בנימין (פואד) בן-אליעזר שנפטר היום (ראשון) בגיל 80, שירת בצה"ל בדרגת תת-אלוף וכיהן כשר ביטחון. ההיסטוריון הצבאי דוקטור אורי מילשטיין סיפר עליו לבן כספית ואריה אלדד ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "אני אחד האחרונים שראיין אותו, לפני חודשיים-שלושה על מבצע 'חומת מגן', שבו הוא היה שר ביטחון ואריק שרון היה ראש ממשלה. דיברנו על המבצע. באופן כללי אפשר להגיד שכשר ביטחון היה לו מאוד נוח שהיה מעליו ראש ממשלה ביטחוניסט כמו שרון. שרון, פחות או יותר, לא עשה לו צרות, אבל במידה רבה הוא הנחה אותו ופואד קיבל את זה".




"הייתה לנו שיחת טלפון לפני כחודש", הוסיף מילשטיין, "חשבנו על פרויקט משותף לשנת ה-70 או ה-75 להקמת המדינה. הוא רצה לעמוד בראשו, ושאני אכתוב על מלחמת העצמאות ואיך באמת היא קרתה. הדבר המעניין אצלו, זה שהוא אמר לי, 'תשמע, אורי, אני תוך כמה חודשים אגמור את כל העניינים המשפטיים ואני רוצה לחזור לעניינים הציבוריים, ובהחלט הייתי רוצה לעמוד בראש פרויקט ה-70 או ה-75, ואנחנו עוד נרים את זה'. זה היה כשדיברתי אתו על 'חומת מגן'".


"לא היה מדוכא"


"בנושא המשפטי, לדבריו, ירדו לחייו לא בצדק, אבל זה כנראה חלק גדול מהאנשים שמסתבכים טוענים את זה", אמר מילשטיין, "אבל הוא היה בטוח שהוא ייצא מזה, וייצא גם מכל המחלות, יתגבר עליהן, ואז נוכל להרים פרויקט לאומי-תרבותי-ביטחוני. הוא דיבר באופן אופטימי, הוא לגמרי לא היה מדוכא או מדוכדך וחשב שעוד נכונו לו עלילות. הוא לא נקלע למרה שחורה, להפך. הוא אמר לי, חבל שאתה בא לי רק עכשיו, היינו יכולים לעשות דברים גדולים".

בן אליעזר המשיך לתכנן תכניות לעתיד. צילום: אביר סולטן, פלאש 90
בן אליעזר המשיך לתכנן תכניות לעתיד. צילום: אביר סולטן, פלאש 90


על הקריירה הצבאית של בן-אליעזר אמר ההיסטוריון: "פואד מונה להיות מפקד סיירת 'שקד' לפני מלחמת ששת הימים, כשהחליף את עמוס ירקוני הבדואי. הוא פיקד על הסיירת תוך כדי המלחמה, שבה היא התפצלה לכמה כוחות, חלק מהם היו עם אריק שרון וחלק עם טליק (האלוף ישראל טל). בסוף המלחמה, בזמן הפסקת האש, הם אלה שחיסלו את חיילי החטיבה הפלסטינית שהייתה בעזה, שברחו לחולות והם רדפו אחריהם וחיסלו אותם".

מילשטיין התייחס לכך שאליעזר היה זה שהפקיע את הקרקעות בשומרון עבור גרעין המתיישבים של אלון-מורה, עד שבג"צ פסל את המהלך. "בנימין בן-אליעזר היה מה שהיום מכנים ימני היו היה בעל תפיסות ימניות, אבל הוא היה במפלגת 'העבודה'", סיכם מילשטיין.