תם משבר השבת? תנועת הרכבות שבה הערב (ראשון) לפעילות סדירה, לאחר שבסוף השבוע האחרון היא הופסקה ע"י ראש הממשלה בנימין נתניהו, בניסיון למנוע משבר עם המפלגות החרדיות בעקבות קיום העבודות בשבת. הפסקת הרכבות הובילה לזעם ציבורי נרחב ולכאוס גדול עוד יותר בכבישים, בהם נרשמו פקקים רבים. עד להחזרת הרכבות לפעילות מלאה, נרשמו חילופי האשמות בין ראש הממשלה לשר התחבורה ישראל כץ, וגורמים בסביבת נתניהו אף טענו בשלב מסוים כי הוא מנסה להפיל את הממשלה וכי פיטוריו של השר עומדים על הפרק. 

לפי הפרסום הערב בחדשות ערוץ 10, על רקע העתירה של יו"ר מרצ זהבה גלאון לבג"ץ בשל ביטול העבודות, העמדה המתגבשת בנושא המשבר בלשכתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, היא שלנתניהו לא הייתה כל סמכות להורות על ביטול, כיוון שמי שיכול להורות על כך הוא רק שר העבודה חיים כץ, שבמהלך סוף השבוע שהה בחו"ל. לפי הפרסום, במידה ומנדלבליט אכן יכריע בצורה זו, ראש הממשלה יצטרך להחליט מול כץ האם לבטל את ההיתרים הללו.


לא בסמכותו? בנימין נתניהו. ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90


מוקדם יותר, במהלך ישיבת ממשלה שנערכה התייחס נתניהו לנושא ואמר כי "השרים מתמנים כדי למנוע משברים, לפתור בעיות לא לייצר אותן. הצלחנו לבצע את בניית התשתיות בלי משברים מיותרים. אני מצפה בעניין הזה לשיתוף פעולה מלא מצד כל השרים. למנוע משברים ולפתור בעיות. המשבר הזה כולו מיותר".

"לא היה צורך להגיע למצב הזה", אמר נתניהו, "יש במדינת ישראל סטטוס קוו מזה שנים רבות. כשצריך לבצע עבודות הן מתבצעות כמו שהיה בשבת שעברה בנתיבי איילון. שלא צריך לבצע עבודות בשבת הן לא יתבצעו, זה הכלל שהנחה אותנו, זה הכלל שימשיך להנחות אותנו".

נתניהו התייחס לפעולות שנעשו בעקבות השבתת הרכבת ואמר כי "מאז יום שישי אנו עוסקים בצמצום העומסים שנוצרו אמש והיום בשל העבודות ברכבת ישראל. אני רוצה להודות לך שר הביטחון, דיברתי איתך ונרתמת מיד, לסייע בהסעות חיילים".


שהה בחו"ל, חיים כץ. צילום ארכיון: מרים אלסטר, פלאש 90


למרות שלפי הדיווחים האחרונים החשש מפיטורי שר התחבורה ישראל כץ הוסר, המתח ניכר היום בינו לבין ראש הממשלה. יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, התראיין הבוקר לנסים משעל ודרור רפאל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", ואמר כי הוא מנסה למנוע את פיטוריו של כץ. "אנחנו מנסים למנוע את זה, כי עושה לנו בעיות בתוך הממשלה, כרגע אני לא מצליח למנוע את הכיוון של הפיטורים. זה הולך לשם, משבר האמון הזה קשה מאוד לפתור אותו, אנחנו מצפים משרי הליכוד, לא משרי ש"ס או הבית היהודי, לעמוד מאחורי ראש הממשלה". 

"אני מנסה, הצעתי כמה הצעות טובות, אבל נכון לעכשיו אני לא מצליח", הדגיש ביטן והוסיף: "משבר האמון הוא מאוד מאוד קשה. ישראל כץ יישאר ויילחם מתוך הליכוד, זאת תהיה אופוזיציה מבפנים. ראש הממשלה מרגיש ששמו לו משבר לא מחויב במציאות. אני לא ראש הממשלה, אני לא קובע מי יפוטר ומי לא יפוטר, אנחנו כן מצפים ששרי הליכוד יעבדו בהרמוניה עם ראש הממשלה".