בקואליציה מצפים להתייחסותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו היום (ראשון) בישיבת ראשי מפלגות הקואליציה, ולהבהרות אם הממשלה תבקש מבג”ץ דחייה של עוד חצי שנה עד למועד אישור חוק גיוס חדש במקום זה שנפסל. הרבנים החרדים מתנגדים בעיקר לסעיף הסנקציות הכלכליות בתזכיר חוק הגיוס החדש.



על פי תיקון החוק החל מהשנה השלישית שיעור גיוס בפועל הנופל מ־95% מיעד הגיוס השנתי יביא לצמצום בהיקף התמיכה הכוללת בישיבות, למעט ישיבות שבהן קיימים שיעורי גיוס מעל לרף מסוים. יעדי הגיוס לא ישונו במקביל לצמצום התמיכות. ההשלכות הכלכליות ייקבעו בחוק והן יוגברו ככל שלא יושגו היעדים במשך כמה שנים רצופות.



על רקע משבר הגיוס פורסם ב"מעריב־סופהשבוע" כי נתניהו שוקל לנצל את המשבר להקדמת הבחירות, בניסיון לקיים אותן לפני תום תקופת הצינון של הרמטכ”ל לשעבר בני גנץ ועוד יותר חשוב – בטרם יוגש נגדו כתב אישום.



יו”ר דגל התורה ח”כ משה גפני פרסם שלשום הודעה שבה הבהיר כי “כמו בכל נושא, גדולי התורה שליט”א הם שיחליטו על חוק הגיוס, וכל עוד לא אמרו את דברם אין החלטה רשמית בנושא”. הוא הוציא את ההודעה לאחר שבאתרים חרדיים פורסמו ציטוטים מפיו של גפני, שלפיהם דגל התורה מתכוונת לתמוך בתזכיר חוק הגיוס החדש. זאת למרות הוראת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל לחברי הכנסת החסידים - יעקב ליצמן, יעקב אייכלר, מאיר פרוש ומנחם אליעזר מוזס - להתנגד לחוק הגיוס המוצע, ואף לפרוש מהקואליציה אם החוק יאושר במליאת הכנסת בניגוד לדעתם.



קודם לכן צוטט גפני באתר “בחדרי חרדים” אומר כי בימים הקרובים מתכוונת מועצת גדולי התורה הליטאית להורות באופן רשמי לחברי הכנסת של דגל התורה לתמוך בחוק הגיוס החדש, שגובש על ידי ועדה משותפת למשרד הביטחון ולצה”ל. “אצלנו כולם תומכים בחוק. מחכים שמרן ראש הישיבה הגרי”ג אדלשטיין יקום מהשבעה, כדי לסיים את סבב ההתייעצויות ולפרסם הודעה רשמית”, צוטט גפני. אלא שכאמור, לאחר הפרסום הוציא הח"כ הבהרה שבה הודיע כי החלטה סופית בנושא תתקבל רק לאחר התייעצות עם גדולי התורה.