עבודות שיפוץ ותחזוקה שבוצעו בשבת בתחנת "השלום" של רכבת ישראל הביאו לפריצתו של משבר קואליציוני עם המפלגות החרדיות. מאיר פרוש, סגן שר החינוך מ"יהדות התורה", אמר היום (ראשון) לניסים משעל ודרור רפאל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "אני יכול לקבל מחר או בעוד חצי שעה הודעה שפורשים ונפרוש. ראיתם אותנו כבר פורשים על נושאים כאלה. אז אל תתפלאו אם נפרוש".



"צריך גישה אלמנטארית שחייבים לכבד אותה. אני לא רוצה לומר מה שאנחנו יכולים לעשות. הרי אנחנו לא מתרגשים, ואם אנחנו צריכים לעמוד על דבר עקרוני וצריך לפרוש, אנחנו פורשים. מבחינה הלכתית, לא כל אדם יכול לפרש את ההלכה. יש אנשים שיודעים לומר מה ההלכה קובעת. זו דרישה אלמנטרית. כמו שבנושאים מקצועיים קובעים אנשי מקצוע, ככה בנושאים הלכתיים אנשי הלכה צריכים לקבוע ולא מנכ"ל או שר. זה לא יכול להיות דבר כזה", אמר ח"כ פרוש.


נתיבי איילון. צילום: קובי גדעון, פלאש 90
נתיבי איילון. צילום: קובי גדעון, פלאש 90


על שר התחבורה ישראל כץ אמר פרוש: "שמעתי אותו כמה פעמים אומר 'אני לא יודע אם הסכימו, יצאה הודעה כזו'. אנחנו יודעים שבהודעה הזו יצאה גם הוראה שלא מבצעים כל מיני עבודות שהייתה להן הסכמה ממשרד התחבורה ומשרד העבודה והרווחה לבצע בשבת. המינוח הזה, כאילו אנחנו לא אמונים על ההלכה הזו של פיקוח נפש דוחה שבת ואנחנו לא ניתן שיעשו עבודות, אם יש צורך הלכתי מבחינת פיקוח נפש, הוא לא צריך לספר לציבור החרדי שההלכה מאפשרת, שבמקרה של פיקוח נפש, מותר לעשות פעולות שברגיל זה נקרא חילול שבת. העמדה של הציבור החרדי היא שאף אחד לא צריך לחנך אותנו ואם מישהו שומר שבת, ובמקרה של פיקוח נפש ההלכה אומרת שמותר לו לעשות את הפעולות האלה. אנחנו לא תמימים ויודעים בדיוק".


רפאל טען שהציבור החילוני היה מתקומם לו העבודות היו מתבצעות ביום חול והיו נוצרים פקקי ענק בנתיבי איילון. פרוש השיב: "כשניסנקורן (יו"ר ההסתדרות) מציע משהו, שצריך לצאת לשביתה מלאה, ואי אפשר לצאת מהארץ ואי אפשר לעשות שום פעולה, כי כל המדינה בשביתה, אז אנחנו מבינים שיש זכות להסתדרות. אומנם אנחנו כועסים ויש פקקים ואי אפשר לצאת ואי אפשר לזוז. אנחנו מבינים שיש מושג כזה. מדינה שנשלטת על ידי יהודים לא יכולה לזלזל בסממן היהודי המרכזי, שזה שבת. ממשלות ישראל בעבר ידעו שלפחות משרדי הממשלה לא יוצאים בהודעות ופעולות בשבת. זה שאנשים פרטיים לא שומרים שבת זה כואב לנו. אנחנו לא מסוגלים לאכוף את זה, אבל לפחות שהממשלה, המדינה, המפלגות, צריכים להיות אלה שישמרו על השבת. זה לא אומר שאם מישהו החליט שצריך בשבת או בליל שבת לעבוד זה באמת עניין של פיקוח נפש".