הכנסת שבה היום (שני) לעבודה מלאה, לאחר פגרת קיץ ארוכה, והתחושה הרווחת בקרב חברי הכנסת שהפור נפל. הבחירות לכנסת ה־21 יוקדמו והשאלה היחידה היא למתי. ראש הממשלה בנימין נתניהו, תקף בנאומו את יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, כינה את חברי האופוזיציה "חמוצים" כפי שעשה בעבר, וחשף כי "אנו פועלים נגד האיראנים בסוריה גם בימים אלה". 


 

"חברי הכנסת", אמר נתניהו בפתח דבריו, "אנו נמצאים בתחילת העשור השמיני של מדינת ישראל. ראו מה השגנו בעשור שהסתיים זה עתה תחת השלטון שלנו.  במדינות רבות העשור האחרון היה עשור אבוד, אך לא אצלנו. זה היה עשור מופלא של צמיחה, התעצמות, יציבות, ביטחון, שגשוג, בנייה, פריחה מדינית, ואתגרים שהיו ויהיו". הוא הוסיף כי "הישראלים מסתערים על הדלפקים בנתב"ג במספרים עצומים. למעלה מארבעה מיליון ישראלים צפויים לנסוע לחו"ל. גם מספר התיירים המגיעים בשיא של כל הזמנים. הישראלים אוהבים לנסוע לחו"ל, והם גם אוהבים לחזור ארצה - כי טוב לחיות בישראל".
בנושא אחר, אמר רה"מ כי "הידקנו את יחסינו עם רוסיה. סגן ראש ממשלת רוסיה היה פה. אני מקיים, וזה יותר חשוב, קשר תדיר עם נשיא רוסיה פוטין. אני מחשיב מאוד את יחסי הידידות וההערכה ההדדית בינינו. זה מאפשר לנו להתמודד עם אתגרים לא פשוטים באזורנו. זה קשר חשוב לביטחון ישראל".

מלבד זאת, ציין נתניהו כי "ביססנו עוד יותר את הברית האיתנה עם ארה"ב. את זה השגנו לא על ידי הרכנת ראש, ולא על ידי ויתורים מסוכנים. את זה השגנו תוך עמידה איתנה על האינטרסים הביטחוניים והמדיניים שלנו, ועל חרף חילוקי הדעות שהיו לי עם הממשל הקודם, הסכמנו, הנשיא אובמה ואני, על תמיכה כלכלית של ארה"ב לישראל בסך 38 ממיליארד דולר ואני מאוד מעריך את זה". 
 
לבני. צילום: אסתי דזיובוב/TPS
לבני. צילום: אסתי דזיובוב/TPS


בתוך כך, הוא התייחס גם לסוגיה האיראנית: "עמדתי לבדי מול כל מנהיגי המעצמות נגד הסכם הגרעין. התרעתי על כך שאיראן תשתמש בכספי ההסכם כדי לפתוח חזיתות מלחמה חדשות ברחבי המזרח התיכון. אנחנו פועלים נגד המשטר האיראני צבאית בסוריה גם בימים אלה ממש". 

על הציפייה לתכנית השלום של טראמפ, אמר: "אנו נכונים לחדש את המשא ומתן לשלום עם הרשות הפלסטינית. השלום הוא משאת נפשנו. כמי שהיה במלחמות, וכמי ששכל אח ואחים לנשק שנפלו בשדות הקרב, אני יודע עד כמה המלחמה היא דבר רע וכואב. אני עושה הכל כדי למנוע מלחמות מיותרות. אבל אני רוצה להדגיש שהמכשול לשלום הוא לא אצלנו, אלא אצל הפלסטינים. כשאבו מאזן רואה ברוצחי היהודים שהידים וגיבורים, וכשהוא דבק בסירובו להכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי - אין עדיין בסיס לצערי לשלום אמת. עד עכשיו לא שמעתי ממנו גינוי לרצח האכזרי והמזעזע בברקן של קים יחזקאל וזיו חג'בי הנפלאים, זכרונם לברכה. הרשות הפלסטינית ממשיכה לממן רוצחים נתעבים. אבו מאזן דורש מדינת לאום נקייה מיהודים ותוקף את חוק הלאום שלנו. אבו מאזן מאמץ חוקים לפיהם מי שימכור אדמה ליהודים יקבל עונש מוות ומי שירצח יהודים יתוגמל. המכשול לשלום לא אצלנו, הוא אצלם". 

בשלב זה, עבר רה"מ לתקוף את האופוזיציה: "יש כאן מיעוט שבעזות מצח אומר שגנבו להם את המדינה. 'גנבו לנו את המדינה'. אז תקשיבו לי היטב - המדינה שלנו לא גנובה היא מגניבה. זו ישראל החדשה שבה לכולם יש הזדמנות שווה. כמעט 90 אחוז מעידים שהם מרוצים או מרוצים מאוד מחייהם. האופוזיציה לא יודעת לפרגן, היא מנותקת מהעם. העם שלנו, שיודע את האמת, לא יפקיד בידיכם, משמיצי המדינה, חמוצי המדינה, את הנהגת המדינה".

"בניגוד מוחלט לדבריכם", המשיך רה"מ, "חוק הלאום לא פוגע בזכויות יסוד של אף אדם. אין ולא תהיה שום אפליה נגד אדם כלשהו". כמו כן, הצהיר כי "נעביר במושב הקרוב את חוק הגיור". 

לבני: "היום יש לנו ראש ממשלה שקורא לאזרחי ישראל בוגדים"

יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, שנאמה לאחר רה"מ, אמרה: "אני מקווה שזו הכנסת האחרונה שבה בנימין נתניהו ראש ממשלה. זהו לא עניין אישי, זהו עניין לאומי". 
 
ריבלין. צילום: אסתי דזיובוב/TPS
ריבלין. צילום: אסתי דזיובוב/TPS

"הקשבתי לנאום הבכייני שלך. אתה עסוק בעוד משהו חוץ ממה שכותבים עליך? קשה להאמין שאנחנו חיים באותה מדינה. קשה היה לי להאמין שבשנת ה-70 למדינה המדהימה שנבנתה כאן, ממשלה נבחרת תייצר לצרכים פוליטיים אויבים מבית, תפורר את הדבק שמחבר בינינו, תהרוס במכוון את המוסדות ששומרים על הדמוקרטיה, שתתמוך ברבנים קיצוניים ותכשיר את השחיתות. והחמור מכל - ממשלה שתקרע את מגילת העצמאות לחתיכות". 

"אם פעם הזדעזענו כשהציבור קרא לראש הממשלה 'בוגד', היום ראש הממשלה קורא לציבור מסוים בוגדים. אתה גורם לאנשים לשנוא את האחים שלהם. ההסתה, השיסוי והאלימות המילולית לא נשארים בממשלה. הם מגיעים לרחוב. אתה יכול לקרוא לנו איך שאתה רוצה, אני מייצגת כאן על הבמה מיליונים מאזרחי ישראל. אלו שרה"מ שלהם קורא להם בוגדים ועוכרי ישראל. הם משרתים בצה"ל ומוכנים להיהרג למען המדינה שלנו. אלו ישראלים שעובדים קשה והחטא הנורא שלהם, היא שהם חושבים אחרת ממך. אתה לא רוצה נאמנות למדינה, אלא נאמנות לך. זה לא יקרה". 

"קראת לנו חמוצים ביבי, אבל אתה ההחמצה", הוסיפה יו"ר האופוזיציה. "ישראל לא יכולה להרשות לעצמה עוד כהונה שלך. חסר היום לישראל מנהיג. כזה שיורד לעוטף עזה, שיקשיב, וירגיש איך החיים בתוך העשן. מנהיג שיגיד לקיצונים, גם בתוך מפלגתו - עד כאן. אמרתי דברים קשים, אבל חובתנו להראות את הקו המחבר, את כל הנקודות שהממשלה הזו עושה לפני שנתעורר כולנו למציאות שכבר אי אפשר לתקן אותה, כשיהיה רוב מוסלמי בין הים לירדן. מול מנהיגות שמובילה למדינה משיחית וקיצונית, צריכה להתייצב מנהיגות נקייה ששומרת על המדינה כיהודית ודמוקרטית, לאומית וליברלית, חזקה ובטוחה ויוצרת שוב תקווה גם לשלום. החזון שלנו צודק, הוא הטוב ביותר לישראל, אנחנו הרוב הטוב, ואנחנו יכולים לנצח איתו, חייבים לנצח איתו, עבור אזרחי ישראל. אני קוראת מכאן לכל מנהיג, לכל ראש מפלגה, להצטרף. שתיקה היא לא אופציה. חובתנו לעמוד כגוש ולכתוב ביחד שוב את הווייז הלאומי. וכשנחבור ביחד לגוש אחד גדול, ניתן תקווה ורבים וטובים יצטרפו, ואז ננצח. אם לפני 70 שנה יכלו כל המנהיגים לעשות זאת למרות היריבות הקשה ביניהם, גם אנחנו יכולים". 
 
בנט נוטש במהלך נאומה של לבני. צילום: אסתי דזיובוב/TPS
בנט נוטש במהלך נאומה של לבני. צילום: אסתי דזיובוב/TPS


ריבלין: "האיום המלחמה הפנימית חמור יותר מהגרעין האיראני"
 
הנשיא ריבלין, שעלה לשאת דברים לפני נתניהו ומיד לאחר נאומו של יו"ר הכנסת, יואל אדלשטיין, אמר בפתח דבריו כי "זהו לא עניין של מה בכך שהכנסת פותחת את המושב החמישי שלה. אמנם בישראל 2018 כולם רוצים להשפיע על דמותה של המדינה, אך התחושה היא שכל צד מושך בחבל, והדגל מאיים להיקרע. השלום שאנחנו רבים עליו הפך לכלי מלחמה. האידיאולוגיה הפך לדוגמה והאכפתיות למחנאות". 

"חבריי וחברותיי, נבחרי העם", המשיך הנשיא, "האמת היא שכולנו חכמים, כולנו נבונים וכולנו יודעים את התורה. לכולנו אכפת, כולנו נאבקים על הפולחן הנכון ועל הערכים הנכונים, אבל כולנו מחמיצים את הלקח המר - הניצחון בקרב אחים פירושו הפסד במלחמת הקיום. יותר מאיום הגרעין, יותר מהטרור, איום המלחמה הפנימית תמיד יהיה האיום החמור ביותר". 
  
הפגנה נגד נתניהו מחוץ לכנסת. צילום: יצחק קלמן\TPS
הפגנה נגד נתניהו מחוץ לכנסת. צילום: יצחק קלמן\TPS