הסנאט אישר היום את מיניו של דיוויד פרידמן לשגריר ארצות הברית בישראל. פרידמן צפוי להיכנס לתפקידו לאחר שקודמו בתפקיד, דן שפירו עזב את השגרירות. הסנאט אישר את המינוי לאחר עיכובים ודיונים רבים כאשר 52 הצביעו בעד ו-46 הצביעו נגד.



ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב לאישור מינויו של פרידמן וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "מקדמים בברכה את מינויו של דיוויד פרידמן כשגריר בישראל והוא יתקבל בחום ובהערכה רבה כנציגו של הנשיא טראמפ וכידיד מובהק של ישראל".



פרידמן אותו ייעד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לתפקיד השגריר בישראל, עמד בחודש שעבר לשימוע בסנאט לפני מינויו. הדיון נקטע פעמים רבות על ידי צעקות וקריאות מהקהל של יהודים אמריקאים ושל פלסטינים, שמחו על התבטאויותיו בעבר ועל תמיכתו בהתנחלויות. אחד המפגינים הפלסטינים התפרץ לעבר פרידמן וקרא "סבי גורש מארץ ישראל, אבל תמיד יהיו פלסטינים בפלסטין".



במהלך הדיון פרידמן התנצל על התבטאויותיו, בהן הוא כינה את ארגון השמאל היהודי-אמריקאי ג'יי סטריט כקאפו, ובנוסף לכך אמר שפתרון שתי המדינות יהיה חיובי לישראלים ולפלסטינים. היום הגיבה יעל פתיר, מנכ"לית ג'יי סטריט בישראל לאישור המינוי ואמרה כי "ההצבעה חסרת התקדים הזו מוכיחה כאלף עדים את העובדה שברורה לכולנו: עמדותיו של פרידמן הן עמדות קיצוניות שאינן מקובלות בארצות הברית ובוודאי אינן מייצגות את עמדת היהדות האמריקאית, התומכת בפתרון שתי המדינות. מעולם לא נשלח אדם כה שנוי במחלוקת לתפקיד הזה, ואני מקווה שהמינוי שלו לא יוסיף שמן למדורה". פתיר הוסיפה בביקורת: "עצוב מאוד שעתה ייכהן במשרה זו אדם בעל אישיות פלגנית ואגרסיבית אשר הקדיש את חייו לקידומה של אידאולוגיה מסוכנת בישראל ובגדה המערבית.



דונלד טראמפ ודוד פרידמן. צילום: באדיבות המצולם
דונלד טראמפ ודוד פרידמן. צילום: באדיבות המצולם



ביקורת חריפה


הנשיא טראמפ וכמה ובכירים בממשלו ממשיכים לאותת כי הם נחושים לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. קשה לראות איך שאיפה זו תתיישר עם התבטאויותיו ומעשיו של דיוויד פרידמן, וכיצד יעלה בידיו של שגריר זה למלא תפקיד משמעותי בקידום הדיפלומטיה והפשרות הנחוצות לכך".



במקביל לדיון, חמישה שגרירים אמריקאים לישראל הביעו בחודש שעבר ביקורת על מינויו של פרידמן, בה הם טענו כי הוא אינו מתאים לתפקיד. בין השאר טענו השגרירים כי דעותיו של פרידמן קיצוניות מדי ואין לו את האופי המתאים לתפקיד.



"השגריר האמריקאי צריך להיות מחויב לקידום המדיניות ארוכת השנים והדו מפלגתית של ארצות הברית: חיזוק הביטחון של אמריקה ובעלת בריתה ישראל, וקידום השלום בין ישראל ושכנותיה, בדגש על הפלסטינים". כתבו במכתב השגרירים והוסיפו כי כדי שישראל תוכל לשמור על אופייה היהודי והדמוקרטי, "אנו לא רואים אלטרנטיבה לפתרון שתי המדינות", תוך שהם מציינים שפרידמן מתנגד לרעיון זה ואף מימן בנייה בהתנחלויות.