האם סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי בדרך החוצה? ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוא גם שר החוץ, בחן היום (חמישי) את האופן בו ניתן לפטר סגן שר בישראל. הסיפור פורסם לראשונה ב"החדשות". ההערכה היא שמדובר בלא יותר ממסר של נתניהו לסגניתו, כדי שתפסיק לפגוע ביחסים בין ישראל ליהדות ארצות הברית.



הסיבה למהלך היא התבטאותה השנויה במחלוקת של ציפי חוטובלי, על יהדות ארצות הברית, לפיה "יהודי ארה"ב לא מבינים את מורכבות האזור ולא שולחים את ילדיהם להילחם". סגנית השר טענה עוד כי למרביתם של יהודי ארצות הברית "אין ילדים שמשרתים כחיילים, שמתגייסים לחיל הנחתים, והולכים לאפגניסטן או עיראק. לרובם יש חיים די נוחים, הם לא יודעים איך זה מרגיש להיות מותקף על ידי טילים, ואני חושבת שחלק מהעניין הוא לחוות את המציאות הישראלית". 


נתניהו אמר בתגובה לדברים כי הוא "מגנה את דבריה הפוגעניים של ציפי חוטובלי כלפי יהדות ארצות הברית. יהודי התפוצות יקרים לנו והם חלק בלתי נפרד מעמנו. אין מקום להשתלחות כזאת ודבריה אינם משקפים את עמדתה של מדינת ישראל". 

במערכת הפוליטית נשמעה ביקורת חריפה נגד דבריה של סגנית השר. ח"כ נחמן שי (המחנהה ציוני) קרא אף לראש הממשלה להשעות את סגניתו מתפקידה בשל דבריה, ואמר כי "יהודי ארה"ב היו כאן לפניה ויהיו גם אחריה. הם לא זקוקים לשיעורים ממנה לא באהבת ישראל ולא ב'מיהו יהודי'. תמיכתם וזיקתם למדינת ישראל היא מעל לכל ספק והם אחד הנכסים הכי יקרים שלנו. קשה לתאר את מדינת ישראל ללא הגב והגיבוי שיהדות ארה"ב נתנה לנו. מן הראוי שהגב' חוטובלי לא תחלק ציונים ליהודי ארה"ב באשר לנאמנותם לישראל. הם לא זקוקים לכך".
יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, הגיב גם הוא בחריפות לדבריה של סגנית השר והודיע כי בכוונתו להיפגש עם מנהיגי יהדות ארה"ב ולהבטיח להם לתקן את הקשרים בין יהדות התפוצות לישראל כאשר הוא יעלה לשלטון. "דברים אומללים ומביכים של סגנית השר (הלא קיים) חוטובלי, הלוחמת הגדולה, מטיפת המוסר שהעבירה את שירותה הצבאי באטלנטה. נתניהו אמנם כבר הספיק לגנות את דבריה, אבל לא להתבלבל - היא מבטאת יפה קו של ממשלה שהחליטה להקריב את היחסים עם יהודי ארה"ב עבור פוליטיקה קטנה. ביום שני אצא לסבב פגישות עם בכירים וראשי ארגונים בקהילה היהודית בארה"ב עם מסר מאוד פשוט: נחזור לשלטון ונתקן את כל מה שהממשלה הזו לקחה על עצמה לקלקל - כולל הברית הקריטית עם יהודי ארה"ב", אמר גבאי.
מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל, הרב גלעד קריב תקף את דבריה של סגנית החוץ ואמר כי דבריה "לא נאמרו בחלל ריק". הרב קריב טען עוד כי דבריה הם "כהמשך ישיר להתנהלות הפוגענית של ראש הממשלה בנימין נתניהו כלפי יהדות התפוצות".
גם חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) תקפה את דבריה של חוטובלי ואמרה כי "במקום לכסות את הקרע עם יהדות התפוצות צריך לאחות אותו. לא די בהתנערות מדברי חוטובלי - צריך מדיניות נכונה ומדינה יהודית ודמוקרטית עם יהדות מקבלת ומחבקת את כל זרמי היהדות".