ברקע המגעים המתקדמים לקראת הסדרה בין ישראל לחמאס, התייחס הבוקר (ראשון) בגלי צה"ל השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, לאמירותיהם של חברי הקבינט שמבקשים לתקוף אווירית את רצועת עזה. לדבריו, "צריך להכיר בכך שחמאס יחזיר לנו בצורת טילים ורקטות לעוטף עזה, ואז לא יהיה מנוס אלא מכניסה קרקעית רחבה לתוך הרצועה". מלבד זאת, הוא ביקר את שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון, בעקבות אמירתו לפיה הוא שמע כי שרה נתניהו ראיינה מועמדים לתפקיד המזכיר הצבאי: "למה מר מוסר לא אמר את הדברים בזמן אמת?".



"מי שמציע לתקוף מהאוויר את עזה צריך להכיר בכך שאם חמאס משיב אש בצורה רקטות לעוטף עזה, לא יהיה מנוס מכניסה קרקעית רחבה לתוך הרצועה", קבע ארדן, שהוסיף: "ואז נחזור לשאלה הבסיסית - מה יקרה ביום שאחרי הכניסה? זו כניסה שיש לה מחירים גם לכוחותינו. אם ניתן להשיג את השקט והביטחון הזה בלי כניסה צבאית, רה"מ והקבינט מחויבים לכך. יש לנו חובה להשיג שקט בעזה, ואם לא נשיג אותו חמאס צריך להבין שכל האופציות על השולחן, כולל כניסה קרקעית".



הוא ציין גם כי "בישיבות הקבינט הדברים הרבה יותר רגועים עם הרבה פחות כותרות והאשמות. בסוף, כשאתה בקבינט אתה צריך לפרוט את הדברים לפרטים ולומר איך אתה רואה את המשך התהליך. גם כשישראל יוצאת למבצע צבאי רחב, היא עושה את זה לאורך כל ההיסטוריה, כשהדברים מגיעים למצבים חמורים, ויש לה את היכולת להתמודד איתם". 



יעלון. צילום: עדי כהן צדק
יעלון. צילום: עדי כהן צדק



בהתייחס למגעים לקראת הסדרה בעזה, אמר: "200 מפקדי חמאס מתו בחודשים האחרונים מירי צה"ל, החמאס הלך והתחנן למצרים כדי להשיג את הפסקת האש. לא תהיה שום הסדרה לטווח ארוך מבלי שזה יהיה כרוך בהחזרת גופות חיילנו, וגם לא יהיה שום פרויקט כלכלי שם ללא השבויים".



כשנשאל על אמירתו של השר לשעבר משה יעלון, שאמר כי הוא שמע מהרמטכ"ל ששרה נתניהו ערכה ראיון למועמדים לראיון המזכיר הצבאי, אמר: "שמעתי את ההכחשה של לשכת ראש הממשלה, ואני מאמין לעמדה שלו. צריך לשאול את יעלון, שמציג את עצמו כמר מוסר, למה הוא לא אמר את הדברים בזמן אמת, אם זה כל כך זעזע אותו? למה הוא לא עצר הכל אז ודיווח לציבור באותה עת? אם בוגי יעלון מנסה להפוך את הרכילויות לעיקר, אז צר לי בשבילו שזה המקום שהוא הגיע אליו".



על מעורבות ראש הממשלה בהחלטה על הארכת כהונת המפכ"ל, הסביר ארדן: "הוא לא מעורב בכלל בשום דרך. למיטב הערכתי, הוא גם לא יהיה משום שהיועמ"ש יטיל על כך מגבלות. לכן, ההמלצה תבוא אך ורק ממני. אני מעריך שההחלטה תיפול בתוך חודש מהיום. לא קיבלתי עדיין את ההחלטה. הבאה של מועמד מבחוץ לארגון נעשית כאשר הארגון נמצא במשבר עמוק, וזה היה המצב שבו קיבלתי את המשטרה לפני כשלוש שנים. אני חושב שזה לא המצב היום, גם בזכות המפכ"ל".



מלבד זאת, הוא התייחס לטענת משפחת המחבל מאום אל פחם, שטוענת כי הוא היה מעורער בנפשו: "שמעתי השוואות שעשה אביו של המחבל בין אירועים כאלה לאירועים שבהם התוקף נשאר בחיים. צריך לזכור שהאזור שבו היה הפיגוע זה אזור שהיו בו הרבה פיגועים, ולכן ההנחיות מאוד ברורות מה צריך לעשות במקרים כאלה. אני חושב שהשוטרים פעלו כשורה, בדיוק כפי שהם אומנו".