התחממות ביחסים בין ישראל לבין ערב הסעודית עשויה להפוך למעשית בקרוב מאוד. סוכנות הידיעות בלומברג מדווח כי ישראל פנתה סעודיה על מנת לאפשר טיסות ישירות בין נמל התעופה בן גוריון למכה - לעיר הקדושה לאסלאם - על מנת לאפשר למוסלמים המאמינים לקיים את מצוות החאג' - העלייה לרגל לכעבה - האבן השחורה ואתר הקדוש ביותר למוסלמים. 

שר התקשורת איוב קרא אמר לבלומברג כי ישראל מקווה שבמקום שהאזרחים המוסלמים יצטרכו לעשות את הדרך בת 1,000 הק"מ באוטובוסים, הם יוכלו לעשות אותה באוויר ובהרבה פחות זמן. 
"המציאות השתנתה", אמר קרא בראיון, "זה זמן טוב להעלות את הבקשה, ואני עובד מאוד קשה על זה". לדבריו, הוא שוחח עם גורמים בריאד ובעמאן על החאג' והם "מוכנים לעשות זאת, אבל שזה נושא רגיש ועדיין נתון למו"מ".

"נושא רגיש". השר קרא. צילום: פלאש 90
"נושא רגיש". השר קרא. צילום: פלאש 90

כ-6,000 ערבים ישראלים עושים את הדרך הארוכה למכה כל שנה, רובם באוטובוסים דרך ירדן ואילו מאות בודדות בטיסה מירדן. ערב הסעודית מחריגה את העליה לרגל ממדיניות היעדר היחסים עם ישראל, וזאת כחלק מחובתה שומרת העיר הקדושה לאפשר גישה לכל המוסלמים. לדברי קרא, הנסיעה הערוכה יכולה להיות קשה מאוד, בעיקר בגלל האוטובוסים הרעועים, המזגן שלא עובד ועיכובים במעברי הגבול. בגלל שסעודיה לא מכבדת  דרכונים ישראלים, המתפללים מישראל העוברים דרך ירדן צריכים לקבל תעודות מעבר, דבר שעלול לקחת הרבה זמן. 
קרא אומר שבאופן אידאלי, המתפללים יוכלו לעשות את הדרך בטיסה ישירה מתל אביב, אבל במגעים נדונה גם האפשרות שהטיסה תעבור דרך ירדן. אפשרות נוספת היא שריאד תוציא דרכונים זמניים במקום ירדן.
אם אכן יהיה הסכם כזה, זאת לא תהיה הטיסה הישירה הראשונה בין שתי מדינות. לפני חודשיים הגיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מריאד לישראל בטיסה ישירה - הראשונה בהיסטוריה בין המדינות.