ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז כי בעקבות החלטת אונסק"ו להכריז על מערת המכפלה כאתר מורשת פלסטיני המצוי בסכנה, הוא יקצץ מיליון דולר מכספי החברות שישראל מעבירה לאו"ם ויעבירם לפרויקטים שונים של מורשת יהודית בחברון. בפרט, מהכסף, לטענת נתניהו, יוקם ״מוזיאון למורשת העם היהודי בקריית ארבע ובחברון״.



מראש הממשלה נמסר כי "מול הכחשת העבר ע״י אונסק״ו, נחוש רה״מ נתניהו להציג בפני העולם כולו את האמת ההיסטורית ואת הקשר העמוק בין אלפי השנים של העם היהודי לחברון".



לפי כן אמר נתניהו ש"זה לא אתר יהודי?! מי קבור שם - אברהם, יצחק ויעקב. שרה, רבקה ולאה. האבות והאימהות שלנו! והאתר בסכנה? הרי רק במקומות שבהם ישראל נמצאת, כמו חברון, מובטח חופש דת לכולם. במזרח התיכון מפוצצים את המסגדים, הכנסיות, בתי הכנסת, בכל שאר המקומות - במקומות בהם ישראל לא נמצאת. אז אנחנו נמשיך לשמור על מערת המכפלה, על חופש דת לכולם, ונמשיך לשמור גם על האמת".



כזכור, ועדת המורשת של ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם החליטה היום (שישי) לקבל את בקשת הרשות הפלסטינית להכריז על מערת המכפלה בחברון ועל העיר העתיקה בה, כאתרי מורשת פלסטיני. ההצבעה על הנושא היתה חשאית. 12 מדינות הצביעו בעד, שלוש התנגדו ושש נמנעו.



ישראל עשתה מאמצים להדוף את הניסיון להפוך את מערת המכפלה בחברון לפלסטינית. ראש עיריית חברון, יוסף אל ג'בארי, אמר לפני ההצבעה כי זה מקום למתפללים מוסלמים בלבד. "נעשה הכל כדי שמערת המכפלה תישאר מסגד, למתפללים מוסלמים בלבד", אמר.



הרשות הפלסטינית פנתה לאונסק"ו בבקשה להגן על העיר העתיקה בחברון מפני ישראל ולהכניס את המקום לרשימת אתרי המורשת העולמיים הנמצאים בסכנה. במכתב ששלחה למנהלת המרכז למורשת עולמית, מטשילד רוסלר, בחודש מרץ, והגיע לידי הג'רוזלם פוסט רק השבוע, טענו הפלסטינים כי "יש הפרות חמורות של ישראל בחברון, כולל מעשי ונדליזם, גרימת נזק לרכוש ותקיפות נוספות".



בין ההפרות שלטענת הפלסטינית מבצעת ישראל, ניתן למצאו סירוב של ישראל לאפשר למוסלמים להתפלל במערת המכפלה ואי ביצוע של תיקונים הכרחיים, הצבת מחסומים ליד האתר הקדוש, כמו גם ניסיונות של תושבים יהודים לרכוש רכוש מפלסטינים. "לחלק מההפרות יש השפעה שלילית בלתי הפיכה על שלמות, האותנטיות והאופי הייחודי של המקום", נכתב.



בתחילה הציעה הרשות הפלסטינית לרשום את העיר העתיקה בחברון, כולל מערת המכפלה, ברשימת אתרי המורשת שנמצאים בסכנה של 2018, אבל לאחר מכן החליטה לנסות לרשות את האתר כבר השנה באמצעות הליך חירום. לדברי הרשות הפלסטינית, ישראל מתעלמת מעשר החלטות של הוועד המנהל של אונסק"ו. לטענתה, גם תלונות קודמות נענו בהתעלמות מוחלטת.