שר העבודה והרווחה, חיים כץ, הודיע היום (חמישי) כי יתקיימו עבודות של רכבת ישראל במהלך השבת הקרובה. השר מסר כי "בשבת זו יערכו עבודות תחזוקה הכרחיות על מנת שתנועת הרכבות תפעל כסדרה בצורה המיטבית והבטיחותית ביותר למען כל נוסעיה". השר כץ הדגיש כי הנחה את הנהלת הרכבת לאפשר לכל עובד חרדי או חילוני שלא לעבוד בשבת אם אינו רוצה בכך.



מלשכתו של השר הוסיפו כי "יש חוק ולפיו מאשרים, מדובר באישורים שניתנו ועל מנת להחזיר את האמון החרדי השר הנחה לנהל דיונים מקצועיים על מנת לקבוע את מועד הביצוע להיתרים".



השר הגיע להחלטה כי העבודות יתקיימו על רקע לחצים כבדים של המפלגות החרדיות הדורשות לדחות את העבודות, ומנגד האזהרות של רכבת ישראל על כך שדחיית העבודות עלולה להביא לשיבושים בתנועת הרכבות בימי חול.



השר כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
השר כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ההכרעה מתרחשת בעקבות החלטת בג”ץ מיום שלישי, ששללה מראש הממשלה בנימין נתניהו את הסמכות לאסור את העבודות בשבת. בצו ביניים שהוציא בג”ץ נקבע שאין לעצור את העבודות עד להכרעה הסופית.



המטרה: למנוע שיבושים במהלך השבוע


ברכבת ישראל אמורות להתבצע בשבועות הקרובים כ-20 עבודות מדי שבת. ברכבת כבר הבהירו כי מדובר בעבודות חיוניות שיש לבצען בשבת ואשר התקבלו לגביהן היתרים, כדי למנוע שיבושים בתנועת הרכבות במהלך ימי השבוע. אלא שבמפלגות החרדיות מתנגדים בתוקף לביצוע העבודות בשבת וטוענים שאנשי מקצוע סבורים כי ניתן לבצע אותן בימי חול.



בנוסף, אמורים ברכבת ישראל לבצע החודש שדרוג מקיף למסילת הרכבת בין מרכז וצפון הארץ. במהלך העבודות תוּשבת תנועת הרכבות בקו חיפה-תל אביב למשך שמונה ימים. העבודות נדרשות כחלק מההיערכות לקראת תפעול הקו המהיר של הרכבת בין ירושלים לתל אביב, שאמור להתחיל לפעול בעוד כשנה וחצי וכן במסגרת עבודות תחזוקה וחשמול המסילה.



במשרד התחבורה טענו בעקבות הסערה שפרצה בסוף השבוע שעבר כי לא ניתן לקשור בין העבודות במשך אותם שמונה ימים לעבודות הנחוצות בשבת, ושניסיון להביא לאיחוד העבודות יאריך את משך השבתת תנועת הרכבות. מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר אף הזהירה השבוע כי דחיית העבודות המתוכננות לשבת וצירופן למבצע של שמונת ימי העבודה בספטמבר יגרמו לתוספת של עשרה ימי עבודה נוספים.