שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס מנע את מינויה של פרופסור יעל אמיתי, אחת מחוקרות המוח המובילות בישראל, לוועדה מדעית ישראלית-גרמנית. זאת, לדבריו, מכיוון שחתמה בשנת 2005 על עצומת תמיכה בחיילים המסרבים לשרת מעבר לקו הירוק. הבוקר (שני) דיברה פרופ' אמיתי עם אילה חסון בתוכניתה ב-103FM וזעמה על השר: "אבא שלי נפצע במלחמות ישראל, שני ילדיי שרתו שירות מלא בצה"ל ונושא הסירוב לשירות לא עלה אף פעם. אני כלל לא זוכרת את העצומה אך גם לא חושבת שאני צריכה להתנצל עליה. ברור לי לגמרי שאם השר היה רוצה לאייש את הוועדה באדם אחר- הייתה לו שנה שלמה לחפש. אך הוא חיכה לרגע האחרון. הוא לקח את הקרן לשיתוף פעולה בין ישראל לגרמניה והפך אותה למשחק פוליטי. כעת הוא קיבל את מה שהוא רוצה. הוא רצה את הרעש הזה. הוא בישל את זה והוא מקריב בשביל זה אינטרסים לאומיים של מדינת ישראל כדי לקבל רעש למרכז הליכוד".



"באמצע יוני פנו אליי לשבת בוועדה המטפלת בהצעות מחקר בין ישראל לגרמניה עם קרן משותפת שמחלקת כספים לשיתוף פעולה מדעי", סיפרה, "לאחר אישור היועץ המשפטי קיבלתי את החומר שנדרש לוועדה והתחלתי להתכונן עד שהגיע טלפון ממשרד המדע ונודע לי שאינני מאושרת להצטרף. הייתי בטוחה שזה עניין טכני שיסתדר בקרוב אך יומיים לאחר מכן הבנתי שאני באמת לא מאושרת לוועדה ושמישהו אחר כן אושר. באותו רגע הבנתי שמדובר במשחק פוליטי. את הטיעון לסירוב של שר המדע, אופיר אקוניס, שמעתי מהכתב של 'ישראל היום' בטענה שחתמתי בשנת 2005 על עצומה שקראה לאפשר לחיילים מהשמאל סרבנות מצפונית לשרת מעבר לקו הירוק. על העצומה הזו חתומים 360 חברי סגל אקדמי".



"אני חברה באוניברסיטת בן גוריון, בפקולטה לרפואה ומלמדת נוירו-פיזיולוגיה. לאורך השנים חקרתי את המוח, ישבתי בוועדות ומעולם לא ידעתי את השקפות הפוליטיות של האנשים שישבו עמי בוועדות וזה גם לא עניין אותי מעולם, זה לא רלוונטי. בתחום שלי עוסק בשאלות מחקר, בטכנולוגיה ובדברים הכי מקצועיים. הכי נורא הוא שהיום תשב ועדה ואין בה נציג בתחום העיקרי בו היא תעסוק".





בתוך כך, חבר הכנסת מוסי רז (מרצ), קרא ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לפתוח בחקירה נגד השר אקוניס. "השר פוגע בקידומה המקצועי של אשת אקדמיה ומאותת לכל אזרחי ישראל כי הם עלולים להיענש על הבעת עמדתם. מדובר במשטרת מחשבות מסוכנת ולא חוקתית", אמר. ואילו חה"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) שלחה פנייה דחופה לשר אקוניס וקראה לו לחזור בו: "חתימה על מכתב המביע תמיכה בסרבני שירות בשטחים אינה הופכת אדם בעל רקע אקדמי מפואר כשלה, לבלתי ראוי. אם כבר, מה שאינו ראוי, הוא מה שמרגיש כציד מכשפות, וחלילה סוג של 'מקארתיזם'". עוד הוסיפה נחמיאס ורבין, כי "אני משוכנעת שעניינים שכאלה גורמים או יגרמו לנו לנזקים בינלאומיים שקשה לאמוד את השלכותיהם".



עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן