שר הדתות דוד אזולאי הובא הלילה (שלישי) למנוחות בבית הלוויות סנהדריה בירושלים. הוא הלך לעולמו בגיל 64, לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. השרים אריה דרעי, מירי רגב, חברי כנסת ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך הגיעו לחלוק לו כבוד אחרון. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי לא ישתתף בהלוויה, זאת לבקשת משפחתו של אזולאי להקל בסידורי האבטחה בשל כמות המשתתפים והעומס הרב. מחר הממשלה תכונס לישיבת אבל.



מכל קצוות הקשת הפוליטית ספדו לשר הדתות. בנו של אזולאי, חבר הכנסת ינון אזולאי מסר בהודעה מיוחדת: "ברוך דיין האמת. בדקות האחרונות נלקח לנו אבי מורי זכר צדיק לברכה. אנו מתארגנים לקראת הלוויתו. אני ומשפחתי מבקשים מכל הפעילים ומכל אנשי השטח שעובדים קשה בשעות אלו, שימשיכו לעבוד קשה למען התנועה הקדושה. זה היה רצונו של אבי זצ״ל למען קידוש השם״.



נשיא המדינה, ראובן ריבלין: ״נעצבתי כל כך על מותו של ידידי, שר הדתות דוד אזולאי. דוד היה אחד הפוליטיקאים המרגשים והמחוברים ביותר לכל שבטי ישראל. איש עכו שעסק בצרכי ציבור באמונה כל ימיו לצד מסירות אין קץ למשפחתו הנפלאה. בתקופה האחרונה התמודד בגבורה עם מחלתו אך הקפיד להמשיך ולשרת את הציבור ככל יכולתו. נישא את זכרו בליבנו".



ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לשר אזולאי ואמר כי "ממשלת ישראל אבלה היום על פטירת חברנו היקר, השר דוד אזולאי ז״ל, שהלך לעולמו. במשך תקופה ארוכה התפללנו לרפואתו של דוד, שנאבק במחלה קשה. לצערנו, מאבקו לחיים הסתיים לפני שעות אחדות. דוד כיהן במשך למעלה משני עשורים כחבר כנסת, ויזם חוקים רבים שתכליתם להיטיב עם אזרחי המדינה. הוא היה שר מצוין וחרוץ שהאיר פנים לכל אדם, אוהב שלום ורודף שלום. הוא יחסר לי ולכל חברי הממשלה. אנו שולחים תנחומים עמוקים לבני משפחתו הנפלאה, ובתוכם הבן ינון שממשיך את דרכו כחבר כנסת. דוד יחסר לכולנו מאוד. יהי זכרו ברוך".



יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין: ״‫תנחומים מעומק הלב בשמי ובשם כנסת ישראל למשפחתו של השר דוד אזולאי, שנפטר היום לאחר מאבק ממושך במחלה קשה. דוד ואני נבחרנו שנינו לכהונה ראשונה בכנסת לפני 22 שנים ומאז עבדנו יחד למען מטרות משותפות. הוא היה ח״כ מצויין ושר חרוץ אבל יותר מזה בן אדם ערכי וטוב. הוא יחסר לי מאוד‬".



הרב הראשי לישראל ונשיא הרבנות הראשית הראשון לציון הרב יצחק יוסף: "עולם הרבנות ושירותי הדת איבד היום את אחד מגדולי תומכיו ומעריציו, ידידנו השר הרב דוד אזולאי זכרונו לברכה שפעל ללא לאות בדרכו השקטה הייחודית בעוצמה ולשם שמים לשמירה על כבוד הרבנות ומסורת ישראל ולשמירת זהותה היהודית של המדינה, וזכה להעמיד דורות ישרים ההולכים בדרכו. תנחומיי למשפחתו היקרה".



יו"ר ש"ס השר אריה דרעי ספד בטוויטר: "ברוך דיין האמת. אני בוכה על חברי היקר, אהובי, שותפי לדרך עשרות שנים, הרב דוד אזולאי, שהלך כעת לעולמו לאחר יסורים רבים והוא רק בן 64. רבי דוד הישר, הצנוע, איש החסד, איש המעשה, צדיק אמיתי, נפטר והשאיר את משפחתו, את משפחת ש״ס ואת בית ישראל, כואבים וחסרים. יהי זכרו ברוך".



דוד אזולאי ואריה דרעי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



שר החינוך ויו״ר הבית היהודי, נפתלי בנט: ״השר דוד אזולאי ז״ל, איש מאיר פנים, טוב לב. שליח ציבור אמיתי שחיבר בין ציבורים בענווה. עלה ממרוקו, שירת בצה״ל כחובש קרבי ופעל רבות בזירה המקומית והארצית. דוד, החיוך שלך יחסר. ברוך דיין האמת״.



ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) ספד לחברו ואמר כי  "פטירת שר הדתות הרב דוד אזולאי, היא בשורה קשה ועצובה לעם ישראל בכלל ולי ברמה האישית בפרט.עם ישראל איבד היום אדם מיוחד שפעל עשרות בשנים למען כלל ישראל בשקט ובצנעה, וביצע מהפכות גדולות. ברמה האישית, איבדתי את מורה דרכי בעשייה הציבורית. זכיתי להיות ראש מטה שלו כשר הדתות, ושם למדתי מהי מסירות למען הציבור. הרב אזולאי לא היה נח ולא שקט עד שהפנייה של האזרח הפשוט, הייתה מסתדרת על הצד הטוב ביותר. גם לאחר מכן, כשנכנסתי לכנסת ישראל, התייעצתי וקבלתי את הדרכתו על כל צעד ושעל. בשעה קשה זו, משגר תנחומים לאשתו הצדקנית ולכל בני המשפחה היקרים, אשר זכיתי לראות את מסירותם העצומה בכל מהלך התקופה הקשה".



עו"ד עודד פלוס מנכ"ל המשרד לשירותי דת: "פטירתו של השר אזולאי היא אבידה קשה לעם ישראל איבדנו היום שר ומורה דרך שבעבודתו הציבורית פעל למען כלל העם. מעמדו של המשרד שודרג הודות לפעילותו בממשלה ובכנסת. בכהונתו המשרד לשירותי דת רשם הישגיים רבים בתחומי הכשרות הקבורה שיפור השירות במועצות הדתיות".



יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, ח"כ הר יואב בן צור בתגובה לפטירת השר לשירותי דת, הרב דוד אזולאי: "הסתלקותו של רעי, השר לשירותי דת, הרב דוד אזולאי, אדם מסור, אוהב ישראל, איש של עשייה וחיבור לכל אזרח ואזרח, מוותיקי תנועת ש"ס והשרים, היא אבדה גדולה לכולנו. מעבר לעשייתו הרבה והצנועה של השר אזולאי ז"ל, לא אשכח את מסירותו לעם ישראל גם בשנתו ובימיו האחרונים כאשר מצבו הרפואי החמיר והקשה רבות על תפקודו האישי. אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחתו של השר אזולאי המנוח, שהמקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ולא תוסיפו לדאבה עוד".



יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי: "עם פטירתו של השר רבי דוד אזולאי איבדה מדינת ישראל מנהיג ושליח ציבור צנוע, עניו וישר דרך. השר אזולאי ז"ל פעל במסירות נפש ובמאור פנים למען כלל ישראל ולמען יהודים שרצו להיות חלק מעם ישראל בארצו ויעידו על כך קהילות יהודי אתיופיה.


בתפקידו כשר הדתות פעל לשילוב נשים במרחב הציבורי הדתי ולשיפור מעמד הבלניות ועולם המקוואות. השר רבי דוד אזולאי הותיר חותם בכל תפקיד ציבורי שביצע ויזכר אצל כולנו כאדם חם ולבבי המוכן תמיד לסייע בדבר קטן כגדול. תנחומי למשפחתו ובהם חברנו, בנו, ח"כ ינון אזולאי. תהיה נשמתו צרורה בצרור החיים אמן".



סגן שר הפנים, חה"כ משולם נהרי: "צר לי על ידידי ורעי השר דוד אזולאי זצ"ל שנלקח מאיתנו במיטב שנותיו, איש החינוך ואיש האשכולות אשר כל משאו ומתנו היה בנחת ובכבוד לזולת. אין בפי מילים שיביעו את הצער על פטירתו. יהי זכרו ברוך".



מטעם תנועת ש"ס נמסר: "תנועת ש״ס ובראשה מרנן ורבנן מועצת חכמי התורה בראשות מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן שליט״א, יו״ר התנועה הרב אריה דרעי, נציגיה ופעיליה, המומים וכואבים את לכתו בטרם עת של שלוחא דרבנן, ירא שמים בתכלית, ראש וראשון לכל דבר שבקדושה, השר לשירותי דת הרב דוד אזולאי ז״ל.



"הרב אזולאי שהחל את דרכו הציבורית בשדה החינוך, התמסר כולו לעשייה למען הכלל כנציג תנועת ש״ס בשליחותו של מרן רבנו עובדיה יוסף זצוק״ל כחבר כנסת נמרץ וכיו״ר ועדת פנים, ופעל גדולות ונצורות למען הציבור המוחלש והכל במאור פנים, בענווה וביושר. כשר לשירותי דת הוביל מהפכה בהנגשת שירותי הדת לכל פונה, בחיזוק מערכת הכשרות, הגיור והקבורה ובהעמדת הדת על תילה.



פטירתו היא אבידה קשה לתנועת ש״ס ולכל עם ישראל, שנעזר בו עשרות בשנים וראה בו סמל ומופת לאיש ציבור מן המעלה הראשונה. זכה לראות דור ישרים מבורך, צאצאים יראי ה. אנו משגרים תנחומים לבנו, ממשיך דרכו, ח״כ הרב דוד אזולאי הי״ו ולכל בית ישראל, ומן השמים ננוחם".



סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי: "תנחומיי מעומק הלב למשפחת אזולאי היקרה, על פטירתו בטרם עת של חברנו לממשלה שר הדתות דוד אזולאי. השר אזולאי היה איש עשייה, אדם נעים הליכות וצנוע, והוא יחסר מאוד בחיים הציבוריים".



השר אורי אריאל: "רק לפני מספר שעות ביקרתי את חברי שר הדתות אזולאי בביתו בחיפה וכעת הגיעה הבשורה המרה. השר אזולאי ז"ל, היה חבר קרוב, איש עשייה, איש שפעל ללא הרף לטובת עם ישראל. אני שולח את תנחומיי הרבים למשפחה. יהיי זכרו ברוך".



יו"ר 'דגל התורה' ח"כ הרב משה גפני: "הייינו בידידות אישית ומשפחתית עשרות שנים ואני מאבד חבר יקר שהיינו קרובים אחד לשני וצר לי על פטירתו, שימליץ טוב בעדנו ובעד כל כלל ישראל שזכויותיו רבות ושתהא נשמתו צרורה בצרור החיים".



שרת התרבות והספורט מירי רגב: "אני כואבת ומרכינה ראש עם פטירתו של חברי היקר דוד אזולאי, אדם נפלא, פרלמנטר מצוין ושר נהדר שפעל רבות למען אזרחי מדינת ישראל. שיתפנו פעולה בקידום חוקים חשובים ונחשפתי לרגישותו הציבורית, החברתית והלאומית. דוד היה אדם שאהב אהבת אמת את החברה הישראלית, את הארץ ואת תורת ישראל. הוא נאבק כמו גיבור במחלה הקשה, אך כוחו לא עמד לו. יהי זכרו ברוך".