ואם כן - לאיזו מפלגה. פוליטיקאים שנפגשו עמו לאחרונה אומרים שברק היה מעוניין לחזור אבל טרם מצא את הפלטפורמה הפוליטית המתאימה.



אתמול (חמישי) נפגש ברק עם ח"כ איתן ברושי, נציג מחוז הקיבוצים בעבודה. "שוחחנו בעניינים שעל סדר היום הציבורי, המדיני-ביטחוני והמפלגתי", סיפר ברושי. "אני לא יכול לפרט. דיברנו ברמה כללית על בעיות המפלגה והמדינה. הייתה שיחה ארוכה וטובה. אמרתי לברק שהייתי מאלה שתמכו בדחיית הבחירות היו"ר בעבודה כדי להרחיב את רשימת המצטרפים למפלגה ולהביא עוד מועמדים וציינתי שהעבודה זקוקה למודל כמו של רבין, כדמות לנצח איתה, שתיתן יתרון על כל המועמדים האחרים".



ברושי סירב לומר אם פנה לברק לחזור למפלגה אך ציין: "יש עוד שמות שבוודאי יעלו. הדחייה בשנה מאפשרת תוספת מועמדים. ברק אמר לי שהוא אזרח מודאג".



בעבודה יש מי שמפנטזים על האפשרות שברק, שבעבר כונה "הקוסם", יחזור ויוביל מחדש את המפלגה לשלטון, כפי שעשה ב-1999, ואולי אף ישוב ויכריז את המשפט האלמותי "זהו שחר של יום חדש", אבל רבים שם זוכרים לו את המפלה בבחירות 2009, אז צנחה העבודה בראשותו מ-19 ל-13 מנדטים והייתה למפלגה הרביעית בגודלה בכנסת. ברק הוביל את המפלגה המובסת לתוך קואליציית נתניהו ומחלוקת פנימית שהובילה לפילוג. ברק וארבעה ח"כים עזבו בינואר 2011 והקימו סיעה בשם "העצמאות", אירוע שגרם לטראומה בעבודה.



עם זאת, המריבות כיום בעבודה וההידרדרות בסקרים עד לשמונה מנדטים בלבד, גורמים לחלק מהמפלגה געגועים אפילו לברק. אלא שבכירים במפלגה שוללים אפשרות כזאת על הסף והם אף מטילים ספק אם הוא עצמו יתמודד."פתאום הוא נזכר לתקוף את נתניהו?", תמה ח"כ איתן כבל. "בעיני מביש שהאיש שהיה החבר הכי טוב של נתניהו בממשלה פתאום יוצא נגדו. פתאום הוא נעשה אזרח מודאג. כשישב בממשלה זה לא הפריע לו. ברק הוא בסך הכל כמו תמונה לאחר שיפוץ ולא דם חדש, ואני לא מכיר שום התארגנות במפלגה להחזיר אותו. אף אחד לא בונה עליו". בכיר אחר, ח"כ אראל מרגלית, אמר: "אני לא רוצה לומר דבר רע על אף אחד אבל העבודה זקוקה לדם חדש".



יו"ר הסיעה, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה: "אני לא רוצה להתעסק בשאלת הנהגת המפלגה. נקבעו בחירות ליו"ר ליולי 2017 ועד אז יש יו"ר וצריך לתת לו לעבוד".



ח"כ עמיר פרץ, שמתכוון להתמודד בעצמו על ראשות המפלגה, חזר על העמדה הרשמית לפיה הדלת פתוחה לכולם. "ברק הוא אדם רציני שאמר דברים חשובים", אומר פרץ. "עלינו לפתוח את השערים והלבבות לכל המנהיגים ולכל הקבוצות בישראל ולהביא בשורה למדינה. כל מי שרוצה לקחת חלק במסע להחלפת נתניהו יכול להיות שותף".



ח"כ עמיר פרץ מבהיר שהדלת פתוחה לכולם. צילום: אבשלום ששוני
ח"כ עמיר פרץ מבהיר שהדלת פתוחה לכולם. צילום: אבשלום ששוני



ח"כ אילת נחמיאס ורבין, שנפגשה לאחרונה עם ברק, אמרה: "אם היום היו עושים סקר במדינה מי צריך להיות שר ביטחון, אין לי ספק שברק היה בראש הרשימה. יש במפלגה הרבה יותר אנשים שמעריכים אותו וחושבים שלא היתה לו ברירה אלא להתפלג. יש שחיקה בכעס כלפיו. יש ציבורים במפלגה שעשויים לחבק אותו. לברק יש נטייה להפתיע ואני לא מתחייבת לכך שלא יחזור, אבל אני לא חושבת שיש לקראתו פתיחות רבה. אני מתקשה לראות את זה קורה. הוא עשה דרך ארוכה בעולם העסקי וקשה לחזור מזה".