הקרב על החינוך: שר החינוך לשעבר גדעון סער פרסם הערב (רביעי), מספר שעות לפני פתיחת שנת הלימודים החדשה, פוסט בחשבון הפייסבוק שלו, בו תקף את שר החינוך המכהן נפתלי בנט. "ראיתי הערב את בנט מדבר בערוצי הטלוויזיה על 'עשור של התדרדרות בהישגי תלמידי ישראל במתמטיקה ובמדעים'. באחד הראיונות אף הפליג וטען כי 'התדרדרנו 40% בעשור האחרון'. לצד זה, גרס כי מאז כניסתו לתפקיד (לפני קצת יותר משנה) כבר מורגש 'שינוי מגמה משמעותי'". סער גרס כי "כמובן שאין כל יסוד לטענות אלה". 
"אם שר החינוך היה טוען שההישגים אינם מספקים וטעונים שיפור - היה קל להסכים עימו. אבל לטעון שבעשור האחרון חלה התדרדרות בהישגים במתמטיקה ובמדעים זה מופרך. זה גם מקומם ולא מוצדק לתת סטירת לחי למאמצי המערכת שהיום אתה עומד בראשה ושבהחלט שיפרה ביצועים", הוסיף השר לשעבר.


שר החינוך לשעבר גדעון סער. צילום ארכיון: אבשלום ששוני

 

 בהמשך הפוסט שכתב, ציין סער מספר הישגים שלדבריו "מוכרים לי מארבע שנות כהונתי כשר החינוך", ביניהם: זינוק דרמטי בהישגי ישראל במתמטיקה ובמדעים במבחני הטימס הבינלאומיים שבוצעו לפני כחמש שנים, עליה בהישגים במתמטיקה ובמדעים, כמשתקף מתוצאות מבחני המיצ"ב, עליה בהשתתפות ובהישגים בתחרויות הבינלאומיות (״האולימפיאדות״) במתמטיקה ובמדעים, הוספת עשרות אלפי שעות במתמטיקה ובמדעים (בעיקר בחטיבות הביניים) - דבר ממנו נהנית המערכת עד היום".


 

"ככה זה בחינוך: אתה נהנה מהשקעה שנעשתה קודם"

עוד הוסיף כי "גם ההישג בו התהדר בנט באחרונה על עליה במספר נבחני חמש יחידות במתמטיקה הוא תוצאת מאמצים שנעשו בשנים שקדמו לכניסתו לתפקיד. הרי בחירת המגמות ע"י תלמידי החטיבות העליונות לא נעשתה ביום השקת הקמפיין הפרסומי של השר. ככה זה בחינוך: אתה נהנה מהשקעה שנעשתה קודם. את כל הנתונים הרלוונטיים הסותרים את מה שאמר הערב יוכל שר החינוך למצוא בנקל באתר הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך".
לסיום דבריו כתב סער: "אני ממליץ לשר בנט להתמקד במשרדו ובתחום החינוך החשוב עליו הופקד. בניגוד לרושם שעלול להיווצר הוא אינו מכהן כראש הממשלה או כשר הביטחון. הוא שר החינוך ועליו להתמצא בנושאים שמצויים תחת אחריותו המיניסטריאלית. וחוץ מזה, קצת צניעות לא תזיק. גם זה ערך שחשוב להנחיל".