ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות קיימה אתמול דיון מיוחד בהזמנתו של יו”ר הוועדה ח”כ אברהם נגוסה. הדיון הוקדש להצגת הפעילות של פרס בראשית - מיזם המעניק מדי שנה פרס בסך מיליון דולר לזוכה בעל מוניטין עולמי בתחומו ואשר פעילותו והישגיו מגלמים את אופי העם היהודי באמצעות מחויבות לערכים יהודיים, לקהילה ולמדינת ישראל.

בדיון הציגו סגן יו”ר מועצת המנהלים של קרן פרס בראשית ויו”ר מסע ישראל אהרון אברמוביץ’ והמשנה למנכ”ל קרן הפרס סאנה בריטבסקי את משימותיו של מיזם הפרס, אשר זכה כבר לכינוי “פרס נובל היהודי” - מתן מענה לאתגרי שימור העם היהודי על רקע התבוללות גוברת, ערעור הזהות היהודית של הדור הצעיר בתפוצות על רקע גלובליזציה ושינוי משמעותה ומקומה של ישראל בעולם היהודי המודרני.
יו”ר הנהלת הסוכנות היהודית ויו”ר ועדת הבחירה של פרס בראשית נתן שרנסקי אמר בדיון כי “הרעיון היה להראות לדור הצעיר של עם ישראל את הדוגמה של אנשים שהגיעו לשיא בתחומם ושמוכנים להעיד כי הזהות היהודית שלהם עזרה להם בכך. לא רק זאת, אלא שכל חתן פרס מתחייב לשנה של עבודה אישית כדי לסייע לחזק את הזהות היהודית של הדור הצעיר של יהודי העולם”.

בדיון הוצגו השותפות המרכיבה את הפרס, הכוללת את קרן פרס בראשית, משרד ראש הממשלה והסוכנות היהודית, הרכבי הוועדות הבוחרות את חתני הפרס, פעולות מרכזיות של הפרס בישראל וגם המיזמים הפילנטרופיים של זוכי הפרס עד כה - מייקל בלומברג, מייקל דאגלס ויצחק פרלמן.
המשנה למנכ”ל קרן פרס בראשית סאנה בריטבסקי ציינה כי הפרס מהווה השקעה בחברה ובכלכלה הישראלית, מחזק את מעמדה של ירושלים בירת ישראל בקיום הטקס השנתי להענקת הפרס ומגייס דמויות בולטות בזירה העולמית לחיזוק התדמית של ישראל בעולם.
על פי הנתונים שנמסרו לוועדה, במהלך הפעילות של פרס בראשית עד כה הושקעו כ־10 מיליון דולר בכ־60 פרויקטים פילנטרופיים, הפועלים בישראל ובעשר מדינות נוספות.
מ”מ יו”ר הוועדה ח”כ טלי פלוסקוב בירכה על הפעילות של פרס בראשית: “התחושה שלי היא שיותר ויותר אזרחים במדינת ישראל צריכים לדעת על העבודה הטובה של מיזם הפרס ושל הזוכים בו. חשוב לפעול לחיזוק הזהות היהודית והקשר בין העם היהודי למדינת ישראל, ולהיאבק למען תדמיתה של ישראל בעולם".
ח”כ קסניה סבטלובה אמרה בדיון: “מדינת ישראל היא מדינתו של כל העם היהודי, ומכאן החשיבות הרבה של מיזמים כמו פרס בראשית, הפועלים להגביר את האחדות בינינו. הקשר הרוחני והתרבותי המשותף הזה שמר עלינו בגלות והוא ישמור עלינו גם עכשיו. הפרס נותן דוגמה ראויה לחיקוי”.