יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, תקף היום (רביעי) בחריפות את חברי הכנסת הערבים, בעקבות התנהלותם במשבר הר הבית. "יש יד שבוחשת ומעורבת וזו היד הנעלמה והיא של חלק מהנהגת ערביי ישראל, החל מראאד סלאח, אחמד טיבי וחנין זועבי", אמר בנט. "יש כאן אנשים ששותפים לעלילת דם אנטישמית נגד ישראל. למה אתם לא אומרים את האמת לציבור? הר הבית פתוח, מדינת ישראל שומרת על הביטחון ואין שום ניסיון לשנות משהו. למה יוצאים להפגנות? הדם נשפך ואתם שותקים על הדם. אתם יכולים לעלות להר הבית ולהעלות סרטון שבו אתם מתעדים את עצמכם, אך אתם מעדיפים לחכך ידיכם בהנאה מול המשבר".



לאחר מכן הגיע תורו של ח"כ טיבי להעלות לדוכן הנואמים ולהגיב לדברי השר: "לפני כמה דקות היה כאן השר נפתלי בנט והצטרף למקהלה של שרים שמסיתים נגד הח"כים הערבים. מאז שאנחנו בכנסת אנחנו יודעים שבכל פעם שיש משבר, ויש שפיכות דמים שהממשלה יזמה, יש שעיר לעזאזל. השעיר לעזאזל הזמין ביותר זה הח"כים הערבים. אנחנו מסיתים? אתם מסיתים. ממשלה שמציבה גלאי מתכת נגד מתפללים זה מה שמסית את הציבור". 

נאומו הופרע על ידי ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), שצעק לו לך "לפלסטין". טיבי ענה לו: "אני נשאר כאן ולא יעזור לכם".
"נפתלי ונתניהו אשמים", המשיך ח"כ טיבי בדבריו. "אבל גם מיקי גנור אשם - ההתנהלות שלו, ההסכמה שלו להיות עד מדינה, העבירה אנשים על דעתם. ראש הממשלה קורא סקר ואז מחליט להציב גלאי מתכת ידניים. נתניהו שומע הצהרה ואז עוקף את בנט מימין. שיגעתם את המדינה - גרמתם לשפיכות דמים. אתם מובילים את היהודים והערבים אל התהום". 

עוד אמר טיבי, כי "אנחנו לא מחזיקים בהגה, אנחנו מקדשים חיים. מהמקום הזה שבו כל החיים שלי הבאתי חיים לעולם. אם הידיים שלי מגואלים בדם - זה רק של ילדים שהבאתי לחיים. חלק מכם רוקדים על הדם של יהודים ופלסטינים - אתם השר, ראש הממשלה וחבורת ההזויים שיושבת כאן".

תחליטו: "אתם רוצים להיות ישראלים נורמטיביים או להצטרף למחבלים"

לאחר מכן שב בנט לדבר ואמר כי "שקר שחוזרים עליו הרבה פעמים לא הופך לאמת. מעולם לא אמרתי שצריך להרוג ערבים, אך מחבלים כן. עשיתי את זה בשירות הצבאי ואמשיך לעשות את זה. אני גאה מאוד במערכה מול חיזבאללה והלוואי שהייתי לגרום לכך שהרבה יותר מחבלים ייפרדו מהעולם הזה".
 
בנט הוסיף: "לפני עשרה ימים היה רצח בדם קר של שוטרים ישראלים על ידי ערבים ישראלים. זה קרה בלי מגנומטרים ומצלמות, אלא כי רצו לרצוח ישראלים. מאז הח"כים הערבים לא מפספסים הזדמנות להבעיר את האש. תחליטו - אתם רוצים להיות ישראלים נורמטיביים - אהלן וסהלן, אתם רוצים להצטרף למחבלים - מקומכם איתם, אנחנו לא נוותר". 

גם ביקורת על האופוזיציה השמיע שר החינוך: "אני שומע עוד ועוד אנשי אופוזיציה שאומרים שהממשלה לא יודעת להתנהל. זה לא נכון. האופוזיציה לא מפספסת הזדמנות להפגין חוסר גיבוי ואחריות. זה לא סוד שהובלתי את המהלך להצבת המגנומטרים בהר הבית, אבל אני מגבה את ראש הממשלה. עכשיו זה הזמן לתמוך במנהיגות אחראית".

"ארדואן, אל תפתור את הבעיות שלך על הגב שלנו"

בנט הפנה את דבריו גם לנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שהרבה להתערב בנעשה במקום הקדוש: "את הבעיות הפנימיות שלך תפתור בעצמך, לא על הגב של מדינת ישראל. הגיעה העת שתבחר בין הצטרפות למערב להצטרפות לטרור".



מערב או טרור. ארדואן. צילום: רויטרס
מערב או טרור. ארדואן. צילום: רויטרס



היום אמר נשיא טורקיה כי "הסרת המגנומטרים, שפגעו ברגשות המוסלמים הייתה צעד נכון, אך לא מספק". לדבריו, "ישראל פועלת לשינוי הזהות האסלאמית של ירושלים" והזהיר מפעולות ש"יובילו את האזור לעבר מערבולת של אש".



נוכחותו של ארדואן בלטה במהלך הסכסוך שפרץ לאחר הצבת המגנומטרים סביב המתחם הקדוש, וזאת בעקבות הפיגוע שבו נרצחו שני השוטרים האיל סתאוי וכמיל שנאן. בין השאר קרא הנשיא הטורקי למוסלמים להגיע ולחזק את האחיזה בירושלים, ומוקדם יותר טען כי "כל מוסלמי חייב וצריך לבקר ולהגן על ירושלים". בשיחה עם חברי פרלמנט ממפלגתו ואמר: "ישראל, שלא מראה שום כבד למסגד אל-אקצא ולכיפת הסלע, תסבול מהכי הרבה נזק בעקבות העניין".



משרד החוץ הגיב לדבריו הקודמים של ארדואן באופן שנחשב לחריף וחריג בשיח הדיפלומטי ואמר כי אל לארדואן להתערב בעניינים לא לו. "דבריו של נשיא טורקיה היום בפני פעילי מפלגתו הם הזויים, מופרכים ומעוותים. מוטב לו כי ישכיל לעסוק בבעיותיה ובקשייה של מדינתו", נאמר בהודעת המשרד, ובהמשכה הוסיפו כי "ימי האימפריה העות'מאנית חלפו עברו להם. בירת העם היהודי היתה, הינה ותהייה ירושלים. בניגוד לעבר, זוהי עיר שממשלתה מחויבת לביטחון, חירות, חופש פולחן וכיבוד זכויות כל המיעוטים. מי שחי לו בארמון של זכוכית, מוטב לו שלא ישליך אבנים".



ממשרד ראש הממשלה מתחו ביקורת חריפה על ארדואן גם כן, אמרו כי ארדואן הוא "האחרון שיכול להטיף לישראל", ותהו "מה יאמר ארדואן לתושבי צפון קפריסין ולכורדים בטורקיה".