שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו, אמר היום (שלישי) במסיבת עיתונאים כי בימים הקרובים ישראל וטורקיה יחליפו שגרירים באופן רשמי. לפי דיווח של הג'רולזם פוסט, השבוע צפוי משרד החוץ לפרסם את זהות השגריר הישראלי שיישלח לאנקרה. זאת לאחר שהפרלמנט הטורקי אישר ביום שבת את הסכם הפיוס שנועד לסיים את הקרע בן 6 השנים בין שתי המדינות, ובכך מאפשר את חידוש היחסים הדיפלומטיים המלאים בין ירושלים לטורקיה. 

רק אתמול החליפו שתי המדינות מסרים תוקפניים. בעקבות התקיפות הנרחבות של צה"ל ברצועת עזה מסר משרד החוץ הטורקי כי "התקיפות, שגרמו לפציעתם של חפים מפשע, אינן מקובלות, ללא קשר לנסיבות שבגללה התרחשו". עוד נאמר, כי "הגישה העוינת" של ישראל מפריעה לתהליך השלום, כמו גם לעת של חוסר פעילות. "נרמול היחסים עם ישראל לא אומר שנשתוק לאור ההתקפות נגד הפלסטינים", הוסיף המשרד, התייחסו להסכם הפיוס בין שתי המדינות. 

שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו. צילום: רויטרס

 
"נרמול היחסים עם טורקיה אין משמעותו שנשתוק לנוכח גינוייה המופרכים נגדנו", נאמר בהודעת תגובה של ירושלים.  "נמשיך להגן על אזרחי ישראל החפים מפשע מפני כל ירי טילים על שטחנו, בהתאם לחוק הבינלאומי ובהתאם לאחריותנו ומצפוננו. מוטב שטורקיה תחשוב פעמיים לפני שהיא מבקרת פעולות צבאיות של מדינות אחרות". 

ההסכם מביא לסיום את הסכסוך שהחל בשל אירועי משט המרמרה שהתרחש בשנת 2010. אוניית "המאווי מרמרה" ניסתה להגיע לעזה וכשעלו עליה לוחמי שייטת 13 כדי לעצור אותה הם נתקלו בהתנגדות אלימה כשחלק מהנוסעים תקפו את החיילים בסכינים, אלות ומוטות ברזל ואף חטפו חלק מהחיילים. באירוע נהרגו תשעה מנוסעי האונייה ונפצעו 20 ובנוסף, 10 חיילים נפגעו מתוכם שניים באורח קשה.

כזכור, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הציג לפני כחודשיים ברומא את פרטי הסכם הפיוס הסכם שצפוי להגדיר את הנורמליזציה בין המדינות, אחרי שש שנים של שפל מדיני, בעקבות אירועי משט המרמרה. במסגרת ההסכם טורקיה תוכל להעביר כספים באופן חופשי לרצועת עזה, תייצא סחורות לרצועה וישראל תשלם 20 מיליון דולר לטובת פיצויים לנפגעי המשט לאחר 25 ימי עסקים.