דו"ח המבקר המדינה על מבצע "צוק איתן" התפרסם רשמית היום (שלישי) וכולל ביקורת קשה על תפקוד הקבינט המדיני-בטחוני בזמן המערכה. חבר הכנסת עמיר פרץ ממפלגת "המחנה הציוני", לשעבר שר הביטחון, הגיב בראיון לענת דוידוב ב-103FM להתקפות של ראש הממשלה ושרי "הליכוד" על הדו"ח ועל מבקר המדינה: "הדרך שבה מאשימים את השליח היא אחת הדרכים הפסולות ביותר בדמוקרטיה ובמאבק ציבורי. יש למבקר את האמיתות שלו, העובדות שעליהן הוא נשען והאמירות שלו. הוא בונה את התפיסה שלו על סמך פרוטוקולים בלבד. מה רציתם, שהוא ילך לסייר בגדודים ויטפס על ג'בלאות? ברור שהוא בונה את הכל על סמך הדו"חות שהוא מקבל".



"צריך לקחת את הדו"ח הזה ולהפוך אותו לתוכנית עבודה", טען ח"כ פרץ. "הוא לא דו"ח לעריפת ראשים. הוא נועד לתת מתווה ולהאיר באור גדול את הליקויים. כך עשינו בכל המלחמות, לקחנו את הדו"חות האלה והפכנו אותם לתוכניות עבודה. את המסקנות הציבור יסיק. הציבור מתחיל להבין שראש הממשלה, שמנהיג אותנו כבר הרבה זמן, עוסק בעיקר בנושאים של הישרדות, בנושאים של לצאת טוב יותר מהפרוטוקולים. מה, אנחנו צריכים קבינט כדי לנהל מלחמות פנימיות? לזה לא צריך קבינט. שיסבירו לנו מדוע כל כך הרבה 'דם רע' נשפך בין בנט, שהוא מבכירי הקואליציה, לבין נתניהו. אם הכל שקר וכזב, שנתניהו יפטר אותו. שיגיד לו שמשחקים פוליטיים זה עד הביטחון".






על תפקוד הקבינט אמר ח"כ פרץ: "אם ראש הממשלה נמנע מלדווח ונמנע מלקיים דיונים מעמיקים, כי הוא חשש שהשרים שלו ידליפו, אז המצב חמור ביותר. המגמה הנוכחית מסוכנת מאוד. בסוף נוביל לכך שכולנו נאמר שצריך פה דיקטטורה, שמסתפקים באדם אחד. אין ספק שכן צריך קבינט, שהוא אחד הפורומים בחשובים והרגישים ביותר. זה בית המקדש הביטחוני של מדינת ישראל. זה המקום שבו כל אזרח צריך להיות בטוח שכולם מגיעים לשם ושמים את כל


השיקולים האחרים בצד. ראש הממשלה צריך להגיד לחברי הקבינט שזה לא בית 'האח הגדול' ושלא כל אחד יתחרה בלתפוס כותרת ומי שידליף דבר שמתנהל בקבינט, צריך בהחלט לנקוט נגדו צעדים, ושאסור לדבר על נושאים שהולכים להיות נדונים בקבינט לפני שהדיון הסתיים".



"אין בכלל ספק שאם השר בנט, בזמן המלחמה, מגיע לגדודים ויוצר מגע עם מפקדים, ובסופו של דבר זה נראה כאילו יש מישהו שמחפש מה הם הכשלים, כדי לבוא אחר כך לקבינט ולומר 'הייתי וראיתי', זה דבר חמור בפני עצמו", הדגיש ח"כ פרץ. "אבל בסוף יש ראש ממשלה, הוא יו"ר קבינט, האחריות היא שלו. לצערי הרב ראש הממשלה הפסיק להבחין בין שאלות אסטרטגיות לבין שאלות טקטיות".



"ראש הממשלה הפסיק להבין שכדי שצה"ל ומערכת הביטחון יממשו את מלוא יכולתם, צריך לתת להם הנחיות מפורשות, לאן אנחנו רוצים שהם יגיעו. הדברים היו מאוד מבולבלים. לצערי ראש הממשלה וחברי הקבינט לא חשבו על מדינת ישראל ביום שאחרי, אלא על העתיד הפוליטי שלהם ביום שאחרי וזה מה שגורם לתמונה כל כך עגומה. תנו לצה"ל להמשיך לתפקד. אל תכניסו אותו לטווח האש שלכם בין הפוליטיקאים השונים, כי הוא הגורם שצריך ליישם את תפיסת הביטחון ושעליו אנחנו נשענים".