חברי הכנסת החרדים החליטו להוריד פרופיל בכל הקשור להמלצות מתווה הגיוס החדש, שפורסם שלשום בלילה, וגלגלו את ההכרעה בנושא לפתחם של גדולי התורה שיחליטו האם לאמץ את המתווה החדש או לנהל מאבק נגדו. בינתיים נמנעים חברי הכנסת החרדים וגם התקשורת החרדית מלצאת בהצהרות מתלהמות או באיומים במשבר קואליציוני, למעט סגן השר מאיר פרוש (יהדות התורה) שהצהיר בביטאונו “המבשר” כי אסור לקבל את ההמלצות, אך גם הוא ממתין להכרעת הרבנים.
 
“מתווה החוק שהוצג על ידי שר הביטחון הוכן ללא מעורבות של הנציגות החרדית מטעם יהדות התורה, וההמלצות כפי שפורסמו מגלות שהן כוללות נוסח ששולל את הסמכות משר הביטחון למתן דיחוי לבני ישיבות משירות צבאי כאשר לא עמדו ביעדים”, טען פרוש. “כתוצאה ממסקנה זו", המשיך, "אסור לנו להסכים עם המתווה החדש, שמשנה מוסכמה מושרשת ויסודית שלאורך עשרות שנים הצבא אפשר לכל לומדי התורה שתורתם אומנותם לקבל דיחוי משירות צבאי”.
 
“המתווה החדש משתרע על 21 עמודים, כולל הרבה פרטים חדשים שיש להתעמק בהם וללמוד מהם את ההשלכות העתידיות לגבי המשך הסדר מעמדן של בני הישיבות, ורק לאחר שיובררו כל הפרטים נוכל להציג את המכלול לפני מרנן ורבנן גדולי התורה והחסידות שליט”א, שהם יורו לנו את הדרך אשר נלך בה”, הוסיף פרוש.

יאיר לפיד. צילום: אבשלום ששוני
יאיר לפיד. צילום: אבשלום ששוני

 

קו מיליטנטי יותר הוצג בעיתון "הפלס" של הפלג הירושלמי, שם התייחסו בכותרת הראשית להמלצות הגיוס וכתבו “עומדים עלינו לכלותנו", וכן “הוחל בהליך חקיקה של מתווה חדש למימוש גזירת השמד של גיוס בני הישיבות”. יו”ר סיעת יהדות התורה, ח”כ מנחם אליעזר מוזס, אמר אתמול בערוץ הכנסת כי החרדים מבקשים לאשר את חוק הגיוס החדש עוד לפני יציאת הכנסת לפגרת הקיץ בעוד כשלושה שבועות.
 
מי שמתח ביקורת חריפה על המלצות ועדת הגיוס הוא מנכ”ל חדו”ש (העמותה לחופש דת ושוויון), הרב עו”ד אורי רגב, שאמר “מעט מדי, לאט מדי, ופוליטי מדי. האירוניה היא, שגם את המעט הזה ידחו המפלגות החרדיות בשאט נפש”. יו”ר יש עתיד, ח”כ יאיר לפיד, דווקא בירך על מתווה הגיוס החדש. בפוסט שפרסם בפייסבוק כתב לפיד: “מתווה השוויון בנטל שפרסם אתמול משרד הביטחון הוא בעצם חזרה לחוק של יש עתיד. “צה”ל שבר בהחלטיות את המיתוס שלפיו ‘הוא בכלל לא צריך את החרדים’. הצבא רוצה את החרדים, יש לו מה לעשות איתם, הוא יעשה הכל כדי לגייס אותם במספרים גדולים. המתווה גם שומר על המאמץ לגרום לחרדים לצאת לשוק העבודה בגיל צעיר יחסית, מה שיהווה תרומה משמעותית למשק”.